لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

نتانیاهو: بان گی‌مون ایران را به خاطر حمله حزب‌الله محکوم کند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل از دبیرکل سازمان ملل متحد، خواسته‌است ایران را به عنوان «عامل اصلی در حمله اخیر حزب‌الله به اسرائیل محکوم کند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو یکشنبه دوازدهم بهمن، در تماس تلفنی با بان گی‌مون، از «سکوت جامعه جهانی در مورد نقش ایران در این تعرض» ابراز ناخرسندی کرده‌است.

به گزارش جروزالم پست، نتانیاهو از اینکه «تا کنون کسی در جهان انگشت اتهام را در این تعرض‌ها به سوی ایران دراز نکرده‌است» انتقاد کرد.

نتانیاهو به دبیرکل سازمان ملل گفت، «ایران در حال ایجاد زیرساخت ترور در سوریه علیه اسرائیل» بوده و در «ترور در سطح جهان» نقش اساسی دارد.

نخست وزیر اسرائیل در روزهای گذشته نیز گفته بود ایران در پشت پرده حمله اخیر علیه اسرائیل بوده و این کشور از مدتی قبل آگاهی داشته که ایران در صدد گشودن جبهه‌ها و ایجاد چالش‌های تازه‌ای برای امنیت اسرائیل است.

نتانیاهو در گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه خود با آقای بان از «عجز» نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان نیز انتقاد کرد.

به گفته نخست وزیر اسرائیل، «قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت اجرا نمی‌شود و نیروهای صلحبان سازمان ملل در خصوص انتقال جنگ‌افزار برای حزب‌الله در جنوب لبنان سکوت کرده‌اند».

بر پایه قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت که تابستان ۲۰۰۶ به تصویب رسید، همه گروه‌ها و تشکل‌ها در لبنان، به‌ویژه حزب‌الله، باید خلع سلاح شوند و هیچ گروهی حق حضور و تحرک نظامی در پایین‌تر از «خط لیتانی» در جنوب لبنان را ندارد.

حزب الله که هم‌پیمان نظامی ایران است، آشکارا تاکید و «افتخار» می‌کند که زرادخانه این سازمان با انواع سلاح و راکت پرشده و این سازمان انبار تسلیحاتی بزرگی در اختیار دارد که اکنون راکت‌های آن «می‌توانند تمامی اسرائیل را با راکت‌های نقطه‌زن هدف قرار دهند».

قطعنامه ۱۷۰۱ به جنگ ۳۴ روزه اسرائیل و حزب الله در تابستان ۲۰۰۶ پایان داده بود.

حزب‌الله در مظان این اتهام قرار دارد که افزون بر بودجه نظامی و حمایت همه‌جانبه از جمهوری اسلامی ایران، انواع سلاح و راکت را نیز از ایران دریافت می‌کند.

حزب الله با شاخه قدس سپاه پاسداران ایران همکاری نزدیکی دارد؛ در روزهای گذشته قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه با دیدار از لبنان با حسن نصرالله دیدار کرده‌است.

نتانیاهو در گفت‌وگوی یکشنبه با دبیرکل سازمان ملل از کشته شدن سرباز اسپانیایی عضو نیروهای «یونی فیل» نیز ابراز «تاسف» کرد و گفت کشورش و اسپانیا توافق کرده‌اند تحقیقات مشترکی در این باره انجام شود.

آتشباری توپخانه اسرائیل در واکنش به حمله اخیر حزب الله، یک خودروی نیروهای صلحبان سازمان ملل را در جنوب لبنان هدف قرار داد و به کشته شدن فرانسیسکو خاویر تولدو، یک سرباز اسپانیایی این نیروها، منجر شد.

اسپانیا و شورای امنیت در روزهای گذشته کشته شدن سرباز اسپانیایی را محکوم کردند.

حزب الله چهارشنبه ۸ بهمن دو خودروی نظامیان اسرائیلی را در مزارع «شبعا» از جنوب لبنان مورد حمله قرار داد که به کشته شدن یک سرباز ۱۹ ساله و یک افسر ۲۵ ساله و زخمی شدن هفت سرباز دیگر انجامید.

حزب الله و ایران اعلام کردند که این اقدام، «پاسخ» به حمله ۲۸ دی ماه در منطقه قنیطره در بلندی‌های سوری جولان بوده‌است.

در حمله یکشنبه ۱۸ ژانویه در سوریه، که به اسرائیل نسبت داده شد، شش نفر از فعالان ارشد حزب الله و یک فرمانده سپاه پاسداران ایران کشته شدند.

حسن نصرالله دبیرکل حزب الله جمعه گذشته تایید کرد که حزب الله ستادی برای حمله به اسرائیل از طریق خاک سوریه برپا کرده‌است.

نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل گفته‌اند این کشور گشوده شدن جبهه دیگری از سوی حزب الله و ایران علیه شمال اسرائیل از سوریه، غیر از جنوب لبنان را «تحمل نخواهد کرد».

نتانیاهو یکشنبه دوازدهم بهمن در نشست دولت خود گفت، «هر کسی که بخواهد به اسرائیل دست‌اندازی کند، بداند در امان نخواهد بود».

درخواست حماس برای «همکاری نزدیک‌تر و سلاح بیشتر از ایران»

همزمان، محمود الزهار، یکی از اعضای ارشد کادر سیاسی حماس، از ایران و حزب‌الله خواست ارسال سلاح برای حماس در غزه را «سرعت داده و سلاح بیشتری در اختیار حماس بگذارند».

الزهار یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المنار حزب الله گفت، حماس آماده‌است با جمهوری اسلامی ایران و حزب الله برای «پایان دادن به اشغالگری اسرائیل همکاری بیشتری داشته باشد».

محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران در روزهای گذشته گفت «تا نابودی رژیم صهیونیستی، ایران در کنار گروه‌های مقاومت می‌ایستد».

جروزالم پست سیزدهم بهمن به نقل از «منابع حماس» نوشته‌است، سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران نیز در هفته‌های آینده انجام می‌شود.

رسانه‌های لبنان خبر داده بودند در پی تنش جدید میان حزب الله و اسرائیل، مقامات حزب الله و حماس در روزهای گذشته در بیروت با یکدیگر برای افزایش همکاری بین خود علیه اسرائیل دیدار کردند.

XS
SM
MD
LG