لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

نماینده مجلس: اسیدپاشی کار بسیجی‌ها و حزب‌اللهی‌های ما نیست


محمد موسوی بجنوردی از اعضای ارشد «مجمع روحانیون مبارز تهران» تشکل روحانیون نزدیک به اصلاح طلبان در گفت‌وگو با شماره یک‌شنبه روزنامه آرمان خبر داده‌است که «مجمع روحانیون برای انتخابات خبرگان برنامه دارد.»

روزنامه ایران در شماره یک‌شنبه خود با تاکید بر وجود «دست‌های پنهان در اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان»، نوشته‌است: «کانون‌های اجتماعی در واکنش به حملات سریالی اسیدپاش‌های موتورسوار به زنان جوان در اصفهان ابراز نگرانی کردند و خواستار اقدامات سریع در مهار و شناسایی این جنایتکاران شدند.»

روزنامه شهروند به آمارهای متفاوت درباره شمار قربانیان اسیدپاشی‌های اصفهان اشاره کرده و نوشته‌است: «شهروندان اصفهانی در محافل خود صحبت از بیش از ۸ اسیدپاشی به زنان جوان کرده‌اند»، و این درحالی است که «روز پنجشنبه فرماندار اصفهان با رسانه‌ای شدن خبر اسیدپاشی به زنان جوان تنها دو مورد از این جنایت آتشین را تأیید کرد اما روز شنبه سردار اشتری جانشین فرمانده نیروی انتظامی انتظامی چهار مورد اسیدپاشی» را تائید کرد.

روزنامه شهروند از قول احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، نوشته‌است: «اینکه گفته می‌شود متدیّن‌ها نسبت به افراد بدحجاب این اقدام را انجام می‌دهند قابل قبول نیست و قطعا بسیجی‌ها و حزب اللهی‌های ما این کار را انجام نمی‌دهند.»

رییس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه تازه‌ترین قربانی اسیدپاشی‌های اصفهان «روز پنج‌شنبه» مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌است، از این قربانی با عنوان «دختر ۲۲ ساله‌ای» یاد کرده‌است که «روز پنجشنبه در خیابان توحید [اصفهان] مورد اسیدپاشی قرار گرفته و در حال حاضر در بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان بستری است.»

روزنامه جوان در تیتر یک خود از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته‌است: «موانع اقدامات خودجوش فرهنگی را از سر راه جوانان مؤمن وانقلابی بردارید.» این روزنامه البته چنین عبارتی را از متن «حکم» علی خامنه‌ای برای «آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی» برای تیتر یک خود برگزیده‌است.

روزنامه جوان همچنین گزارشی درباره «چالش ورود پررنگ زنان به بازار مصرف قلیان» منتشر کرده‌است.

کیهان نیز در تیتر یک خود حکم رهبر جممهوری اسلامی برای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را منتشر کرده و از قول وی خطاب به اعضای این شورا نوشته‌است «دلبستگان انقلاب را امیدوار و معارضان را ناامید کنید.»

روزنامه شرق در تیتر یک‌شماره یک شنبه خود ضمن انتشار گزارشی دربار ه «بودجه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی» نوشته‌است: «طی سال‌های ۱۳۸۴ یعنی آغاز به‌کار عزت الله ضرغامی در سازمان صدا و سیما تا پایان سال۱۳۹۲، بودجه این سازمان بالغ بر ۱۱ هزار و ۲۳۳ میلیاردتومان بوده‌است»، اما با وجود سهولت دسترسی به شبکه‌های صداوسیما در ایران، بازهم به گفته وزیر ارشاد نزدیک به ۷۱ درصد مردم با وجود منع قانونی و مشکلات طبیعی استفاده از این وسیله غیرمجاز، ماهواره تماشا می‌کنند.»

«گسست جدید در رژیم تحریم‌ها» تیتر یک روزنامه تعادل است و این روزنامه نوشته‌است: «با حل و فصل برخی از مشکلات حقوقی و اخذ مجوزهایی از سوی اتحادیه اروپا، شرکت استات اویل هیدروی نروژ و انی ایتالیا بار دیگر خریدار گاز مایع، میعانات گازی و نفت خام صادراتی ایران شدند.» این روزنامه از قول محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تحویل نخستین محموله نفت خام ایران به شرکت انی ایتالیا را تائید کرده و نوشته‌است: «ایران مشکلی در فروش نفت به این شرکت ایتالیایی بر اساس توافق‌های قراردادی ندارد.»

روزنامه تعادل عکس یک خود را به ولادیمیر پوتین اختصاص داده و نوشته‌است: «رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست رهبران آسیا-اروپا در شهر میلان ایتالیا تصریح کرد که اگر قیمت نفت در ۸۰ دلار در هر بشکه باقی بماند این مسئله منجر به سقوط و فروپاشی اقتصاد جهان خواهد شد.»

روزنامه رسالت ضمن انتشار عکس لطف‌الله صافی گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی، و جعفر سبحانی، از این سه روحانی بلندپایه در قم، نوشته‌است که صدور حکم اعدام «شیخ نمر» از روحانیان شیعه در عربستان سعودی و اجرای چنین حکمی «احساسات شیعیان را جریحه‌دار می‌کند.»

این روزنامه همزمان از قول علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، نوشته‌است: «ایران از مبارزات انصارالله در یمن حمایت می‌کند» و « بسیار امیدواریم انصارالله نقشی را ایفا کند که حزب‌الله در لبنان دارد.»

محمد موسوی بجنوردی: «مجمع روحانیون برای انتخابات خبرگان برنامه دارد»

محمد موسوی بجنوردی از اعضای ارشد «مجمع روحانیون» تشکل روحانی نزدیک به اصلاح طلبان در گفت و گو با شماره یک شنبه روزنامه آرمان خبر داده‌است که «مجمع روحانیون برای انتخابات خبرگان برنامه دارد.»

به نوشته روزنامه آرمان، محمد موسوی بجنوردی درباره اینکه آیان «مجمع روحانیون برای انتخابات مجلس خبرگان برنامه‌ای دارد»، گفته‌است: «مسلم است که برنامه داریم» اما «هرگاه زمانش شد، آن موقع برنامه‌ها را اعلام می‌کنیم.»

محمد موسوی بجنوردی از فقیه و از شاگردان آیت الله خمینی، پدر همسر حسن خمینی است از نخستین سال‌های پس از انقلاب با حکم رهبر پیشین جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اعضای «شورای عالی قضایی» منصوب شد و تا سال ۱۳۶۸ در همین سمت باقی ماند اکنون در گفت‌وگو با روزنامه آرمان گفته‌است که «مجمع روحانیون فراوان مجتهد درجه اول دارد.»

این روحانی بلندپایه ضمن تاکید براینکه «مجمع روحانیون» اصلی ترین تشکل روحانیان نزدیک به اصلاح طلبان «برای انتخابات مجلس خبرگان برنامه دارد»، درباره هشدارهای برخی از روحانیان اصولگرا درباره احتمال ورود شماری از روحانیان اصلاح طلب به مجلس خبرگان در جریان انتخابات آینده، به روزنامه آرمان گفته‌است: «افرادی که اینچنین صحبت می‌کنند مگر متولی مردم هستند. اگر انتخابات پرشور برگزار شود و مردم از حضور در پای صندوق‌های رای استقبال کنند، نه این افراد می‌توانند سرنوشت را تعیین کنند نه هیچ فرد دیگری.

کاندیداهای مجلس خبرگان باید مجتهد باشند و این طور نیست که هر فردی بتواند به مجلس خبرگان ورود پیدا کند. اگر فردی مجتهد باشد، واقعا به خط امام اعتقاد داشته باشد و انقلاب را به تمام معنا باور داشته باشد، می‌تواند با رای مردم، وارد مجلس خبرگان شود. کسانی باید به مجلس خبرگان بروند که ادامه‌دهنده راه امام باشند، آنها باید ادامه‌دهنده خط انقلاب اسلامی باشند. اعضای مجلس خبرگان باید کاملا انقلاب اسلامی را باور داشته باشند و افکار امام را به صورت صد درصدی قبول داشته باشند. مردم اکنون به افرادی با این ویژگی‌ها رای می‌دهند.»

محمد موسوی بجنوردی همچنین گفته‌است: «باید به آقای فلان که می‌گوید مااجازه نمی‌دهیم افرادی وارد مجلس خبرگان شوند، گفت که شما چه کاره هستی که اجازه بدهید یا اجازه ندهید، مگر شما متولی مردم هستید.»

عضو ارشد «مجمع روحانیون» همچنین درباره احتمال ردصلاحیت کاندیدهای این تشکل نزدیک به اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس خبرگان از سوی شورای نگهبان، گفته‌است: «مجتهد داریم و فراوان هم داریم. مجتهدانی درجه یک داریم که مسائل روز را می‌توانند اجتهاد کنند و مورد قبول مردم هم هستند»، ضمن اینکه «بررسی صلاحیت‌ها یک روند قانونی دارد. اگر مجتهدان بیایند، صلاحیت را برای چه باید رد کنند. مگر مجتهد نیستند؟ تایید صلاحیت‌ها دل‌بخواهی نیست و اینطور نیست هر که را دلشان بخواهد، بیاید و هر که را نخواستند، نیاید. باید دید چه شخصیت‌هایی در مردم نفوذ دارند و از سویی آن افراد باید واجد صلاحیت باشند.»

محمد موسوی بجنوردی درعین حال گفته‌است: «اعضای مجلس خبرگان باید عادل، مجتهد و مومن و به انقلاب اسلامی ایمان داشته باشند ضمن اینکه باید معتقد به آرمان‌ها و اندیشه‌های حضرت امام باشند.

این مواردی که ذکر کردم، از ارکان اساسی نظام ماست و مجلس خبرگان را باید چنین افرادی تشکیل دهند. نمی‌شود برخی مبانی را قبول داشته و برخی دیگر را قبول نداشته باشند»، و علاوه بر مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی آینده هم «باید اینطور باشد. و در آن مجلس هم باید افرادی با ویژگی‌هایی که اشاره کردم، حضور پیدا کنند. باید افکار ملت را بگویند و پیگیری کنند. اساس در مجلس این است که اعتقاد کامل به انقلاب اسلامی داشته باشند و افکار امام را صد درصد قبول و به آنها ایمان داشته باشند. به مر اسلام معتقد باشند نه اینکه برایشان مهم باشد چه کسی با من خوب است، چه کسی خوب نیست و چه کسی فلان و فلان است؛ اسلام اینها را نمی‌گوید بلکه اسلام اصولی دارد و آن فردی که کاندیدا می‌شود باید به این اصول پایبند باشد.»

این عضو ارشد «مجمع روحانیون»، درباره احتمال نامزدی خود در انتخابات آینده مجلس خبرگان، گفته‌است که «هنوز فکری برای این موضوع نکرده‌ام»، اما با تاکید بر «برنامه مجمع روحانیون» برای انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان، به روزنامه آرمان گفته‌است: «در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ شاهد بودیم آقای روحانی که رای آورد به دلیل تایید آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله سید حسن خمینی و جناب آقای سید محمد خاتمی و مجمع روحانیون مبارز بود. این شخصیت‌ها آقای روحانی را به عنوان کاندیدای خودشان معرفی کردند که او رای آورد»، و البته در همین انتخابات نیز «معلوم شد وزن اصولگرایان چقدر است و اصولگرایان چه وضعیتی دارند.»

روزنامه آرمان همچنین درباره اختلافات محمد تقی مصباح یزدی با اکبر هاشمی از قول محمد موسوی بجنوردی نوشته‌است: «اصلا به لحاظ سیاسی نسبتی بین آقای هاشمی با آقای مصباح‌یزدی نیست. آقای هاشمی تمام عمر خود را در انقلاب اسلامی بوده‌است. ایشان یا در زندان یا تبعید بوده‌است. آقای هاشمی از سران انقلاب و از تئوریسین‌های انقلاب است. اگر این دو را با هم مقایسه کنیم باید دقت شود که خواسته یا ناخواسته شأن این دو مورد خدشه قرار نگیرد. ببینید راجع به آقای هاشمی امام چه می‌گفتند؛ امام گفتند تا هاشمی هست، انقلاب هم هست. این را برای که گفته‌است. با این حرف‌ها که نمی‌توانیم واقعیت را تغییر دهیم و به مقایسه دیدگاه‌های آقای مصباح با آقای هاشمی بپردازیم.»

نماینده مجلس: اسیدپاشی کار بسیجی‌ها و حزب‌اللهی‌های ما نیست

روزنامه ایران در شماره یک‌شنبه خود با تاکید بر وجود «دست‌های پنهان در اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان»، نوشته‌است: «کانون‌های اجتماعی در واکنش به حملات سریالی اسیدپاش‌های موتورسوار به زنان جوان در اصفهان ابراز نگرانی کردند و خواستار اقدامات سریع در مهار و شناسایی این جنایتکاران شدند.»

به نوشته این روزنامه «همزمان با این اظهارنظرهای نگران‌کننده، حسین اشتری، جانشین فرمانده نیروی انتظامی «حمله اسیدی به ۴ زن را تأیید» کرده و گفته‌است: «چهار مورد اسیدپاشی به زنان رخ داده و پلیس با سرنخ‌هایی که در اختیار دارد، به زودی عاملان اسیدپاشی را ردیابی خواهد کرد.»

حسین حسین‌زاده جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز به روزنامه ایران گفته‌است: «در این زمینه برعهده جانشین رئیس پلیس نیروی انتظامی [حسین اشتری] است و هر روزه آخرین اقدامات پلیسی و یافته‌های مأموران تیم تحقیق در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «زنان اصفهانی نمی‌دانند به کدامین گناه هدف حمله موتورسواران اسیدپاش قرار می‌گیرند»، نوشته‌است: «چهار زن در کمتر از یک ماه، همگی پشت فرمان خودروهایشان نشسته بودند و به خاطر گرما شیشه‌های خودرو را تا نیمه پایین داده بودند. در حالی پلیس با این چهار اسیدپاش سریالی مواجه شد که در فضای اجتماعی به صورت گسترده این شایعه مطرح شد که قربانیان به دلیل آنچه بدحجابی خوانده می‌شد، مورد حمله قرار گرفتند.»

روزنامه ایران همچنین نوشته‌است: «در همه این اسیدپاشی‌ها، مهاجمان دو مرد بودند که سوار بر موتور خود را نزدیک خودروی زنانی که تنها در خودرویشان حرکت می‌کردند، رسانده و یک ظرف دو لیتری اسید را به سمت شیشه‌های باز یا نیمه‌باز خالی کرده‌اند و در هیاهوی فریادهای سوختم سوختم‌های قربانیانشان گریخته‌اند.»

این روزنامه ضمن ارائه گزارشی از چگونگی اسید پاشی و میزان صدمات وارد شده به سه تن از زنانی که در اصفهان آماج اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، از واکنش معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده «به اسیدپاشی‌ها در اصفهان، خبر داده و از قول شهیندخت مولاوردی نوشته‌است: «لازم است تدابیری به منظور مقابله با خشونت علیه زنان اتخاذ شود و این تدابیر باید در حوزه بازدارندگی قانونی و حمایتی باشد.

شهیندخت مولاوردی تاکید کرده‌است که «زنان باید چه در حریم خصوصی و چه در جامعه از خشونت در امان باشند و قربانی یکی از اشکال خشونت قرار نگیرند» چرا که «امنیت در هر سطحی پیش شرط هر فعالیتی برای زنان است.»

همزمان روزنامه شهروند تیتر یک شماره بیست و هفتم مهر ماه خود را به «اسیدپاشی‌های اصفهان» اختصاص داده و نوشته‌است: «پلیس در یک قدمی اسیدپاش‌های اصفهان» قرار دارد.

این روزنامه به جزئیات بیشتر اشاره نکرده اما نوشته‌است: «با حاکم شدن فضای ناامن در اصفهان کمیسیون بررسی جرم برای این اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای تشکیل شده تا مجرمان هرچه سریع‌تر در بن‌بست پلیسی گرفتار شوند. این در حالی است که سرنخ‌های تیم تحقیق، پلیس را در یک قدمی مردان اسیدپاش قرار داده‌است.»

روزنامه شهروند به آمارهای متفاوت درباره شمار قربانیان اسیدپاشی‌های اصفهان اشاره کرده و نوشته‌است: «شهروندان اصفهانی در محافل خود صحبت از بیش از ۸ اسیدپاشی به زنان جوان کرده‌اند»، و این درحالی است که «روز پنجشنبه فرماندار اصفهان با رسانه‌ای شدن خبر اسیدپاشی به زنان جوان تنها دو مورد از این جنایت آتشین را تأیید کرد اما روز شنبه سردار اشتری جانشین فرمانده نیروی انتظامی انتظامی چهار مورد اسیدپاشی» را تائید کرد.

رسول یاحی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان، در خصوص پرونده اسیدپاشی‌های اخیر دراین شهر به روزنامه شهروند گفته‌است: «پیگیری‌ها به شدت ادامه دارد و اقدامات امنیتی که برای مقابله و دستگیری عاملان این جنایت انجام شده‌است قابل رسانه‌ای شدن نیست، اما شهروندان استان اصفهان بدانند که مسئولان استانی همه توان و انرژی خود را برای رسیدن به نتیجه نهایی به کار گرفته‌اند.»

