لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

«وخیم‌تر شدن» وضعیت سلامت سعید عابدینی در زندان رجایی‌شهر


سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی.
سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی.
گزارش‌ها حاکی است وضعیت سلامت سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی، که در زندان رجایی‌شهر کرج زندانی است رو به وخامت گذاشته و مقامات زندان از رساندن مواد غذایی و دارویی لازم به او خودداری می‌کنند.

این مطلب را «مرکز آمریکایی قانون و عدالت» که برای آزادی سعید عابدینی تلاش می‌کند روز سه‌شنبه، ۱۲ آذر، به خبرگزاری رویترز گفت و اضافه کرد که پدر سعید عابدینی موفق شده روز دوشنبه با پسرش ملاقات کند.

پدر آقای عابدینی به مرکز یادشده گفته‌ است که «وضعیت سعید عابدینی بدتر شده و او به‌شدت کاهش وزن داشته است».

وی افزوده است که «فقدان بهداشت اولیه باعث شده تا سر تا پای او را شپش بگیرد و برای زخم‌های داخلی که در شروع حبس دچار آن شد نیز به او دارو نمی‌دهند».

سعید عابدینی یک ماه پیش به زندان رجایی‌شهر و بندی که در آن «قاتلان» نگهداری می‌شوند منتقل شده و این دومین بار است که به پدر او اجازه ملاقات با او در این زندان داده شده‌ است.

«مرکز آمریکایی قانون و عدالت» پیش از این عریضه‌ای را به کنگره آمریکا و باراک اوباما، رئیس‌ جمهور ایالات متحده، فرستاده و در آن خواستار تلاش بیشتر برای آزادی این کشیش زندانی شده‌ است.

سعید عابدینی نوکیش مسیحی است که مهرماه ۱۳۹۱ در ایران بازداشت و پس از آن به اتهام «تشکیل و راه‌اندازی کلیساهای خانگی به قصد بر هم زدن امنیت ملی»، از سوی دستگاه قضایی ایران به هشت سال حبس محکوم شد.

خانواده او تاکید دارند که آقای عابدینی به قصد «دیدار با خانواده و تاسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود، نه مسئله دیگری.

نغمه عابدینی، همسر سعید عابدینی، روز چهارم آذر در گفت‌وگویی با رادیو فاکس نیوز گفت که او و خانواده‌اش وقتی متوجه شدند دولت باراک اوباما در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران «هیچ تلاشی» برای تضمین آزادی شوهر او نکرده است، به‌شدت ناراحت شده‌اند.

وی در این گفت‌وگو افزود: «ایران هیچ انگیزه‌ای برای آزادی او [سعید عابدینی] ندارد. به نظرم دیگر اهرم فشاری در دست نداریم.»

وی تأکید کرد: «حالا ما مجبوریم راه‌های دیگری را در نظر بگیریم و از کشورهای دیگری بخواهیم اعلام موضع کنند، چرا که کشور ما زمانی که می‌توانستیم از این اهرم فشار استفاده کنیم، ترجیح داد ساکت بماند.»
XS
SM
MD
LG