لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۴

روحانی در افتتاحیه مجلس دهم خواستار تعامل با جهان شد


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای دست یافتن به رشد اقتصادی مناسب خواستار تعامل با جهان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، حسن روحانی در این مراسم گفت: «بسیاری از کشورها هستند که از لحاظ استعداد انسانی و همچنین از لحاظ منابع مادی شرایطشان از ما پایین‌تر است؛ اما دارای رشد اقتصادی مناسب‌تری هستند.»

وی در ادامه تأکید کرد: «در دو دهه اخیر کشوری را سراغ نداریم که بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی مناسب و اشتغال مناسب دست یافته باشد.»

رئیس‌جمهوری ایران افزود که «در سایه اقتصاد مقاومتی و در سایه یک رشد مناسب اگر امسال به رشد ۵ درصدی که هدف ما هست دست یابیم این رشد برای اشتغال ما کافی نیست» و «ما برای رسیدن به رشد ۸ درصدی باید به الزامات رشد ۸ درصدی توجه کنیم یکی از الزامات سرمایه‌گذاری ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری از منابع خارجی است.»

وی همچنین خواستار آن شد که در مجلس دهم طرح‌های کمتر و لایحه‌های بیشتر ارائه و از نظرات «دانشگاهیان» و مراکز تحقیقاتی در تصویب قوانین استفاده شود.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت، با اشاره به ارائه ۴۸۱ طرح و ۲۲۲ لایحه به مجلس نهم گفته بود که قانون اساسی «اصل» را تقدیم لایحه از سوی دولت به مجلس می‌داند اما تعداد طرح‌های ارائه شده از سوی نمایندگان بیشتر از لوایح بوده و «چرخه معکوس شده» است.

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح شنبه، هشتم خردادماه، با حضور شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد.

برخی از مدیران دولت حسن روحانی ابراز امیدواری کرده‌اند که با روی کار آمدن مجلس دهم که براساس گزارش‌ها تعداد نمایندگان حامی دولت در آن افزایش یافته، همکاری بین دولت و مجلس بیشتر شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:42 0:00
لینک مستقیم

سخنان خامنه‌ای در مورد «وظیفه انقلابی و قانونی» نمایندگان مجلس

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در پیامی به مراسم آغاز به کار مجلس دهم از «تحقق بخشیدن به اقتصادی مقاوم» و «گسترش و ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی» به عنوان دو «اولویت فوری» این مجلس نام برد.

آیت الله علی خامنه‌ای همچنین با اشاره به پیچیده‌تر شدن شرایط منطقه گفت که «وظیفهٔ انقلابی و قانونی شما نمایندگان محترم آن است که مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانهٔ استکبار و نقطهٔ اتکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازید.»

آیت‌الله خامنه‌ای پس از توافق اتمی وین بارها دربارهٔ به گفته او «تلاش آمریکا برای نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری» ایران هشدار داده و خواستار اجرای «اقتصاد مقاومتی» شده‌است؛ اصطلاحی که برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی و به خصوص در دوران تحریم‌ها استفاده می‌شد.

سخنان وزیر کشور در مورد وضعیت مینو خالقی

وزیر کشور ایران نیز در مراسم آغاز به کار مجلس دهم ضمن ارائه گزارشی از برگزاری انتخابات هفتم اسفند ۹۴ گفت که قوانین انتخابات «نیازمند اصلاح و بازنگری است».

آقای رحمانی فضلی همچنین با اشاره به «تفاوت برداشتِ» وزارت کشور و شورای نگهبان از قانون، دربارهٔ وضعیت مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان در مجلس، افزود: «اقدامات قانونی لازم، از جمله ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح و مجلس شورای اسلامی جهت ارائه استفساریه دنبال شده‌است که کماکان منتظر حل و فصل قانونی موضوع هستیم».

ماجرای «ابطال» آرای منتخب سوم اصفهان اخیراً به «هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» ارجاع شد و علی لاریجانی، رئیس مجلس، خبر داده که نظر این هیئت به نظر شورای نگهبان «نزدیک‌تر بوده‌است».

به گفته مقامات شورای نگهبان از ۲۹۰ کرسی مجلس دهم، سه کرسی تا انتخابات میان دوره‌ای خالی می‌ماند و تکلیف پنج کرسی نیز هنوز مشخص نشده‌است.

پس از «ابطال» آرای مینو خالقی، ابطال آراء حوزه انتخابیه بندر لنگه و درگذشت منتخب مراغه در سانحه رانندگی، منتخبان این سه کرسی در انتخابات میان دوره‌ای درسال ۹۶ انتخاب خواهند شد.

به گفته مقامات شورای نگهبان همچنین انتخابات اهر «نیاز به بازرسی» و انتخابات مرحله دوم تبریز برای چهار کرسی باقیمانده «نیاز به بازشماری» دارد.

XS
SM
MD
LG