این روزنامه همچنین از قول احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، نیز نوشته‌است: «اینکه گفته می‌شود متدیّن‌ها نسبت به افراد بدحجاب این اقدام را انجام می‌دهند قابل قبول نیست و قطعا بسیجی‌ها و حزب‌اللهی‌های ما این کار را انجام نمی‌دهند.»

به نوشته روزنامه شهروند، احمد شوهانی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، نیز گفته‌است: «کمیسیون امنیت ملی پیگیر این موضوع خواهد بود و نیروی انتظامی و وزارت کشور باید در این زمینه پاسخگو باشند.»

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با تیتر «معمای اسیدپاشی سریالی در اصفهان»، نوشته‌است: «خبرهای مربوط به اسیدپاشی چنان داغ است که آمار و ارقام جدیدی از افرادی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، اعلام می‌شود. آخرین رقم ۱۱ نفر است.»

فریدون عابدینی، رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان، اما به این روزنامه گفته‌است: «مراجعه ۱۱ نفر به بیمارستان سوانح اصفهان صحت ندارد و تنها یک مورد اسیدپاشی برای درمان به این مرکز درمانی مراجعه کرده‌است.»

رییس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان درعین حال خبر داده‌است که تازه ترین قربانی اسیدپاشی‌های اصفهان روز چنج شنبه مورد اسید پاشی قرار گرفته و از این قربانی با عنوان «دختر ۲۲ ساله‌ای» یاد کرده‌است که «روز پنجشنبه در خیابان توحید [اصفهان] مورد اسیدپاشی قرار گرفته و در حال حاضر در بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان بستری است.»

فریدون عابدینی به روزنامه اعتماد گفته‌است: «خوشبختانه آسیب جدی بر اثر اسیدپاشی به این بیمار وارد نشده‌است. پس از بررسی نقاط آسیب دیده مشخص شد که آسیبی به چشم و گوش این بیمار وارد نشده‌است و نیازی به پیوند عضو ندارد.»

افزایش نرخ بیکاری در ۱۹ استان ایران

روزنامه شرق از افزایش نرخ بیکاری در ۱۹ استان خبر داده و نوشته‌است: «نرخ بیکاری در کل ایران اگرچه در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش یافته اما آمارها نشان می‌دهد در ۱۹ استان از ۳۱استان کشور نرخ بیکاری افزایش یافته‌است.»

به گزارش این روزنامه «نرخ بیکاری در ۱۵استان ایران در تابستان امسال تک‌رقمی و به زیر ۱۰ درصد رسید ولی با این حال، هنوز هم فاصله بیکاری در بین استان‌ها به میزان ۱۱٫۱ درصد بوده که نشان‌دهنده توزیع نامناسب فرصت‌ها و منابع در کشور است. تهران با ۵٫۱ درصد کمترین و خراسان شمالی با ۱۶۲ درصد بالاترین میزان بیکاری را دارا هستند.

شرق همچنین نوشته‌است که پس از استان خراسان شمالی نیز استان کهگیلویه‌وبویراحمد با ۱۶ درصد در رتبه بعدی «بیشترین نرخ بیکاری» قرار دارد و در مجموع «اصفهان با ۱۳٫۶ درصد، البرز با ۱۲٫۷ درصد، ایلام ۱۴ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۱۴درصد، خراسان شمالی ۱۶٫۲ درصد، فارس با ۱۱٫۵ درصد، کرمانشاه با ۱۳٫۴ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶درصد، گیلان با ۱۳٫۴ درصد، لرستان ۱۳٫۴ درصد و مازندران ۱۲٫۴ درصد؛ مجموعه استان‌هایی هستند که دارای بالاترین میزان بیکاری در کشور هستند.»

به نوشته این روزنامه «این آمارها بیانگر آن است که کاهش نرخ بیکاری در کل کشور مدیون ۱۲استان آذربایجان‌شرقی، تهران، خوزستان، زنجان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، لرستان، مازندران و مرکزی است.»

روزنامه شرق همچنین به طور ضمنی به کاهش غیرمعمول نرخ بیکاری براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران اشاره کرده و نوشته‌است «در بین این ۱۲ استانی» که نرخ بیکاری در فصل تابستان سالجاری در آن‌ها کاهش یافته «تهران با کاهش ۵۴درصدی از۱۱٫۱ درصد نرخ بیکاری به ۵٫۱ درصد رسیده‌است.»

XS
SM
MD
LG