لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

مخالفت نتانیاهو با پیشنهادهای فرانسه برای احیای روند صلح


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

در حالی که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، در سفر به خاورمیانه هشدار داده که ادامه رکود در گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی-فلسطینی «می‌تواند منطقه را دوباره شعله‌ور کند»، نخست وزیر اسرائیل گفته‌است که کشورش طرح‌های «بیگانگان» را قبول ندارد «زیرا امنیت اسرائیل را تأمین نمی‌کند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو این سخنان را چند ساعت پیش از دیدار یکشنبه ۳۱ خرداد با وزیر امور خارجه فرانسه بیان کرد.

نتانیاهو که در نشست دولت خود در بیت‌المقدس سخن می‌گفت، افزود اسرائیل برای تأمین امنیت و ثبات خود، تحمیل طرح‌های خارجی را که در آن نیازهای امنیتی اسرائیل در نظر گرفته نشده، رد می‌کند.

به نوشته هاآرتص، این سخنان نتانیاهو مخالفت پیشاپیش با طرحی است که فرانسه برای احیای روند صلح تهیه کرده‌است.

این در حالی است که در آستانه دیدار فابیوس-نتانیاهو، وزیر خارجه فرانسه گفته بود از سرگیری هر چه زودتر روند صلح اسرائیلی – فلسطینی، یک ضرورت است.

آقای فابیوس این هشدار را شنبه ۳۰ خرداد در ملاقات با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در قاهره، بیان کرد و گفت، انجماد و بن‌بست در مذاکرات صلح اسرائیلی-فلسطینی برای هر دو طرف و نیز برای منطقه خطرناک است.

وزیر خارجه فرانسه یکشنبه ۳۱ خرداد در سفری چند ساعته در پایتخت اردن نیز این هشدار را تکرار کرد.

آقای فابیوس برای ارائه پیش‌نویس طرح کشورش با هدف استقلال کشور فلسطین به دو طرف اسرائیلی و فلسطینی، به منطقه سفر کرده‌است.

وی بار دیگر اسرائیل را فراخواند که به خاطر احیای روند صلح، از ساخت‌وساز در اراضی فلسطینی دست بردارد.

پیش‌نویس قطعنامه تهیه شده فرانسه با هدف استقلال کشور فلسطین، اسرائیل را به بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷ فرامی خواند؛ بیت‌المقدس را شهری به عنوان پایتخت مشترک هر دو کشور اسرائیل و فلسطین توصیه می‌کند و سلسله‌راهکارهای دیگری نیز برای مقوله‌های اساسی در نزاع دیرینه اسرائیلی–فلسطینی ارائه می‌کند.

فرانسه می‌خواهد طرح خود را به شورای امنیت ارائه کند؛ کشورهای عرب پیشاپیش از این طرح حمایت کرده‌اند اما آمریکا با آن در این مقطع مخالفت کرده‌است.

وزیر خارجه فرانسه که در یک تور دو روزه به مصر، اردن، کرانه باختری و اسرائیل رفته، پس از دیدار با رهبران مصر و اردن، یکشنبه ۳۱ خرداد با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان، در بیت‌المقدس و رام‌الله دیدارهای جداگانه می‌کند.

تلاش برای تجدید گفت‌وگوهای صلح از سوی فرانسه در حالی انجام شده که روزهای گذشته مناسبات اسرائیل و فلسطینی‌ها دوباره متشنج شده‌است.

در نخستین جمعه ماه رمضان، ۲۹ خرداد، در یک سؤ قصد مسلحانه، یک گردشگر اسرائیلی در کرانه باختری کشته و یک اسرائیلی دیگر مجروح شد.

گردان‌های «مروان القواسمه و عامر ابوعیشه» که وابسته به شاخه نظامی حماس هستند، مسئولیت این سؤ قصد را برعهده گرفت.

همچنین یکشنبه ۳۱ خرداد یک فلسطینی در شرق اورشلیم با چاقو به یک سرباز گارد مرزی اسرائیل حمله برد و او را شدیداً زخمی کرد.

به گزارش رادیو اسرائیل، پلیس اورشلیم بعید ندانسته‌است که این حملات با ماه رمضان، که احساسات اسلامگرایان فلسطینی تشدید می‌شود، ارتباط داشته باشد.

ایران نیز در صدر مذاکرات فابیوس با مقامات اسرائیل است

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که نتانیاهو در دیدار یکشنبه شب در اورشلیم با آقای فابیوس، درباره «خطرات یک توافق بد اتمی» با ایران «هشدار» می‌دهد.

قرار است آقای فابیوس چند ساعت پس از ملاقات با نخست وزیر اسرائیل، در لوکزامبورگ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کند.

به گزارش جروزالم پست، اسحاق هرتسوگ، رهبر اپوزیسیون اسرائیل نیز جمعه ۲۹ خرداد، در تماس تلفنی با وزیر خارجه فرانسه، به او گفته بود «برای یک توافق بد با ایران، هم اسرائیل و هم تمامی جهان بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت».

فرانسه در دوره‌های گذشته که توافق موقت ژنو و تفاهم لوزان بدست آمد، موضع سخت‌گیرانه‌تری نسبت به سایر کشورهای غربی در گروه ۱+۵ با ایران داشت.

تنها ۹ روز به پایان ضرب‌الاجل گفت‌وگوهای اتمی ایران و گروه کشورهای ۱+۵ باقی‌مانده‌است.

XS
SM
MD
LG