لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

گلشیفته فراهانی، عکس «جنجالی»، بحث «اخلاقی»


گلشیفته فراهانی، هنرپیشه ایرانی ساکن پاریس
گلشیفته فراهانی، هنرپیشه ایرانی ساکن پاریس
گلشیفته فراهانی، هنرپیشه ایرانی، که برخی از رسانه‌های داخلی ایران در سال ۸۷ در مورد او نوشتند که «روسری‌اش را برداشت و در آمریکا ماندگار شد»، این بار با انتشار تصاویر نیمه برهنه‌ای در ضمیمه هفتگی مجله فرانسوی فیگارو، برای جامعه ایرانی جنجال‌آفرین شده‌ است.

وب‌سایت فرانسوی‌زبان «مادام فیگارو» این هفته کلیپی ویدئویی روی وب‌سایت خود قرار داد که در آن هفت بازیگر نامزد جایزه سزار، اسکار سینمای فرانسه، در حال برهنه شدن دیده می‌شوند. گلشیفته فراهانی یکی از این بازیگران است.

در این کلیپ سیاه‌وسفید که تصویری از آن نیز در صفحه فیس‌بوک گلشیفته فراهانی قرار داده شده (با بیش از ۲۰ هزار لینک «پسندیدم» تا این لحظه) این بازیگران در حال برهنه کردن نیم‌تنه بالایی خود دیده می‌شوند.

این در حالی است که مجله فيگارو عکس گلشیفته فراهانی را روز چهارشنبه از اين مجموعه حذف کرد.

انتشار سریع دو عکس گلشیفته فراهانی که در یکی از عکس‌ها نیم‌تنه راست او به صورت برهنه دیده می‌شود و در عکس دیگر، او دو دست خود را بر سینه‌ها قرار داده است باعث درگرفتن بحث‌های زیاد و ارسال اظهارنظرهای فراوان در سطح وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های فارسی‌زبان شده‌ است.

در این میان خبرگزاری فارس با انتشار خبری با عنوان «اقدام وقیحانه هنرپیشه فیلم اصغر فرهادی»، شرکت کردن گلشیفته فراهانی در این تیزر تبلیغاتی را «اقدامی وقیحانه» دانسته و این کار را «مایه بدنامی» برای این بازیگر ایرانی توصیف کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان،‌ از رسانه‌های حکومتی ایران، نیز با خبری با عنوان «گلشیفته فراهانی بالاخره مقابل دوربین برهنه شد» به این موضوع پرداخته ‌است.

این سایت خبری، با این اظهارنظر که «وی علاقه شدیدی برای جلب توجه و شدت بخشیدن به شیب رفتار غیراخلاقی‌اش دارد» نوشت که «بسیاری از کارشناسان سینمایی کارهای غیراخلاقی این بازیگر را پیش‌بینی کرده ‌بودند».

باشگاه خبرنگاران جوان با این حال به نام هیچ یک از این کارشناسان اشاره نکرده است.

«بی‌اخلاقی» و «بدموقع بودن»

در شاهراه اطلاعاتی غیردولتی اما نظرات دسته‌بندی‌های دیگری از خود نشان می‌دهند: گروهی آن را یک تابوشکنی دانسته‌اند که برای جامعه ایرانی لازم است، دسته‌ای دیگر آن را به عنوان عملی «خلاف عفت» سرزنش کرده‌اند، و گروهی دیگر این کار را یک امر شخصی دانسته‌اند که به خود بازیگر و هنرمند مربوط است و نیازی به این اندازه جنجال ندارد.

شماری نیز هم‌زمانی انتشار این عکس و تصاویر با فشارهای فزاینده تازه بر خانه سینمای ایران و کارگردانانی چون اصغر فرهادی را نشانه «بی‌توجهی» خانم فراهانی به امور قلمداد می‌کنند.

نویسنده وبلاگی با عنوان «زهرا» در مقاله‌ای به این خبر پرداخته و می‌نویسد که «فرض بگیریم که استدلال نخ‌نمای زن مالک بدن خویش است صحیح باشه، مگر به لحاظ اخلاقی باز هم انسان مختاره هرکاری با بدن خودش بکنه و کسی چیزی نگه؟»

نویسنده این وبلاگ با اظهار این که «این عرف هم فقط مخصوص شرق نیست. اگه الان یه هنرپیشه غربی هم تماما لخت بشه، واکنش‌ها همین قدر شوکه خواهد بود» افزوده که «باید در برابر حرکات این طوری و اون دختر مصری واکنش مدافعانه و موافق بگیریم».

وبلاگ «زهرا» همچنین می‌نویسد: «جایی که فرد در فیلمی بازی کرده که کارگردانش (به گفته خودشون) در حال حاضر زیر ذره‌بین نظام هست و تازه هم جایزه گرفتن، و خانه سینماش در شرف تعطیلیه، غیر از داغ کردن این شعله و تاثیر منفی، تاثیر دیگه‌ای نداره. حالا سوژه معتقده که حامی جنبش اجتماعی ضد دولتی هم هست. خوب الان با این حرکت چه کمکی به این جنبش می‌کنه که اعضاش در داخل کشور از راه امام و مردم‌سالاری دینی حرف می‌زنن؟ غیر از دادن بهانه بیشتر به مخالفین؟»

نظردهنده دیگری به نام «مریم» اما در بخش نظرات عکس برهنه گلشیفته فراهانی در صفحه فیس‌بوک خانم فراهانی این پیام را نوشته‌ است: «امروز یه آقا تا نشست تو تاکسی گفت ببین... (گلشیفته فراهانی) با لخت شدنش چطوری آبرومون رو تو دنیا برد. به شعور همه توهین کرده فلان فلان شده.. راننده برگشت نگاش کرد و گفت: "مردحسابی... طرف دوست داشته لخت شده. دست تو جیبت کرده مگه؟ تو مملکت اختلاس شده رقمش تو ماشین حساب جا نمی‌شه، هیشکی به شعورش توهین نمی‌شه، ... زن و بچه مردم رو تو خیابون میگیرن سر چادر و چاقچور می‌زنند به شعورت برنمی‌خوره؟ هر روز میری مغازه خرید از ماست و شیر و تخم مرغ قیمتش با دیروز فرق کرده، به شعورت برنمی‌خوره؟»

«فرهنگ عمه‌بلقیسی»

وبلاگی نیز به نام «نِسوان» در مقاله‌ای جنجال بر سر این عکس و تصویر را با رفتار «عمه بلقیس» خود مشابه دانسته و می‌نویسد: «عمه بلقیس به همه چیز کار داشت... و هرکس حرکتی می‌کرد که با عرف و سنت‌های او نمی‌خواند عمه بلقیس لبش را می‌گزید و روی گونه‌هایش می‌زد اما هیچ پاسخ صریحی برای رد آن نداشت. اگر خیلی به چالش می‌کشیدی‌اش و ثابت می‌کردی که فلان کار آنقدرها هم بد نبوده می‌گفت: وا خدا مرگم بده، همسایه‌ها چی فکر می‌کنند؟؟؟»

گلشیفته فراهانی
گلشیفته فراهانی
نسوان ادامه می‌دهد: «عمه‌بلقیسی فرهنگ غالب کشور ماست. عمه بلقیس‌ها همه جا هستند و به همه چیز کار دارند. به عقاید دیگران، به لباس پوشیدن دیگران، به آدامس خوردن دیگران، به اینکه کی با کی رفت و با کی آمد و با کی خوابید. عمه بلقیس‌ها داعیه‌دار فرهنگ و شرافت و نجابت و همه چیزهای اینجوری هستند و ماموریت دارند مردم را زیر ذره‌بین بگذارند و نقد و ارشاد کنند. در فالس نیوز در مورد دست دادن اصغر فرهادی با آنجلینا جولی می‌نویسند یا در مورد خندیدنش با جودی فاستر. عمه بلقیس‌ها همه را شکل فاحشه می‌بینند... هرکس یک کم متفاوت، یک کم شاد، یک کم آزاد، یا ساختارشکن باشد در قاموس عمه بلقیس فاحشه به شمار می‌رود. این را هم بگویم که در قاموس عمه بلقیس بقیه بدی‌ها مثل دزدی، دروغ‌گویی، ریاکاری و … مهم نیست. مهم این است که فاحشه لقب نگیری. و البته آنها در به کار بردن این برچسب امساکی به خرج نمی‌دهند.»

سایت سرگرمی «تیکافان» اما در مقاله‌ای در مورد گلشیفته فراهانی نوشته است که «وی در یکی از آخرین فیلم‌هایش نشان داد که به چه راحتی می‌تواند همه چیز (ته‌مانده اعتقاداتش و حتی جسمش) را فدای رویای جهانی شدن‌اش کند.» نویسنده به نام این فیلم اشاره نکرده است.

دیدگاه دیگری از سوی «بهنام» در صفحه فیس‌بوک گلشیفته ارسال شده که معتقد است: «ملت هوچی و بی‌اندیشهٔ ایران که لخت شدن خودش را ۳۰ سال است که نادیده می‌گیرد ... نباید «به لخت شدن گلشیفتهٔ از خود رانده‌اش ایراد بگیرد».

گلشیفته فراهانی، بازیگر و نوازنده ۲۹ ساله ایرانی ساکن پاریس، پیش از این در گفت‌و‌گو با شبکه بی‌بی‌سی فارسی درباره دلیل خروجش از ایران گفته‌ بود: «رفتاری که با من شد و بی‌اعتمادی‌ای که از یک سری مسئولین دیدم که در واقع پوست من را قلفتی کندند، باعث شد که دلم چنان بشکند که نتوان جمعش کرد.»
XS
SM
MD
LG