لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

کویت یک شهروند ایران را غیاباً به اعدام محکوم کرد


کویت روز سه‌شنبه، ۲۲ دی‌ماه، دو تن ازجمله یک شهروند ایران را به جرم «جاسوسی برای جمهوری اسلامی» و «طراحی برای حمله در کویت» غیاباً به اعدام محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شهروند ایرانی که «عبدالرضا حیدر» نام دارد متهم شده که به همراه گروهی از شیعیان کویت به جاسوسی برای ایران پرداخته و «مقادیر زیادی اسلحه و مهمات را در زیر زمین مخفی نگاه داشته است».

دادگاه در کویت فرد دیگری را نیز در این رابطه به حبس ابد و ۱۹ تن دیگر را به حبس پنج تا پانزده ساله محکوم کرده‌ است.

در ارتباط با این پرونده سه نفر دیگر نیز تبرئه شده و یک نفر محکوم به پرداخت جریمه نقدی شد.

افراد این گروه از سوی دادگاه همچنین متهم شده‌اند که برای گروه حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی است جاسوسی کرده و مواد منفجره، سلاح، و مهمات به کویت قاچاق می‌کرده‌اند.

مقام‌های کویت در شهریورماه خبر داده بودند که یک گروه «مرتبط با ایران» را کشف و متلاشی کرده و مقادیر زیادی سلاح و مهمات از آنان ضبط کرده‌اند.

پس از آن اما تمامی ۲۳ فرد متهم با حضور در دادگاه اتهامات وارده را رد کرده و گفتند که مأموران کویتی با شکنجه از آنان اعتراف گرفته‌اند.

این افراد به دادگاه گفتند که مأموران آنها را ضرب و شتم کرده و بازجویی آنها با شوک الکتریکی همراه بوده و مأموران همچنین تهدید کرده‌ بودند که اگر اعترافات را امضا نکنند به قتل خواهند رسید.

سفارت ایران در کویت پیش از این با ابراز نارضایتی از درج نام جمهوری اسلامی در پرونده کشف سلاح و مهمات در کشور کویت، تأکید کرده‌ بود که هیچ اطلاعی از هویت فردی که در این پرونده شهروند ایران معرفی شده ندارد و ادعاها در این زمینه را «استمرار تبلیغات منفی رسانه‌ای» علیه روابط دو کشور می‌داند.

حکم جدید دادگاه کویت پس از آن صادر می‌شود که مناسبات ایران با کشورهای عرب خلیج فارس اخیراً و در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران با تنش‌هایی مضاعف روبه‌رو شده‌ است.

XS
SM
MD
LG