لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

آمریکا: ایران با آژانس همکاری کرده، برای گام بعدی آماده‌ایم


مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

روز چهارشنبه یازدهم آذر پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد پرونده فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران، ایالات متحده از آمادگی خود برای برداشتن گام بعدی در اجرای توافق اتمی با ایران خبر داد.

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که گزارش نهایی آژانس این گفته آمریکا که ایران در مقطعی بر روی ساخت بمب هسته‌ای کار می‌کرده را تأیید می‌کند؛ وی اما در عین حال افزود که ایران «به اندازه کافی» با تحقیقات آژانس در مورد گذشته هسته‌ای خود همکاری کرده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «گزارش آژانس با آنچه ایالات متحده مدت‌هاست با اعتماد بالا به آن رسیده هم‌خوانی دارد.»

مارک تونر افزود: «ما اولین بار در برآوردهای اطلاعات ملی خود در سال ۲۰۰۷ اعلام کردیم که ایران یک برنامه ساخت سلاح هسته‌ای دارد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شده‌است.»

آقای تونر اما افزود که آژانس پس از بررسی برنامه ایران شواهدی که نشان دهد تهران برنامه‌اش را پس از سال ۲۰۰۹ هم ادامه داده باشد نیافته است و به این خاطر ایالات متحده آماده است تا این پرونده را پشت سر گذاشته و به گام‌های بعدی بپردازد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» اعلام کرد که جمهوری اسلامی دست‌کم تا انتهای سال ۲۰۰۳ میلادی برای ساخت چاشنی انفجاری هسته‌ای تلاش کرده اما این فعالیت‌ها از حد مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات علمی فراتر نرفته‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال تأیید کرده‌است که پس از سال ۲۰۰۹ نشانه معتبری از انجام فعالیت‌های مرتبط با توسعه سلاح‌های هسته‌ای در ایران پیدا نکرده‌است.

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، اعلام کرده که پس از این گزارش، «نوبت گروه ۱+۵ است» که براساس توافق اتمی وین پرونده ایران را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ببندد.

به گفته آقای عراقچی، کشورهای گروه ۱+۵ ظرف دو هفته، قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده ایران به شورای حکام آژانس ارائه خواهند کرد.

درهمین حال آقای تونر از موافقت آمریکا برای ارائه قطعنامه‌ای با هدف بسته شدن پرونده ایران خبر داد.

اگر یکی از اعضای شورای حکام، از جمله فرانسه، از گزارش آژانس دربارهٔ پی‌ام‌دی ایران ابراز ناخشنودی کند، ممکن است آغاز اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که تیرماه به‌دست آمد، با تعویق جدی روبه‌رو گردد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و عباس عراقچی رئیس هیئت اجرایی ایران در برجام در روزهای گذشته گفته‌اند که اگر این پرونده مختومه نشود، ایران نیز تعهدی به اجرای برجام نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG