لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

از ارسال هزار میلیارد ریال به عراق تا کمبود ۴ هزار اتوبوس در تهران


اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی شگفتی‌آفرین هستند. رادیو فردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که در روزهای اخیر در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

تنها ۳۰ درصد اعتبار مهار ریزگردها تأمین شد

خبرگزاری مهر، ۲۳ آذر: خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، در مورد اعتبارات مورد نیاز برای مهار ریزگردهای داخلی گفت که «سال گذشته تنها ۱۰ درصد اعتبار مورد نیاز برای این طرح‌ها و امسال ۳۰ درصد این اعتبار تأمین شده‌است.»

وی افزود: «از آنجا که این اعتبارات اختصاص نیافته بخش قابل توجهی از تعهدات نیز انجام نشده‌است.»

۱۴ سال زمان و ۱۴ میلیارد دلار پیش‌نیاز اعزام فضانورد ایرانی

ایرنا، ششم آذر: فتح‌الله امی، عضو هیات علی دانشگاه تربیت مدرس گفت: شرایط اقتصادی کشور اجازه پیگیری طرح اعزام انسان به فضا را نمی‌دهد؛ این طرح، ۱۴ سال زمان و ۱۴ میلیارد دلار هزینه دارد، بنابراین بهتر است در شرایط کنونی ماهواره‌های مخابراتی و کاربردی تولید کنیم.

وی افزود: «طرح اعزام انسان به فضا در سال ۸۶ به صورت جداگانه به دو دانشگاه تربیت مدرس و خواجه نصیرالدین طوسی واگذار شد و این دو دانشگاه بدون اطلاع از یکدیگر تحقیقات اولیه را انجام دادند.»

۲ هزار اتوبوس فرسوده در تهران؛ کمبود ۴ هزار اتوبوس

ایلنا، ۲۲ آذر: حسین سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: «بر اساس گزارش‌های شرکت واحد از ۶۶۶۶ دستگاه اتوبوس در حدود ۲ هزار دستگاه فرسوده هستند که باید هر چه سریع‌تر از شبکه اتوبوسرانی خارج شوند.»

وی افزود که «شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گام اول نیاز به ۴ هزار دستگاه اتوبوس دارد تا بخش عمده‌ای از طرح جامع حمل و نقل محقق شود.»

بیمارستان شهریار «تا ۲۰ سال آینده هم افتتاح نمی‌شود»

فارس، ۲۳ آذر: حسین گروسی، نماینده شهریار در مجلس: با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات لازم برای احداث بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی این شهرستان گفت: با این بودجه‌ها بیمارستان فوق تا ۲۰ سال دیگر هم افتتاح نمی‌شود. به گفته وی تعداد بیمارستان‌های کنونی جوابگوی نیاز مردم نیست.

کسر ماهانه ۱۷۵ هزار تومان از حقوق معلمان برای ارسال به عتبات

ایرنا، ۱۹ آذر: رجبعلی رجعتی، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش فاروج در استان خراسان شمالی گفت: شش هزار پاکت کمک به عتبات عالیات برای توزیع بین دانش‌آموزان در اختیار مدیران مدارس این شهرستان قرار گرفته‌است.

وی افزود: همچنین ماهانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار ریال از حقوق ۵۰ نفر از فرهنگیان این شهرستان برای کمک به عتبات عالیات کسر می‌شود.

ایران هزار میلیارد ریال برای عتبات در عراق هزینه کرده‌است

واحد مرکزی خبر، ۱۶ آذر: مسعود شوشتری، جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در اردبیل با ذکر این‌که «ایران هزار میلیارد ریال برای بازسازی ‌عتبات عالیات هزینه کرده است» افزود: حرم علی، از امامان شیعه، «بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع وسعت پیدا می‌کند.»

به گفته او، «ساخت بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی امام سجاد و طرح دارالضیافه در کربلا با ۱۴ هزار متر مربع زیربنا و با کاربری‌های مختلف میهمان‌سرا و کلینیک پزشکی که در یک وعده غذایی ۳ هزار نفر در این مکان تغذیه خواهند شد» از دیگر پروژه‌های اجرایی در عراق با هزینه ایران است.

معاون وزیر کار: هزینه درمان ۲ تا ۶ درصد مردم را زیر خط فقر برده است

ایرنا، ۱۰ آذر: احمد می‌دری، معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «درمان در ایران عامل فقرزا است به طوری که ۲ تا ۶ درصد مردم وقتی با بیماری صعب‌العلاج مواجه می‌شوند به زیر خط فقر می‌روند.»

وی رتبه ایران را به لحاظ شاخص‌های درمان در جهان ۹۸ تا ۱۰۸ عنوان و تاکید کرد وضعیت سرانه درمان که از سوی دولت هزینه می‌شود باید بهبود یابد. هم‌اکنون آمریکا رتبه ۴۰ و فرانسه رتبه نخست را در جهان به لحاظ شاخص‌های درمان دارند.

«۱۲۰ اثر تاریخی لرستان غیب شد»

خبرگزاری ایرنا روز ۲۳ آذر با درج این تیتر نوشت: عطا حسن‌پور، کارشناس ارشد باستان‌شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان می‌گوید: «آبگیری سد سیمره در استان ایلام، ۱۲۰ اثر تاریخی و باستانی در استان لرستان را زیر آب برد.»

وی برخی از این آثار را شامل شهر تاریخی ساسانی برز قباله، تپه‌های باستانی پیش از تاریخ مربوط به دوره نوسنگی به نام چیاسبز، قلعه سیرم‌شاه، پیروز علی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه باید پیش از آبگیری دوباره، کاوش‌های باستانی روی این آثار صورت گیرد از کمبود اعتبارات برای این امور خبر داد.

۵۰ درصد تهرانی‌ها اضافه وزن دارند

ایرنا، ۱۳ آذر: حسین دلشاد، دبیرعلمی کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران، گفت: « ۵۰ درصد مردم شهر تهران اضافه وزن دارند و ۱۵ تا ۲۰ درصد نیز در مرز چاقی قرار گرفته‌اند.»

دکتر دلشاد در آیین افتتاح این کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران همچنین شیوع اضافه وزن و چاقی در جمعیت بالای ۲۰ سال ایران را ۵۰ تا ۷۰ درصد عنوان کرد.

آناناس ۲۲ تا ۳۰ هزار تومان

ایسنا روز ۲۳ آذر نوشت: در حال حاضر هر دانه آناناس ۲۲ هزار تومان، کیوی درجه یک کیلویی ۲۸۰۰ تومان، موز درجه یک کیلویی ۳۰۰۰ تومان، نارنگی درجه یک کیلویی ۲۷۰۰ تومان، پرتقال درجه یک کیلویی ۳۵۰۰ تومان، سیب درجه یک کیلویی ۴۰۰۰ تومان، انار درجه یک کیلویی ۳۵۰۰ تومان و هندوانه درجه یک کیلویی ۲۵۰ و ۷۵۰ تومان در میادین میوه و تره بار تهران به فروش می‌رسد. البته قیمت آناناس در سطح شهر به ۳۰ هزار تومان هم رسیده‌است.

در ایران زنان تنها ۵ درصد از اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند

ایرنا، ۱۲ آذر: بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: «اهدای خون بانوان در هشت ماهه اخیر ۴٫۵۱ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۵٫۳۲ درصد) کاهش چشمگیری داشته است.»

وی از عوامل بی‌رغبتی بانوان به اهدای خون به «ترس» اشاره کرد و هم‌چنین گفت که بانوان به خاطر «کم‌خونی» نسبت به اهدای خون بی‌رغبت هستند در حالی که اهدای خون در کم‌خونی تاثیری ندارد.

حاجی بیگی تصریح کرد: «متاسفانه در کشور سهم اهدای خون بانوان نهادینه نشده، در حالیکه آمار اهدای خون بانوان در کشورهای اروپایی در بسیاری موارد با مردان برابری می‌کند.»

نصب ۲۲ هزار تابلو از کشته‌شدگان جنگ در شهرها و روستاها

فارس، ۲۳ آذر: اسفندیار یارنسب، معاون تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران، خبر داد: «در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار تابلوی تبلیغی راجع به شهدا در کشور از بزرگترین شهرها تا دورافتاده‌ترین روستاها تهیه و نصب شده‌است.»

وی افزود: «خوشبختانه امروزه بخش زیادی از فضای تبلیغات محیطی کشور در حوزه فعالیت این نهاد است.
XS
SM
MD
LG