لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۹

بازرسان آژانس برای بازدید از معدن اورانیوم گچین وارد تهران شدند


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه ۸ بهمن اعلام کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این روز به منظور «بازرسی مدیریت‌شده» از معدن اورانیوم گچین وارد تهران شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی توضیح داد که «این بازرسان که سه نفر هستند قرار است فردا برای بازدید معدن گچین به بندرعباس سفر کنند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه دسترسی بارزسان در این بازرسی‌ها «مدیریت‌شده» است، گفت: «ما در عین اینکه ملاحظات آنها را رعایت می‌کنیم تنها در حد نیازشان امکان بازدید را فراهم می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «این بازدید با هماهنگی مسئول پادمان سازمان انرژی اتمی ایران انجام می‌شود و این افراد قرار است فردا شب پس از مراجعت از بندرعباس به تهران مستقیماً از فرودگاه امام خمینی راهی وین شوند.»

روز سه‌شنبه هم‌چنین محمد امیری، معاون سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با تأیید «مدیریت‌شده» بودن بازرسی از معدن گچین به این پرسش که «چه بخش‌هایی از اجرای گام اول توافق ایران و آژانس باقی مانده است؟» پاسخ داد.

وی اظهار داشت: «بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک انجام شده و بازدید از معدن گچین هم روز چهارشنبه انجام می‌شود. هم‌چنین نامه‌های دو بند از توافق اولیه به آژانس ارسال شده است و نامه دو بند دیگر تا قبل از دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس که قرار است ۱۹ بهمن ماه برگزار شود به آژانس ارایه می‌شود.»

وی هم‌چنین درباره گزارش اقدامات ایران در همکاری با آژانس گفت: «در گزارش فصلی مدیرکل به شورای حکام این مسئله اشاره می‌شود که اولین فاز همکاری ایران انجام شده است.»

ایران روز بیستم آبان با امضای بیانیه مشترکی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسان اجازه بازرسی از تاسیسات اراک و معدن اورانیوم گچین بندر عباس را داد.

گچین به همراه ساغند یزد دو معدن شناخته‌شده استخراج سنگ اورانیوم در ایران هستند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود بارها به آنها اشاره کرده است.

در معدن گچین، واقع در نزدیکی روستای گچین در استان هرمزگان، یک کارخانه تغلیظ سنگ اورانیوم برای تولید کیک زرد وجود دارد. ظرفیت تولید اورانیوم معدن گچین ۲۱ تن کیک زرد در سال است، اما گزارش‌ها حاکی است که این معدن با ظرفیت کامل کار نمی‌کند.

بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از راکتور آب سنگین اراک روز یک‌شنبه ۱۷ آذر انجام شده‌بود.

پس از آن نیز تیمی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۸ دی، به منظور نظارت بر اقدامات ایران در چارچوب موافقت‌نامه هسته‌ای ایران و ۱+۵ وارد تهران شد.

توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ روز سوم آذرماه در ژنو به دست آمد و بر اساس آن طرفین توافق کردند تا در ازای شفافیت بیشتر و برخی از اقدامات داوطلبانه از سوی ایران، گروه ۱+۵ نیز از تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کرده و برخی از تحریم‌ها را به حال تعلیق درآورد.
XS
SM
MD
LG