لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

واکنش فرانسه به خبر آزمایش «پرتاب کپسول زیستی» توسط ایران


دولت فرانسه روز پنج‌شنبه نسبت به خبر انجام آزمایش‌های پرتاب «کپسول زیستی» توسط ایران به فضا ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه خبر داد که «ايران موفق به پرتاب نخستين کپسول زيستی ايرانی به فضا توسط کاوشگر ۴ شد. »

طبق این گزارش، «کپسول زیستی و سامانه‌های پشتیبانی حیات با کمک شبیه‌سازی موجود زنده، از بخش‌های مورد آزمون در جریان پرتاب کاوشگر ۴» به فضا بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی دولت فرانسه گفته‌است که دولتش از این خبر «بسیار نگران» است. به گفته سخنگوی دولت فرانسه، این فناوری می‌تواند برای پرتاب موشک‌های بالیستیک نیز استفاده شود و به این خاطر این اقدام ایران می‌تواند برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.

قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت، استفاده از فناوری موشک‌های بالیستیک را برای ایران ممنوع کرده‌است.

محمود احمدی‌نژاد هیجدهم بهمن‌ماه از کپسول زیستی «کاوشگر ۴» رونمایی کرده‌بود ولی به گفته ایرنا، پرتاب این کپسول روز سه‌شنبه انجام شده‌است.

به گفته ایرنا، در این پرتاب، از جمله «نتیجه عملیات مانور انتقال و آماده‌سازی موجود زنده قبل از پرتاب و احیای آن پس از بازیابی، و آزمودن موفق داده‌برداری از کپسول زیستی مورد بررسی قرار گرفته‌است.»

مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری، این امر را «یک رویداد مهم علمی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید فاضلی، سرپرست سازمان فضایی ایران، اوایل ماه جاری از استفاده آزمایشی از میمون‌های بی‌هوش شده در «کاوشگر ۴» خبر داده‌بود ولی خبر روز چهارشنبه ایرنا، اشاره‌ای به این مورد نکرده و جزئیات دیگری نیز در مورد این «کپسول زیستی» ارائه نداده‌است.

حمید فاضلی خبر داده‌بود که مسئولان ایران ۵ میمون «رزوس» از جنوب شرق آسیا وارد کرده و آنها را همزمان تحت آموزش‌های خاصی از جمله ارتعاش، تحمل شتاب و حالت بی‌وزنی قرار داده‌اند.

ایران نخستین ماهواره خود به نام «امید» را که به گفته‌ مقامات جمهوری اسلامی ماهیتی «پژوهشی و مخابراتی» داشت، در بهمن ماه سال ۸۷ سوار بر موشک ماهواره‌بر «سفیر» به فضا پرتاب کرد.

حدود یک سال پس از پرتاب ماهواره امید، مقامات ایران از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر «کاوشگر ۳» که مجهز به کپسولی حاوی مار و موش زنده بود، خبر دادند.

قدرت‌های غربی همواره از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند و طرحی پدافندی نیز برای جلوگیری از خطرات احتمالی موشک‌های ایران در دست اقدام دارند.

طرح ایالات متحده برای استقرار سیستم دفاع موشکی در اروپا هم‌اینک از سوی سازمان ناتو رهبری می‌شود. این شبکه که به گفته ایالات متحده برای حفاظت از حریم هوایی اروپا علیه «حملات موشکی احتمالی ایران» طراحی شده با مخالفت شدید روسیه که در مورد توازن قوای موشکی خود در منطقه نگران است همراه بوده‌است.
XS
SM
MD
LG