لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۶

سازمان ملل: دولت‌ها به هزاران مهاجر سرگردان در آب‌های مالزی پناه بدهند


از قایق‌های مهاجران روهینگیا در آب‌های تایلند
از قایق‌های مهاجران روهینگیا در آب‌های تایلند

سازمان ملل متحد از کشورهای پیرامون دریای آندامان خواست تا پس‌فرستادن هزاران مهاجر با قایق به دریا را متوقف کنند و به‌جای آن به نجات این مهاجران که در قایق‌های چوبی در دریا سرگردان‌اند اقدام کنند.

قایق‌هایی با بیش از دو هزار پناهجو که در سفر خود از گرسنگی رنج می‌برند طی هفته‌های اخیر به سواحل تایلند، مالزی، و اندونزی رسیده‌اند و گزارش‌ها حاکی است که هزاران نفر دیگر در قایق‌های مختلف در دریا سرگردان‌اند.

سرگردانی این قایق‌ها در پی آن رخ داده که اقدام برخی دولت‌ها برای بازداشت قاچاقچیان باعث شده که ناخداها و قاچاقچیان انسان، این قایق‌ها و سرنشینان آنها را در دریا به حال خود رها کنند.

بیشتر پناهجویان این قایق‌ها از اقلیت مسلمانان میانمار، موسوم به «روهینگیا» و هم‌چنین شهروندان بنگلادشی هستند.

در میانمار، بودائیان در اکثریت‌اند و اقلیت روهینگیا در آن کشور تحت فشار زیادی قرار دارند. دلیل اصلی اقدام بنگلادشی‌ها برای مهاجرت به کشورهای منطقه، فقر اعلام شده‌است.

به گزارش روز شنبه ۲۶ اردیبهشت خبرگزاری رویترز، جفری سَوِج، از مسئولان کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، ضمن فراخواندن کشورهای منطقه به توقف بازپس‌فرستادن مهاجران به دریا گفت: «از طرف هیچ‌یک از دولت‌های منطقه هیچ اقدامی در زمینه متوقف کردن این روند مشاهده نمی‌کنیم و از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که در این خصوص اقدام کنند زیرا مردم دارند جان خود را از دست می‌دهند.»

تصاویر مختلف ارسالی نشان می‌دهد که در حالی که برخی سازمان‌ها با استفاده از بالگرد در اطراف شماری از این قایق‌ها غذا و دارو به آب می‌اندازند، درگیری زیادی میان سرنشینان برای تقسیم غذای باقی‌مانده جریان دارد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت، نسبت به آنچه «بازی کردن پینگ‌پنگ دریایی» با پناهجویان توسط دولت‌های جنوب شرق آسیا و به مخاطره انداختن جان آنها توصیف کرده از این دولت‌ها انتقاد کرده‌است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز جمعه از تایلند خواست تا به افراد اقلیت مسلمان روهینگیا پناه داده و آنها را به دریا بازنگرداند.

بیشتر جمعیت یک میلیون و صد هزار نفری روهینگیا از حق شهروندی میانمار محرومند و در شرایطی مشابه با آپارتاید زندگی می‌کنند. بیش از ۱۴۰ هزار نفر از آنها به دنبال درگیری با قوم بودایی «راخینه» در سال ۲۰۱۲ به مناطق دیگر آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG