لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

فرمانده کل سپاه: موج‌های بعدی انقلاب اسلامی ان‌شاالله آل سعود را ساقط خواهد کرد


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به حکومت عربستان سعودی گفت که «موج اول انقلاب اسلامی موجب فروپاشی کمونیسم شد و موج‌های بعدی انشاالله سقوط آل سعود را در پی خواهد داشت.»

محمدعلی جعفری هم‌چنین با اشاره به مداخله نظامی عربستان در یمن از «مسئولان جمهوری اسلامی» خواست که به گفته او «ملاحظه‌کاری گذشته» خود درباره این کشور را کنار بگذارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی جعفری، روز دوشنبه ۷ اردیبهشت، عربستان را «خائن» خواند و گفت که این کشور «دقیقاً پا جای پای اسرائیل» گذاشته‌است و به گفته او «با بی‌شرمی و وقاحت، ملتی را که به دنبال نفی نظام سلطه است، بمباران و قتل‌عام می‌کنند.»

وی با بیان اینکه مسئولین ما در گذشته به خاطر «ملاحظات جمهوری اسلامی» درباره عربستان حرفی نمی‌زدند، افزود: «حالا که این حملات صورت گرفته باید این ملاحظات شکسته شود. امروز آل سعود در معرض اضمحلال و سقوط است.»

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی از روز چهارشنبه دوم اردیبهشت، حملات هوایی خود به شورشیان حوثی در مرکز و جنوب یمن را تنها یک روز پس از اعلام خاتمه آن، بار دیگر از سرگرفت.

شورشیان شیعه حوثی سال گذشته با یورش به صنعا، دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری قانونی یمن از منظر سازمان ملل، را سرنگون کردند.

آقای منصور هادی در فوریه گذشته به شهر عدن در جنوب یمن گریخت و به دنبال پیشروی شورشیان به عربستان پناهنده شد.

مقامات ایران که خود به حمایت از حوثی‌های یمن متهم هستند بارها به مداخله نظامی عربستان در یمن اعتراض کرده و پیش‌بینی کرده‌اند که اقدام عربستان سعودی شکست خواهد خورد.

در همین حال براساس گزارش‌ها، عربستان سعودی سوم اردیبهشت، با «تهدید نظامی» به یک هواپیمای ایرانی اجازه فرود در فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، را نداده و این هواپیما به ناچار در فرودگاه بندرعباس فرود آمده‌است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، روز یک‌شنبه گفت که رفتار عربستان در «محاصره یمن» و آنچه «ممانعت از ارسال کمک‌های انساندوستانه» توصیف کرده، بی واکنش نمی‌ماند.

برخی از تحلیل‌گران، پیش از این، نبردها در یمن را نوعی جنگ نیابتی فرقه‌ای میان ایران و عربستان سعودی دانسته‌اند.

در همین زمینه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه ۹۳، گفته بود: «جنگ شیعه و سنی زمانی به پایان خواهد رسید که دولت‌ها اختلافات خود را با گفت‌وگو حل کنند، نه با جنگ نیابتی.»

آقای اوباما به نام این کشورها اشاره نکرد، اما خبرگزاری فرانسه با اشاره به کشورهای عربستان سعودی و ایران نوشته بود که این کشورها متهم هستند که با حمایت از گروه‌های رقیب در کشورهای خاورمیانه، سعی در افزایش نفوذ خود در منطقه دارند.

«آرمان انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است»

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه خود گفت: «انقلاب اسلامی محدود به عرصه‌های داخلی نمی‌شود، دینی بودن و ماندن، ... استقلال از شرق و غرب و فراملی بودن از انتظارات رهبری است.»

وی با تأکید بر اینکه «آرمان انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است»، افزود: «در حال حاضر با این آرمان فاصله داریم.»

در همین حال علی شادمانی، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نیز روز شنبه پنجم اردیبهشت، گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی مدیریت «جبهه مقاومت» را به سپاه پاسداران سپرده‌است.

جمهوری اسلامی ایران از حکومت سوریه و همچنین گروه‌های حزب الله و حماس و سایر گروه‌های فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه به عنوان تشکیل دهنده «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل نام می‌برد.

گفته‌های این فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حالی بیان می‌شود که طی ماه‌های اخیر برخی کشورها از گسترش نفوذ ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز پنج‌شنبه، ششم فروردین، با متهم کردن ایران به تلاش برای تسلط بر خاورمیانه گفته بود که این کار جمهوری اسلامی، ترکیه، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را «به ستوه» آورده‌است.

XS
SM
MD
LG