لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

حسن روحانی «مذاکره‌هراسان» را «بزدل سیاسی» خواند


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در جمع سفرای جمهوری اسلامی. ۲۰ مرداد ۹۳.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در جمع سفرای جمهوری اسلامی. ۲۰ مرداد ۹۳.

رئیس جمهور ایران در جمع سفرای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با انتقاد شدید از «تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی»، افرادی که به گفته وی از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی هراس دارند را «بزدل سیاسی» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی روز دوشنبه ۲۰ مرداد تصریح کرد: «یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی‌اند. هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند ما داریم می‌لرزیم. خب به جهنم! بروید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. چه کار کنیم ما؟ خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم؟»

وی اضافه کرد: «تعامل‌هراسی غلط است، مذاکره‌هراسی غلط است، مفاهمه‌هراسی غلط است، حتی آنی که رهبری نظام ترسیم فرموده‌اند که تعبیرشان نرمش قهرمانانه بود، نرمش قهرمانانه‌هراسی غلط است.»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید؟ الکتریسته خطرناکی دارد، نزدیک نشوید. یک آقایی می‌آید و می‌گوید هر وقت ما با خارجی‌ها مذاکره کردیم شکست نصیب ما شد. عجب.»

حسن روحانی با اشاره به رهبر جمهوری اسلامی نیز افزود: «آقا فرمودند برای تیم مذاکره‌ کننده مرتب دعا می کنم، کارزار سختی دارند.»

از ابتدای شروع مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت آقای روحانی، انتقادات شدیدی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توسط برخی نمایندگان مجلس و اصول‌گرایان مطرح شده‌است، از جمله ۲۳ تیرماه شرکت‌کنندگان در همایش «خط قرمز» با ادبیات شدیدی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حمله کردند.

پیش از آن نیز سیزدهم اردیبهشت ماه همایش مشابهی با عنوان «دلواپسیم» برگزار شده بود.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «در میدان مذاکره هم البته با لبخند صحبت می‌کنیم و افتخار می‌کنیم؛ آنهایی که از لبخند بدشان می‌آید رویشان را برگردانند.»

آقای روحانی ضمن تاکید دوباره بر استراتژی «بازی برد-برد» در مذاکرات هسته‌ای ایران افزود: «یکی می‌گفت به گونه‌ای عمل کنید که بتوانید سر طرف مقابل خوب کلاه بگذارید که من گفتم آن دنیا تمام شده است؛ بعضی‌ها حرف‌های قشنگی می‌زنند که مال نیم قرن و یک قرن پیش است؛ برد–باخت باقی و ثابت نمی‌ماند.»

سعید قاسمی، از فرماندهان جنگ ایران و عراق، دوشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۳ «بازی برد-برد» را «اصطلاحات لجنی» خوانده و افزوده بود: «تمام حیثیت و عزت ما با هر خنده‌ای که پشت این میزها نشان می‌دهید، می‌رود.»

حسن روحانی روز دوشنبه در ادامه سخنانش هم‌چنین از آنچه «ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی» در صحنه جهانی خواند انتقاد کرده و آن را «ناروا» دانست.

رئیس جمهوری ایران از سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور خواست که «کمربند دیپلماتیک» خود را محکم و برای حل چند مسئله به میدان بیایند.

آقای روحانی تعامل سازنده با دنیا، تغییر «چهره مشوش» گذشته از ایران و حل معضلات اقتصادی را از جمله این مسائل خواند.

وی گفت: «دل ما می‌خواهد مسائلمان را با همه جهان با همه آنهایی که می‌خواهند با ما رفتار خوب داشته باشند، می‌خواهند با ما مخاصمه نداشته باشند حل کنیم؛ حتی آنهایی که با آنها سالیان دراز تنش داشتیم، اگر در برابر حقوق ملت سر فرود بیاورند حتما ما تنش را کاهش خواهیم داد.»

آقای روحانی اضافه کرد: «حتی از این مرحله هم جلوتر خواهیم رفت و می‌توانیم به یک روابط عادی در آینده به این نقطه برسیم اگر اطمینان پیدا کنیم، منافع ما تضمین است؛ خط قرمز ما هیچ چیز جز منافع ملی ما نیست، همه جا خط قرمز ما منافع ملی ما است.»

رئیس جمهوری ایران در سفر سال گذشته خود به نیویورک با رئیس جمهور آمریکا به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. این نخستین تماس رؤسای جمهوری ایران و آمریکا بعد از انقلاب در ایران در سال ۱۳۵۷ است.

آقای روحانی با بیان اینکه در بحث هسته‌ای ما هیچ عجله‌ای نداریم افزود: «اما در عین حال تاخیر را هم به نفع کسی نمی‌بینیم.»

وی با بیان اینکه مطمئن هستیم پایه‌های تحریم شکسته‌است گفت که هیچ تردیدی ندارد که تحریم به شرایط گذشته باز نخواهد گشت.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز یازدهم مرداد خبر داد که پس از تمدید توافق‌نامه ژنو مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی‌های مسدودشده ایران نیز آزاد شد.

XS
SM
MD
LG