لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

۵۶۲ نویسنده جهانی خواستار توقف «سرقت» اطلاعات مردم توسط دولت‌ها شدند


بیش از ۵۰۰ تن از نویسندگان مهم جهان، ازجمله پنج برنده جایزه نوبل، جاسوسی و شنود دولت‌ها از شهروندان آن‌گونه که از طریق افشاگری‌های ادوارد اسنودن همکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا برملا شده را، محکوم کرده و خواستار رعایت حقوق شهروندان شدند.

۵۶۲ نویسنده که از ۸۱ کشور مختلف هستند برای این منظور و به مناسبت روز جهانی حقوق بشر طوماری را امضا کرده و از سازمان ملل نیز خواسته‌اند تا برای حفاظت از حقوق مدنی در عصر دیجیتال، یک «لایحه قانونی حقوق دیجیتال» تهیه و تصویب کند.

در میان امضاکنندگان این طومار نام نویسندگان و مؤلفانی چون گونتر گراس از آلمان، اورهان پاموک از ترکیه، بیورک از ایسلند، نوال السعداوی از مصر، حنیف قریشی از بریتانیا، و جان ماکسول کوتسی از آفریقای جنوبی به چشم می‌خورد.

نمایندگانی از سوی این نویسندگان روز سه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی گاردین هشدار دادند که «آژانس‌های جاسوسی در حال تضعیف دموکراسی در سطح جهانی هستند و تهیه یک منشور جدید بین‌المللی برای جلوگیری از این روند الزامی است.»

اشاره این نویسندگان به روندی است که در جریان افشاگری‌های اسنودن برملا شده و نشان می‌دهد که دولت آمریکا و دیگر دولت‌ها طی سال‌ها اقدام به شنود و نظارت بر تماس‌های تلفنی و اینترنتی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کرده‌اند.

در بخشی از طومار امضاء شده توسط ۵۶۲ نویسنده با اشاره به این روند آمده‌است: «فردی که تحت شنود و جاسوسی قرار دارد دیگر یک فرد آزاد نیست؛ جامعه‌ای که تحت مراقبت و شنود قرار دارد دیگر یک دموکراسی نیست. حقوق دموکراتیک مردم، برای حفظ اعتبار خود، باید هم در دنیای واقعی و هم در فضای مجازی رعایت شود.»

این طومار می‌افزاید: «مراقبت و جاسوسی به منزله سرقت است. این اطلاعات در مالکیت عمومی قرار ندارد بلکه متعلق به خود ما شهروندان است. زمانی که از این اطلاعات برای پیش‌بینی رفتار ما استفاده می‌شود نیز سرقت دومی صورت گرفته و آن سرقت اصل اراده آزاد است، اصلی که از ملزمات آزادی دموکراتیک است.»

امضاءکنندگان در پایان نوشته‌اند: «تمامی مردم، به عنوان شهروندانی دمکراتیک، باید خود بتوانند مشخص کنند که تا چه میزانی اطلاعات شخصی‌شان تحت قوانین قابل گردآوری است و تا چه میزان باید این اطلاعات ذخیره و پردازش شود.»

این متن می‌افزاید: «مردم باید بدانند که اطلاعات‌شان توسط چه کسی جمع‌آوری می‌شود و کجا ذخیره می‌شود و چه استفاده‌هایی از آن می‌شود و اگر جمع‌آوری و ذخیره آن به طور غیرقانونی انجام گرفته شهروندان باید بتوانند آنها را یافته و حذف کنند.»

این نویسندگان در پایان از تمامی دولت‌ها و شرکت‌ها خواسته‌اند تا حقوق شهروندی را رعایت کنند و از تمامی شهروندان نیز خواسته‌اند تا برای دفاع از حقوق خود تلاش کنند.

انتشار این طومار یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که هشت شرکت اصلی فناوری اطلاعات در جهان خواستار تغییر قوانین دولتی آمریکا به منظور ایجاد محدودیت برای جاسوسی و شنود بی‌رویه شدند.

روزنامه گاردین روز دوشنبه ۱۸ آذر خبر داد که شرکت‌های اپل، گوگل، مایکروسافت، فیس‌بوک، یاهو، لینکد این، توئیتر، و اِی‌اوال، با ارسال نامه‌ای مشترک به رییس‌جمهوری آمریکا و هم‌چنین کنگره آن کشور خواستار این تغییر شده‌اند.
XS
SM
MD
LG