لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

علی لاریجانی: آمریکا در عراق علیه ایران با تروریست‌ها مذاکره کرده‌است


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

رئیس مجلس ایران مدعی شد که برخی مقامات آمریکایی با به گفته او «تروریست‌ها» در عراق «مذاکره» و در ازای کمک پیشنهادی، از آنان خواسته‌اند که «ایران و شیعیان را هدف قرار دهند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی، روز دوشنبه ۱ دی، در دانشگاه بیروت تصریح کرد: «مطلع شدیم برخی مقامات آمریکایی در عراق با تروریست‌ها مذاکره کرده و گفته‌اند، اگر می‌خواهید کمکتان کنیم باید ایران و شیعیان را هدف قرار دهید.»

آقای لاریجانی در بدو ورود به لبنان نیز گفت: «جریان‌های تروریستی منطقه از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی تغذیه می‌کنند.»

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) را ساخته آمریکا، اسرائیل و بریتانیا خوانده و همچنین کشورهای سنی عربی حاشیه خلیج فارس به‌ویژه عربستان سعودی را به حمایت از این گروه متهم کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه ۱۱ مهر، این گروه را دست‌پرورده غرب خوانده و گفته بود که «هدف استکبار از راه‌اندازی گروه‌های تروریستی تکفیری، ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی» است.

وی همچنین روز دوشنبه ۲۱ مهر با «خبیث» خواندن دولت بریتانیا گفته بود که آن کشور، «داعش» و القاعده را «برای مقابله با جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی درست کرده‌است.»

این سخنان مقامات جمهوری اسلامی درحالی است که روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» روز پنج‌شنبه، ۱۵ آبان، گزارش داده بود که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای با اشاره به «منافع مشترک» ایران و آمریکا، موضوعاتی را در خصوص حملات هوایی ایالات متحده علیه گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) مطرح کرده‌است.

در هفته‌های گذشته وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حمله هواپیماهای جمهوری اسلامی به گروه حکومت اسلامی در عراق را تایید کرده و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز از آن استقبال کرده‌است.

مقامات جمهوری اسلامی اما سخنان متفاوتی در این این باره مطرح کرده‌اند.

ابراهیم رحیم‌پور، معاون وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه، ۱۴ آذر، گزارش‌ها در این‌باره را تایید کرد در حالی‌که پیش از آن مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از تایید این اقدام ایران در خاک عراق خودداری کرده بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در ادامه سفرش به کشورهای منطقه، شامگاه یکشنبه ۳۰ آذر وارد لبنان شد.

وی در سفر روز یک‌شنبه خود به سوریه با بشار اسد، رئیس جمهور، محمد جهاد لحام، رئیس مجلس، وائل الحلقی، نخست‌وزیر و ولید المعلم وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای لاریجانی در دیدار با بشار اسد گفت: «از ابتدا تشخیص ایران این بود که حوادث سوریه یک حرکت برای گسترش تروریسم و خشونت در منطقه است از این رو خود را در کنار مردم و دولت سوریه قرار داد.»

وی همچنین در دیدار ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز تصریح کرد: «در شرایط کنونی و با توجه به تحولات منطقه‌ای در چند وقت اخیر هم اکنون شاهد هستیم که کشورهایی که روحیه قلدرمابانه داشتند از این حالت درآمدند.»

آقای لاریجانی در بدو ورود به سوریه گفته بود: «حمایت ایران از سوریه به این دلیل بود که یک سری از کشورها در منطقه قلدربازی در نیاورند از این رو در این مدت آنها فهمیدند نمی‌توانند کاری را صورت دهند.»

ایران از جمله حامیان اصلی دولت بشار اسد در جنگ داخلی سه سال اخیر سوریه است. در مقابل عربستان سعودی و کشورهای سنی عربی حاشیه خلیج فارس در جنگ داخلی سوریه از شورشیان مخالف رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG