لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۷

سلطانیه: اتهام پاکسازی پارچین بی‌اساس و جار و جنجال است


نسخه‌ای فارسی‌شده از تصویر منتشرشده در وب‌سایت آی‌اس‌آی‌اس، به نوشته این سایت این تصویر مربوط به ۲۵ مه ۲۰۱۲ است.
نسخه‌ای فارسی‌شده از تصویر منتشرشده در وب‌سایت آی‌اس‌آی‌اس، به نوشته این سایت این تصویر مربوط به ۲۵ مه ۲۰۱۲ است.
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه ۱۱ خرداد به ارائه تصاویر جدید از سایت نظامی پارچین واکنش نشان داد و این گفته دیپلمات‌های غربی که ایران در این محل دست به تخریب و برچیدن چند ساختمان زده را «جار و جنجال و اتهامات بی‌پایه و اساس» خواند.

این در حالی است که همزمان با این تکذیبیه از سوی ایران، «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» (ISIS) که مسائل هسته‌ای ایران را از نزدیک دنبال می‌کند تصاویری از محوطه پارچین را بر روی وب‌سایت خود منتشر کرد که می‌گوید مربوط به ۲۵ مه (۵ خرداد) است و در آن آثار «با خاک یکسان کردن دو ساختمان کوچک» و «رد و اثر ماشین‌آلات سنگین» دیده می‌شود.

به نوشته وب‌سایت این موسسه تحقیقاتی، در این تصاویر که روز چهارشنبه بر روی این سایت انتشار یافته، شواهد زیادی دیده می‌شود که حاکی از جابه‌جایی خاک در داخل و بیرون از محوطه پارچین است.

تأسیسات نظامی پارچین محلی است که آژانس و قدرت‌های غربی می‌گویند ایران ممکن است در آن آزمایش‌های مربوط به ساخت سلاح اتمی انجام داده‌ باشد و به این خاطر بازرسان آژانس خواستار بازدید از آن هستند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند هرمان ناکارتس، رئیس بازرسان آژانس، روز چهارشنبه تصاویر ماهواره‌ای تازه‌ای را در یک جلسه خصوصی به دیپلمات‌ها در وین نشان داده که در روزهای ۱۶ اردیبهشت تا ۶ خردادماه گرفته شده‌ و حاکی از «پاکسازی» و تخریب چندین ساختمان در محوطه پارچین است.

خبرگزاری رویترز نیز گفت که حضور بلدوزر در تصویری که هرمان ناکارتس به دیپلمات‌ها نشان‌داده، مشهود است؛ رویترز با این حال افزود هرمان ناکارتس نظر خود را درباره این تصاویر بیان نکرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، یک روز پس از اعلام این خبر، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس این اظهارات را تکذیب کرد و پس از برگزاری جلسه توجیهی به خبرنگاران گفت: «این نوع جار و جنجال و اتهامات، بی‌پایه و اساس است.»

ایران در بهمن و اسفند سال ۹۱ و نیز در خردادماه امسال، با آژانس مذاکره هسته‌ای داشته‌ و پارچین یکی از محورهای اصلی این مذاکرات بوده است.

پیشتر علی‌اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، گفته بود که ایران به طور اصولی برای بازدید از این محوطه مشکلی ندارد، اما این هفته، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، گفت: «آژانس به دلیل فشار برخی کشورها می‌خواهد از پارچین بازدید کند، اما ما هنوز در مورد این مسئله قانع نشده‌ایم زیرا در پارچین سایت هسته‌ای نداریم.»
XS
SM
MD
LG