لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

وزیر کار: حقوق زنان در محیط‌های کاری ایران رعایت نمی‌شود


علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید، حقوق زنان در محیط‌های کاری ایران به طور عام رعایت نمی‌شود و به طور معمول با دستمزدی کمتر از مردان به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی ربیعی، شنبه ۱۸ بهمن گفت: «فعال کردن تعاونی‌ها در روستاها و همچنین شهرهای کوچک از جمله اقداماتی است که می‌توان برای حضور مشارکت‌های اقتصادی و اجتماعی زنان انجام داد.»

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور ایران، هم تاکید داشته که سهم زنان در اشتغال صنعتی «بسیار پایین» است. این در حالی است که سهم زنان در نظام آموزش عالی رو به افزایش است.

پیش از این احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در جدیدترین گزارش خود با اشاره به اینکه زنان تنها ۱۶ درصد از نیروی کار ایران را تشکیل می‌دهند نوشته بود که «هیچ‌گونه» نشانه واقعی از بهبود مشارکت زنان در نیروی کار ایران مشاهده نشده‌است.

در ماه‌های گذشته ۳۶ نماینده مجلس ایران طرحی به نام «صیانت از حریم عفاف و حجاب» آماده کرده‌اند که در صورت تصویب آن اشتغال به کار زنان در واحدهای صنفی نیز باید با «پرهیز از اختلاط با مردان» و در ساعات ۷ صبح تا ۱۰ شب باشد.

در شهریور ماه موضوع ممنوعیت اشتغال زنان در کافی شاپ‌ها و تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران موضوع بحث دولت با دستگاه‌هایی نظیر نیروی انتظامی و شهرداری تهران بوده‌است.

بر اساس صورت‌جلسه شهرداری تهران تمامی مدیران ارشد و میانی در شهرداری تهران باید تنها از کارمندان مرد برای کارهایی مانند مسئول دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تایپیست و مسئول پیگیری در دفتر خود استفاده کنند.

برخی از مدیران دولت حسن روحانی با این مصوبه ابراز مخالفت کردند و در مقابل تعدادی از نمایندگان مجلس به حمایت از آن برخاستند.

دیدگاه دولت در مورد تفکیک جنسیتی

در همین حال شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان، نیز ۱۷ بهمن تصریح کرد که «دولت با تفکیک جنسیتی در ادارات و دانشگاه‌ها به اسم سالم‌سازی محیط کسب و کار موافق نیست» چرا که به گفته او، «زن و مرد ایرانی با گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به طور حتم مرز میان محیط خصوصی و کاری را آموخته‌اند.»

خانم مولاوردی پیش از این روز چهارشنبه ۲۳ مهر گفته بود که در ایران نیروی کار اقتصادی زنان، حاشیه‌ای محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG