لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

هکرهای «پرستو» سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی را هک کردند


یکی از کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی نرم‌افزارهای آژانس.
یکی از کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی نرم‌افزارهای آژانس.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، هفتم آذر، خبر داد که هکرها با رخنه به یک سیستم رایانه‌ای قدیمی آژانس، اطلاعاتی را از آن به سرقت برده‌اند که شامل برخی مکاتبات کارشناسان هسته‌ای می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس از فرد یا گروهی به عنوان مسئول این رخنه کامپیوتری نامی نبرد اما می گوید که هکرها خود را با نام ایرانی «پرستو» معرفی کرده‌اند و اطلاعات به سرقت رفته را در وب‌سایتی منتشر کرده‌اند که شامل یک بیانیه‌ نیز هست.

بنا بر این گزارش، نویسندگان این بیانیه با ذکر اینکه «اسرائیل عملاً یک زرادخانه هسته‌ای دارد که با یک مجموعه نظامی رو به رشد در ارتباط است» خواستار انجام تحقیقات از سوی آژانس در مورد برنامه هسته‌ای اسرائیل شده‌اند.

در این بیانیه هم‌چنین تعداد زیادی ای میل درج شده و از دارندگان این ایمیل‌ها خواسته شده تا عریضه‌ای را برای «تحقیقات شفاف در مورد رآکتور دیمونای اسرائیل» امضا کنند.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفت که اطلاعات دزدیده شده ظاهراً شامل امور محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌شود و تنها جزئیات برخی مکاتبات کارشناسان در آنها بوده‌است.

گیل تیودور، سخنگوی آژانس گفت که آژانس اتمی «از انتشار اطلاعات به سرقت رفته از یک سِرور قدیمی که چندی پیش خاموش شده‌بود عمیقاً متأسف است» و افزود که این نهاد «تمامی اقدامات لازم» را برای محافظت از سیستم‌ها و اطلاعات خود به اجرا درخواهد آورد.

باور عمومی بر این است که اسرائیل دارای تنها زرادخانه اتمی در خاورمیانه است اما اسرائیل این امر را که دارای تسلیحات هسته‌ای و کلاهک اتمی است هرگز نه تایید کرده است و نه تکذیب.

اسرائیل تاکنون قرارداد ان‌پی‌تی، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، متعلق به سال ۱۹۷۰ را امضا نکرده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اجازه بازدید از رآکتور دیمونا در خاک اسرائیل را نداشته‌اند.

گفته می‌شود که رآکتور دیمونا سوخت هسته‌ای لازم برای تولید تسلیحات اتمی اسرائیل را تولید می‌کند.

اخیراً موارد رخنه اینترنتی به رایانه‌های برخی کشورها از سوی افرادی که نشانه‌هایی از ارتباط آنها با جمهوری اسلامی دیده شده افزایش یافته است و از آن‌جمله به تازگی «افرادی مطلع» به خبرگزاری رویترز گفتند که هکرهای ایرانی طی یک سال گذشته چندین بار سه بانک بزرگ آمریکایی «بانک آف آمریکا»، «جی پی مورگان چیس» و «سیتی گروپ» را هدف قرار داده‌اند.

روز ۱۶ اوت امسال نیز اعلام شد که ویروسی موسوم به «شامون» رایانه‌های شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، آرامکو، و شرکت تولیدکننده گاز قطر، «راس‌گاز» را هدف قرار داده و با پاک کردن فایل‌های مهم به جای آنها تصویر پرچم به آتش کشیده شده آمریکا را قرار داده‌است.

در همین رابطه، استیوارت بیکر، معاون پیشین امنیتی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، به آسوشیتدپرس گفت که به باور او جمهوری اسلامی ایران با این ویروس‌ها مرتبط است.
XS
SM
MD
LG