لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

مصرف روزانه قهوه ممکن است عمر را طولانی‌تر کند


پژوهش تازه‌ای که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به طور روزانه، چه قهوه معمولی و چه قهوه بدون کافئین، طول عمر را افزایش می‌دهد. نتایج این پژوهش در «نشریه پزشکی نیوانگلند» منتشر شده‌است.

خبرگزاری «بلومبرگ» براساس نتایج این تحقیقات می‌نویسد مردانی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه می‌نوشند عمرشان ۱۰ درصد از مردانی که قهوه نمی‌نوشند طولانی‌تر است و در مورد زنان این افزایش طول عمر حدود ۱۳ درصد است.

این پژوهش که از سوی پژوهشگران «موسسه ملی تحقیقات سرطان» انجام شده پردامنه‌ترین بررسی در مورد تاثیرات احتمالی نوشیدن قهوه بر به تاخیر انداختن بیماری‌های معمول در دوران کهولت مثل نارسایی‌های قلبی، مرض قند و مشکلات تنفسی است. البته هنوز کاملا مشخص نیست که آیا نوشیدن قهوه به طور کلی سودمند است یا نه و برای یافتن تمامی عوارض مربوط به نوشیدن قهوه باید پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد.

یکی از پژوهشگران بخش تحقیقات سرطان در دانشگاه «مریلند» می‌گوید که نتایج این پژوهش را می‌توان نوعی اطمینان خاطر برای کسانی تلقی کرد که نگران عوارض منفی قهوه هستند. به گفته وی به نظر می‌رسد که نوشیدن قهوه احتمال ابتلا به بیماری‌های کشنده را افزایش نمی‌دهد.

به گفته وی هنوز هم ارتباط بین نوشیدن قهوه و بیماری‌های کشنده ناروشن است و این پژوهش نکته جدیدی را در مورد نقش نوشیدن قهوه به عنوان علت و یا معلول بیماری‌های متداول در دوره کهنسالی روشن نمی‌کند.

برپایه پژوهشی که از سوی یک موسسه بررسی عادات مصرف کنندگان در آمریکا صورت گرفته، شهروندان این کشور طی یک سال گذشته حدود ۷۵ میلیارد فنجان قهوه مصرف کرده‌اند که بهای آن طبق نرخ مرسوم در بازار آمریکا حدود ۳۵ میلیارد دلار محاسبه می‌شود. حدود ۶۵ درصد از آمریکایی‌های بالغ هر روز و حدود ۷۳ درصد از آنها به طور هفتگی قهوه می‌نوشند. براساس این آمار، میانگین مصرف قهوه به طور روزانه در آمریکا حدود سه فنجان در روز است.

در پژوهش «موسسه ملی تحقیقات سرطان» عادت و وضعیت سلامتی حدود ۴۰۰ هزار نفر از مردان و زنان بین سن ۵۰ تا ۷۱ سال مورد بررسی قرار گرفته‌است. افراد مبتلا به سرطان، بیماری قلبی و کسانی که سکته مغزی داشته‌اند از این تحقیقات مستثنی بوده‌اند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که در میان مردانی که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می‌نوشند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی ۱۴ درصد، احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های تنفسی ۱۷ درصد، احتمال مرگ بر اثر سکته قلبی ۱۶ درصد و احتمال مرگ بر اثر مرض قند ۲۵ درصد کمتر از افرادی است که قهوه نمی‌نوشند.

در مورد زنانی که روزانه بین دو تا سه فنجان قهوه می‌نوشند نیز همین ارقام با درصدی بالاتر از مردان مشاهده شده‌است. و درمورد کسانی که میزان مصرف قهوه بین ۵ تا ۶ فنجان در روز است احتمال ابتلا به این بیماری‌ها در حد بیشتری کاهش می‌یابد.

نکته قابل توجه این است که نوشیدن قهوه بر میزان ابتلا به بیماری سرطان تاثیری نداشته و حتی در میان افرادی که در طول روز بیشتر از سه فنجان قهوه می‌نوشند احتمال مرگ بر اثر ابتلا به بیماری سرطان بیشتر از افراد دیگر است.

مسئولان این پژوهش می‌گویند که قهوه بیش از هزار ترکیب گوناگون دارد که هر یک می‌توانند بر وضعیت سلامتی افراد تاثیرگذار باشند. بنابراین در مورد تاثیرات نوشیدن قهوه بر افرادی که سابقه بیماری‌های مختلف را دارند باید تحقیقات گسترده‌تری انجام شود.
XS
SM
MD
LG