لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

ایران ادعای مجاهدین خلق در مورد سایت مخفی را تکذیب کرد


به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک روز چهارشنبه، ۶ اسفند، ادعای «شورای ملی مقاومت» در مورد وجود سایت مخفی غنی‌سازی اورانیوم در حومه تهران را تکذیب کرده و آن را «بی‌پایه و جعلی» خواند.

«شورای ملی مقاومت»، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق، روز سه‌شنبه، پنجم اسفند، خبر داده بود که اطلاعاتی را در مورد «یک سایت مخفی غنی‌سازی اورانیوم» در حومه تهران در اختیار دولت آمریکا گذاشته است.

«شورای ملی مقاومت» در این باره کنفرانسی مطبوعاتی در واشینگتن برگزار کرده و جزئیات این خبر در روزنامه واشینگتن پست و خبرگزاری فرانسه نیز بازتاب یافته است.

به گفته این گروه مخالف جمهوری اسلامی، این «سایت مخفی» لویزان-۳ نام دارد و در یک پادگان واقع در شمال شرق تهران پنهان شده‌ است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل ضمن تکذیب این موضوع با صدور بیانیه‌ای درباره انتشار این گزارش در روزنامه واشینگتن‌پست نوشت: «جای تأسف است که این روزنامه ادعاهای دروغ و تکراری یک گروهک تروریستی که ماهیت ضدانسانی آن برای همگان آشکار بوده را منتشر کرده‌ است.»

در پایان این بیانیه آمده‌ است: «همان‌ گونه که در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح شده، همکاری‌های بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس در سطح خوبی ادامه دارد و ایران به تعهدات و مسئولیت‌های خود در چارچوب ان‌پی‌تی پایبند است و متقابلاً انتظار دارد سایر طرف‌ها نیز به دور از تأثیر جنجال‌سازی گروه‌های تندرو و رادیکال به توافقات و تعهدات خود درباره حقوق هسته‌ای ایران پایبند باقی بمانند.»

جزئیات «افشاگری» تازه

علیرضا جعفرزاده، معاون دفتر نمایندگی «شورای ملی مقاومت» در آمریکا، در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود در واشینگتن گفته‌ است که «آزمایشگاه‌های زیرزمینی در حومه تهران از سال ۲۰۰۸ به این سو برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار گرفته است».

کنفرانس خبری «شورای ملی مقاومت» در واشینگتن در ارتباط با «لویزان ۳»
کنفرانس خبری «شورای ملی مقاومت» در واشینگتن در ارتباط با «لویزان ۳»

به گفته او «منابع این افشاگری جدید مربوط به داخل ایران است، از جمله برخی افرادی که در درون دولت هستند».

علیرضا جعفرزاده افزوده‌ است که «گردآوری اطلاعات درباره این تأسیسات یک دهه تمام به طول انجامیده و بیشتر این اطلاعات از سوی سازمان مجاهدین خلق تأمین شده‌ است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «شورای ملی مقاومت» در این کنفرانس خبری گفته‌ است که ساخت‌وساز لویزان-۳ بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ انجام شده و آزمایشگاه‌های زیرزمینی آن با تونل به هم مرتبط‌اند.

علیرضا جعفرزاده در این کنفرانس خبری چندین تصویر ماهواره‌ای از «گوگل مپز» را به خبرنگاران نشان داده و گفته‌ است که جمهوری اسلامی ایران در این محل از «دستگاه‌های پیشرفته سانتریفیوژ» استفاده کرده‌ است.

سازمان مجاهدین خلق روز بیستم تیرماه ۹۲ نیز ادعا کرد به مستنداتی مبنی بر وجود یک پایگاه هسته‌ای مخفی در نزدیکی شهر دماوند، ۷۰ کیلومتری تهران، دست یافته است؛ ادعایی که از سوی ایران رد شد.

سازمان مجاهدین خلق از ابتدای دهه هشتاد بارها مدعی کشف پایگاه‌های مخفی هسته‌ای در ایران شده است ولی تاکنون تنها برخی از گزارش‌های این سازمان تایید شده است.

خبر «افشاگری‌های» تازه «شورای ملی مقاومت» در حالی منتشر می‌شود که ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات خود برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای به مهلت‌های مقرر نزدیک می‌شوند و این مذاکرات به طور فشرده جریان دارد.

آخرین دور مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا روز دوشنبه در ژنو به پایان رسید که طرفین ارزیابی مثبتی از آن داشتند، به‌ طوری که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، عنوان کرد که پیشرفتی در کار حاصل شده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هم گفت که درباره کلیات توافق حاصل شده و تنها جزییات باقی مانده.

XS
SM
MD
LG