لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

در واکنش به اعتراض‌ها، نخست‌وزیر تونس استعفا کرد


، محمد غنوشی، نخست وزیر تونس
، محمد غنوشی، نخست وزیر تونس
تنها یک روز پس از آن که خیابان‌های تونس بار دیگر صحنه تظاهرات ضد دولتی شد، محمد غنوشی، نخست وزیر و رئیس دولت موقت این کشور، از سمت خود کناره‌گیری کرده و قائد اسبسی، وزیر امور خارجه پیشین تونس، به عنوان جانشین وی منصوب شده است.

رئیس دولت انتقالی تونس تنها یک روز پس از آن استعفا داده است، که روز شنبه ده‌ها هزار نفر در پایتخت این کشور یک بار دیگر به خیابان‌ها ریخته و علیه دولت موقت دست به تظاهرات زده بودند.

محمد غنوشی حدود شش هفته پیش و پس از گریختن زین‌العابدین بن‌علی، رئیس جمهور پیشین تونس، ریاست دولت انتقالی در این کشور را بر عهده گرفته و اعلام کرده بود، تا برگزاری انتخابات تازه در تابستان سال جاری در این مقام باقی خواهد ماند.

با این همه اعتراض‌های مردمی در تونس پس از روی کار آمدن دولت موقت در این کشور به ریاست محمد غنوشی نیز همچنان ادامه یافت و به ویژه در جریان اعتراض‌ها و درگیری‌های روز شنبه دست‌کم چهار نفر کشته و حدود دویست نفر دیگر زخمی شدند.

معترضان اصلاحات اعلام شده توسط دولت موقت تونس را کافی نمی‌دانند و به ویژه به حضور شمار زیادی از اعضای دولت پیشین در پست‌های کلیدی معترض هستند.

محمد غنوشی که روز یکشنبه در یک نطق رادیو و تلویزیونی از مقام خود کناره‌گیری کرد، در دوران ریاست جمهوری زین‌العابدین بن‌علی، ۱۱ سال سمت نخست‌وزیری تونس را عهده‌دار بود.
XS
SM
MD
LG