لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

ابراز تردید عراقچی در مورد به سرانجام رسیدن مذاکرات در نیویورک


عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران
عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، به سرانجام رسیدن مذاکرات اتمی در جلسه پیش رو در نیویورک را ممکن ندانست و افزود که تصمیم‌گیری در مورد سند توافق هسته‌ای به «زمان معتنابهی» نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی این مطلب را دوشنبه‌شب، ۱۷ شهریور، در یک برنامه تلویزیون دولتی ایران بیان کرد و در همین برنامه نیز پذیرفت که نگرانی طرف‌های غربی مذاکره از وجود رآکتور آب سنگین اراک موجه است.

دور پیشین مذاکرات هسته‌ای در تیرماه بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید، تاریخی که توافق شش‌ماهه هسته‌ای ژنو به اتمام رسید و این توافق برای چهار ماه دیگر، تا سوم آذرماه تمدید شد.

در ادامه این روند، ایران و شش قدرت جهانی قرار است روز ۲۷ شهریور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در آمریکا با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

آقای عراقچی دوشنبه‌شب با اشاره به این گفت‌وگوها گفت: «خیلی از دوستان فکر می‌کنند که شاید مذاکرات در نیویورک به سرانجام نهایی برسد که حتی از نظر فیزیکی و عملیاتی نیز امکان این موضوع نیست.»

وی در ادامه گفت: «ما اگر بتوانیم در نیویورک مشکلات را حل کنیم تازه زمان معتنابهی را نیاز داریم برای این‌ که در خصوص جزئیات و ضمائم مربوط به سند توافق تصمیم بگیریم. ناامید نیستیم و امیدواریم تا ۲۴ نوامبر بتوانیم این مسیر را طی کنیم و به توافق برسیم، البته این موضوع منوط به این است که نظرات ما تامین شده باشد.»

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی شش قدرت جهانی را در مذاکرات هسته‌ای با ایران بر عهده دارد، نیز در روزهای اخیر در مورد مذاکرات پیش رو در نیویورک گفته‌ است که مواضع ایران و گروه ۱+۵ پیرامون برنامه هسته‌ای تهران هم‌چنان «فاصله زیادی» دارد، اما طی مذاکرات هفته آینده این شکاف می‌تواند کاهش یابد.

نگرانی از رآکتور اراک

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بحث اراک یکی از موضوعات جدی ما است، رآکتور اراک با آب سنگین کار می‌کند و به طور طبیعی نگرانی‌هایی در مورد آن وجود دارد و برای کسانی که تمایل به رسیدن به بمب اتمی دارند رآکتورهای آب سنگین وسیله مناسبی است؛ البته جمهوری اسلامی ایران چنین تصمیمی ندارد و نخواهد داشت.»

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ادامه داد: «به هر حال این‌ که رآکتور آب سنگین نگرانی ایجاد می‌کند می‌پذیریم.»

وی افزود: «موضوع مهم دیگر در این مذاکرات نحوه برداشتن تحریم‌هاست که از نظر ما بحث کلیدی است.»

مسئله برداشتن تحریم‌ها، «از قسمت‌های سخت مذاکرات»

عباس عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد که «به هر حال پیچیدگی‌هایی وجود دارد که تحریم‌ها با چه روش‌هایی تعلیق و لغو خواهند شد».

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران افزود: «با توجه به این‌که تحریم‌ها دسته‌بندی‌های مختلف دارند و مراجع مختلفی آنها را صادر کرده‌اند پیچیدگی‌هایی در خصوص برداشته شدن این تحریم‌ها وجود دارد طبق روال‌هایی که از دید غربی‌ها وجود دارد تحریم‌ها مراحل تعلیق و لغو را باید به صورت پشت هم طی کنند، اما ما با این ایده چندان موافق نیستیم.»

او در ادامه گفت: «بنابراین وجود یک جدول زمانی برای برداشته شدن تحریم‌ها در مقابل اقداماتی که طرف ما باید انجام دهد یکی از قسمت‌های سخت مذاکرات ما خواهد بود».

«دیگر افزایش تحریم‌های آمریکایی را تحمل نمی‌کنیم»

آقای عراقچی یک روز پیش از آن نیز در گفت‌وگویی با شبکه چهار تلویزیون بریتانیا در تهران به موضوع تحریم‌ها اشاره کرده و گفت که ایران در آینده رفتارهای آمریکا مبنی بر افزودن نام‌های جدید به لیست تحریمی‌ها را تحمل نخواهد کرد و آن را مصداق روشن تخطی از توافق‌نامه ژنو خواهد دانست.

وی تاکید کرد: «دو روز قبل هم زمانی که با آمریکایی‌ها ملاقات کردیم، به صراحت به آنها گفتیم که ما دیگر در آینده افزایش تحریم‌ها را تحمل نمی‌کنیم. ما قطعا آنها را نقض توافق ژنو سال گذشته به حساب می‌آوریم.»

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره شکست احتمالی مذاکرات گفت: «بگذارید اصلا به این موضوع فکر نکنیم. گزینه جایگزین مذاکرات بسیار وحشتناک است، چرا که منبع تازه‌ای برای تنش به این منطقه پیچیده می‌افزاید. چون اگر ما به توافق نرسیدیم شرایط به وضعیت پیش از توافق بازمی‌گردد.»

XS
SM
MD
LG