لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

تهدید ایران به اقدام متقابل در واکنش به اخراج یک دیپلمات دیگر از بحرین


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
در پی دستور بحرین به اخراج یک دیپلمات ایرانی از این کشور، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این خبر گفت که جمهوری اسلامی «حق خود در اقدام متقابل را بر اساس عرف دیپلماتیک» محفوظ می‌داند.

اتهام این دیپلمات اخراجی ایرانی از بحرین ارتباط با «یک هسته جاسوسی» عنوان شده است.

خبرگزاری رسمی بحرین روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که وزیر خارجه بحرین به حجت‌الله رحمانی، دبیر دوم سفارت ایران در منامه، ۷۲ ساعت مهلت داده است تا بحرین را ترک کند.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه بحرین علت این اقدام را «ارتباط حجت‌الله رحمانی با یک هسته جاسوسی» عنوان کرده‌است.

برپایه این بیانیه، وزیر خارجه بحرین روز دوشنبه با احضار مهدی اسلامی، کاردار ایران در آن کشور، به وی گفت که «بحرین از ایران می‌خواهد تا از این تخلف‌های جدی از استانداردهای روابط بین‌الملل که تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه ایجاد می‌کند دست بکشد».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، رامین مهمان‌پرست شامگاه دوشنبه در واکنش به این خبر گفت: «اقدام تازه وزارت امور خارجه بحرین با هدف فرافکنی و عدم توجه به واقعیات صورت گرفته ‌است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اتهامی که به دبیر دوم سفارت ایران زده‌ شده را رد کرد و افزود: «این قبیل اتهامات بی‌اساس و مغایر حسن همجواری و تلاش برای ثبات و امنیت منطقه‌ای و در راستای منویات تفرقه‌افکنانه برخی طرف‌های خارجی است.»

پیش از این دولت بحرین در ۲۳ فروردین‌ماه اعلام کرد که دو شهروند ایرانی و یک تبعه بحرین را به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران محاکمه کرده‌ است، اتهامی که وزارت خارجه ایران آن را «عاری از صحت» دانسته است.

در هفته‌های اخیر به موازات شدت گرفتن سرکوب معترضان بحرینی، روابط بحرین و ایران نیز دچار تنش شده ‌است و دو طرف چندین وابسته دیپلماتیک یکدیگر را از خاک خود اخراج کرده‌اند.

ایران به ویژه منتقد جدی حضور نیروهای نظامی عربستان و چند کشور عربی دیگر در درگیری‌های اخیر بحرین است، اما بحرین می‌گوید که این نیروها نیروهای شورای همکاری خلیج فارس هستند و تا زمانی که تهدید ایران برطرف نشود در این کشور حضور خواهند داشت.

کویت نیز به تازگی سه دیپلمات ایرانی را به اتهام ارتباط با یک شبکه جاسوسی از این کشور اخراج کرد. ‌ایران نیز در اقدامی متقابل از سه دیپلمات کویتی خواست تا ظرف ۱۰ روز خاک ایران را ترک کنند.

وزیر خارجه کویت روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اعضای یک شبکه جاسوسی ایران قصد حمله به «مراکز حساس» در کویت را داشته‌اند.

شیخ محمد صباح‌ السالم الصباح در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: «ما درباره شبکه‌ای حرف می‌زنیم که وظیفه آن تنها جمع‌آوری اطلاعات درباره حضور نظامی آمریکا در کویت نبود، بلکه ماموریت آن فراتر از این‌ها بود.»
XS
SM
MD
LG