لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

نتانیاهو: نمی‌گذاریم پای سربازانمان به دیوان کیفری کشیده شود


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یکشنبه چهاردهم دی، گفت «تشکیلات فلسطینی تصمیم گرفته‌است اسرائیل را به یک جنگ سیاسی بکشاند اما ما این اجازه را نخواهیم داد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نتانیاهو در ادامه گفت: «نمی‌گذاریم پای سربازان و افسران نیروهای دفاعی اسرائیل به دیوان بین‌المللی کیفری لاهه کشیده شود.»

نتانیاهو که به درخواست رسمی فلسطینی‌ها برای پیوستن به دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه هلند واکنش نشان می‌داد افزود: «از سربازان خود که از کشور دفاع کرده‌اند، حمایت می‌کنیم.»

رهبران فلسطینی گفته‌اند در پی رسمیت یافتن عضویت در دیوان کیفری بین‌المللی بخاطر «جرایم جنگی» از اسرائیل شکایت خواهند کرد.

یک روز پس از گام فلسطینی‌ها در ارائه اساسنامه امضاء شده برای عضویت در دیوان کیفری بین‌المللی، یک مقام بلندپایه دولت اسرائیل تایید کرد که این کشور ۱۲۷ میلیون دلار پول فلسطینی‌ها را بلوکه کرده‌است.

روزنامه هاآرتص شنبه سیزدهم دی نوشته بود، دولت نتانیاهو در واکنش به درخواست پیوستن فلسطینی‌ها به دیوان کیفری بین‌المللی، درآمد مالیاتی فلسطینی‌ها را بلوکه می‌کند.

این نخستین بار نیست که اسرائیل پول مالیات بازرگانان فلسطینی را که می‌بایست بر اساس پیمان اسلو در اختیار تشکیلات خودگردان بگذارد، بلوکه می‌کند؛ در موارد پیشین، در پی فشارهای جامعه جهانی، اسرائیل پس از مدتی تصمیم خود را لغو کرده بود.

صائب عریقات، مقام ارشد فلسطینی، گفته‌است تصمیمات تنبیهی جدید دولت اسرائیل یک «راهزنی» و «جنایت جنگی» دیگر اسرائیل است ولی «فلسطینی‌ها تسلیم نخواهند شد.»

بنیامین نتانیاهو در سخنانی دیگر، در روزهای اخیر درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت در دیوان لاهه را «مرموزانه» توصیف کرده و گفته است که «فلسطین یک کشور نیست بلکه موجودیتی وابسته به یک سازمان تروریستی است».

XS
SM
MD
LG