لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

فرانسه: تحریم‌ها علیه ایران باید افزایش یابد


لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه.
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه.
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه ۱۰ شهریور گفت که در موضع ایران در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تغییری دیده نمی‌شود و به همین خاطر باید تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس که یک روز پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گفت افزود که ایران با «پاک‌سازی» سایت پارچین مانع از انجام بازرسی صحیح آژانس از این محل می‌شود.

وی افزود که «در موضع ایران تغییری به چشم نمی‌خورد» و به همین دلیل «باید تحریم‌ها را تشدید کنیم و همزمان با آن، ایران هم باید نشانه‌هایی از تغییر موضع از خود نشان دهد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود که روز پنج‌شنبه، نهم شهریورماه، منتشر شد گفت که جمهوری اسلامی فعالیت‌های «گسترده‌ای» برای پاک‌سازی منطقه نظامی پارچین در نزدیکی تهران انجام داده‌، و این امر مانعی برای تحقیقات آینده بازرسان آژانس بر روی پارچین خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوءظن دارد که ایران در پارچین یک آشیانه مخصوص انفجارهای مرتبط با سلاح هسته‌ای داشته‌ است؛ اما جمهوری اسلامی این موضوع و همچنین اتهام پاک‌سازی این محل را رد می‌کند.

با این وجود ایران تاکنون به اشکال مختلف با بازرسی از این تاسیسات مخالفت کرده و مطرح کرده‌ است که فقط پس از پایان مذاکرات هسته‌ای و در صورت رسیدن به توافق همه‌جانبه اجازه بازرسی از این تأسیسات را خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز روز جمعه با اشاره به نوع فعالیت‌های ایران در محوطه پارچین که در گزارش تازه آژانس ذکر شده، این فعالیت‌ها را محکوم کرد.

روز پنج‌شنبه ایالات متحده نیز در واکنش به گزارش آژانس به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که فرصت حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک رو به اتمام است و «این فرصت همیشگی نیست».

وزیر خارجه ایران، روز جمعه، ۱۰ شهریور، در خصوص اظهارات آژانس مبنی بر «پاک‌سازی» پارچین گفت: «هر کس در این زمینه متخصص باشد، متوجه می‌شود که این صحبت‌ها بهانه‌تراشی است و مسائلی از این دست، با پاکسازی و پاک کردن زدوده نمی‌شود.»

وی افزود که: «صحبت‌های این‌چنینی معنای فنی ندارد.»

نگرانی غرب و اسرائیل از حرکت برنامه هسته‌ای ایران به سوی ساخت بمب اتمی باعث شده تا بر تعداد گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر افزوده شود.

این در حالی است که مقام‌های ایران همواره تأکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی صلح‌آمیز است.
XS
SM
MD
LG