لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۸

«تحویل مستقیم» سلاح توسط آمریکا به نیروهای کردستان عراق


پیشمرگه‌های کردستان عراق در حال نبرد با نیروهای داعش، استان نینوا، عراق
پیشمرگه‌های کردستان عراق در حال نبرد با نیروهای داعش، استان نینوا، عراق

مقام‌های ارشد آمریکایی روز دوشنبه ۲۰ مرداد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که دولت اوباما تحویل مستقیم جنگ‌افزار به نیروهای اقلیم کردستان عراق را آغاز کرده‌است.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که نیروهای پیشمرگه کردستان عراق روز یک‌شنبه موفق شدند با کمک بمباران‌های مواضع نیروهای دولت خودخوانده اسلامی، معروف به داعش، توسط آمریکا، کنترل دو شهر مخمور و گُوِیر را از داعش بازپس بگیرند.

مقام‌های ارشد آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به آسوشیتدپرس گفته‌اند که ایالات متحده پیش از این اصرار داشت تا تنها به حکومت بغداد سلاح بفروشد اما هم‌اکنون تحویل مستقیم سلاح به اقلیم کردستان را آغاز کرده‌است.

این مقام‌های آمریکایی مشخص نکرده‌اند که کدام نهاد دولتی آمریکا اقدام به این کار کرده اما یکی از این مقام‌ها گفت که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در این امر دخیل نیست.

با این وجود این مقام‌ها افزودند که دولت آمریکا نزدیک به تصویب یک طرح است که بر پایه آن پنتاگون اقدام به تسلیح کردهای عراق خواهد کرد.

در پی پیشروی داعش در مناطق کردنشین شمال عراق و قتل عام دست‌کم پانصد کرد ایزدی و هم‌چنین خطر نزدیک شدن نیروهای داعش به شهر اربیل، مرکز کردستان عراق، نیروی هوایی آمریکا طی روزهای گذشته بمباران‌هایی را علیه مواضع داعش در این منطقه انجام داده‌اند.

هشدار کری به نخست‌وزیر عراق

در کنار درگیری‌های نیروهای دولتی و نیروهای پیشمرگه با شورشیان داعش، عراق به‌طور هم‌زمان به خاطر بالا گرفتن تنش میان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور دچار یک بحران سیاسی نیز شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۰ مرداد ضمن اعلام حمایت از رئیس‌جمهوری عراق، به نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق هشدار داد تا دست از «تحریک» بردارد.

بنا بر این گزارش آقای کری گفت: «ما به طور تمام و کمال از فؤاد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق، که مسئولیت پاسداری از قانون اساسی را برعهده دارد حمایت می‌کنیم.»

وی افزود: «امیدواریم که آقای مالکی در این زمینه‌ها ایجاد تحریک نکند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تأکید کرد: «او رئیس‌جمهوری منتخب است و در این برهه از زمان عراق آشکارا اعلام کرده که به دنبال تغییر است.»

این اظهارات جان کری یک روز پس از آن بیان می‌شود که نوری المالکی اعلام کرد علیه فؤاد معصوم شکایت خواهد کرد و در عین حال نیروهای نظامی و انتظامی سازمان‌های «نزدیک به نخست‌وزیر» یک‌شنبه شب در خیابان‌های بغداد و نقاط کلیدی پایتخت مستقر شدند.

نوری مالکی که طی ماه‌های گذشته با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو بوده است، فواد معصوم را به دلیل آنکه نام نخست‌وزیر را برای تشکیل کابینه در موعد مقرر اعلام نکرده، متهم به نقض قانون اساسی کرده است.

مالکی در یک سخنرانی تلویزیونی، عملاً تاکید کرد تسلیم فشارها برای تشکیل ندادن دولت برای بار سوم نخواهد شد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه خبر می‌دهد که دادگاه فدرال عراق روز دوشنبه با اعلام این‌که ائتلاف نوری المالکی بزرگ‌ترین جناح سیاسی در پارلمان عراق است «راه را برای باقی ماندن نوری المالکی در قدرت هموارتر کرده‌است.»

یکی از مقامات ارشد دولت عراق که نخواسته نامش فاش شود در این باره به خبرگزاری رویترز گفت که این تصمیم دادگاه «وضعیت را بسیار بسیار پیچیده‌تر خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG