لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

«تهیه» طرح الزام تصویب توافق هسته‌ای توسط نمایندگان در مجلس


صحن علنی مجلس شورای اسلامی
صحن علنی مجلس شورای اسلامی

همزمان با عزیمت تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران به نیویورک، یک نماینده مجلس از تدوین یک طرح دوفوریتی خبر داد که در صورت تصویب نهایی آن، توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵ باید به تصویب مجلس نیز برسد.

در همین حال حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس، از جمع‌آوری امضاء برای سؤال از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، درباره دلایل عدم ارائه گزاره‌برگ (فکت‌شیت) ایران از تفاهم اتمی لوزان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز یک‌شنبه ۶ اردیبهشت، از تهیه یک طرح دوفوریتی خبر داد که در صورت تصویب نهایی آن به گفته او «توافق ایران با ۱+۵ بدون تصویب در صحن علنی هیچ ضمانت اجرایی نخواهد داشت و اعتبارش منوط به مجوز مجلس خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «طبق این طرح، مقرر شده هیئتی هفت‌نفره بر روند مذاکرات هسته‌ای نظارت و گزارش آن را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کنند.»

تهیه طرح این نمایندگان مجلس ایران در حالی صورت می‌گیرد که کمیته روابط خارجی سنا روز سه‌شنبه ۲۵ فروردین، به اتفاق آرا به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رئیس جمهوری آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.

به رغم اختلاف نظر پیشین کاخ سفید و سناتورهای آمریکایی بر سر این طرح، کاخ سفید اعلام کرده که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با توجه به تغییرات اعمال شده در این طرح از آن استقبال می‌کند.

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، روز شنبه خبر داده بود که درباره «اقدامات کنگره» آمریکا با دیپلمات‌های این کشور «گفت‌وگوهایی سازنده» داشته‌است.

شماری از نمایندگان مجلس ایران پیش از این نیز طرحی را با عنوان «طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای» تهیه کرده بودند که اگر به تصویب نهایی برسد، در صورت تصویب تحریم‌های جدید توسط دولت و کنگره آمریکا، مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ متوقف خواهد شد.

در همین حال ۲۱۲ نماینده مجلس، اعلام کرده بودند که متن‌های اعلام شده از سوی ایران و آمریکا درباره تفاهم اتمی لوزان متفاوت بوده و خواستار ارائه متن این توافق از سوی وزارت خارجه ایران شده بودند.

در پاسخ به این درخواست‌ها، اعضای تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران اعلام کرده‌اند که فعلاً قصد ارائه متن مکتوب از تفاهم لوزان را ندارند، اما «در صورت لزوم» این کار را خواهند کرد.

در همین حال، حمید رسایی، نماینده تهران، با اشاره به جمع‌آوری امضاء برای سؤال از رئیس جمهوری ایران درباره دلایل عدم ارائه گزاره‌برگ (فکت‌شیت) تفاهم اتمی لوزان، افزود: «پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که مانع اصلی ارائه جزئیات توافقات صورت گرفته هسته‌ای به مردم، شخص آقای روحانی است و وزیر خارجه در این باره تصمیم‌گیرنده نیست.»

یک روز پیش از این سخنان آقای رسایی، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود که بسیاری از مسائل مذاکراتی را نمی‌توان به صورت علنی مطرح کرد، زیرا ممکن است مورد سوءاستفاده برخی در خارج از جمله اسرائیل قرار گیرد.

به گفته آقای صالحی، در مذاکرات سه‌روزه در وین «ابهامات مربوط به گزاره‌برگ (فکت شیت) آمریکایی تا حدودی برطرف» شده‌است.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، به مدت سه روز در وین برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها، در این مذاکرات تدوین متن توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران آغاز شده‌است.

به گفته حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع روز دوشنبه در نیویورک از سر گرفته خواهد شد.

در همین حال خبرگزاری ایرنا خبر داد که تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ساعت ۴ صبح روز یک‌شنبه تهران را به مقصد فرانکفورت و سپس نیویورک ترک کرده‌است.

به گفته این خبرگزاری، آقای ظریف در نیویورک ملاقات‌هایی با جان کری، همتای آمریکایی خود و فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی دیگر از وزیران کشورهای ۱+۵ خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG