لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

از دو و نیم برابر شدن قیمت نان تا بنزین سه نرخی


کاریکاتوری از کارتونیست روس، میخائیل زلاتکوفسکی، ۲۶ مارس ۲۰۱۰.
کاریکاتوری از کارتونیست روس، میخائیل زلاتکوفسکی، ۲۶ مارس ۲۰۱۰.
اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا این هفته نگاهی دارد به ارقام و اعدادی که این هفته در ارتباط با برنامه هدفمندی یارانه‌ها در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

بنزین در سه نرخ ۱۰۰، ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان

روزنامه دنیای اقتصاد: با آغاز رسمی هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمت‌ها از یکشنبه شب، مقامات اقتصادی دولت قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی را اعلام کردند. بنا بر اعلام جدید، از این پس بنزین سهمیه‌ای ۱۰۰ تومان، نیمه‌یارانه‌ای ۴۰۰ تومان و آزاد ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود.

قرار است نرم‌افزاری در پمپ‌های بنزین نصب شود که پس از اینکه سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی در کارت هوشمند سوخت به پایان برسد، گزینه‌ای با عنوان «سهمیه دوم بنزین» (بنزین ۴۰۰ تومانی) در صفحه نمایش داده می‌شود و پس از پایان بنزین سهمیه‌ای، در صفحه نمایشگر جایگاه، گزینه «بنزین آزاد» نمایان می‌شود و فرد می‌تواند بنزین آزاد (لیتری ۷۰۰ تومان) دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سهمیه «ویژه و حمایتی» خودروهای شخصی قرار است از آغاز دی‌ماه ۱۵ درصد کاهش پیدا کند و میزان آن به ۵۰ لیتر در ماه برسد. این سهمیه ویژه جدا از سهمیه عادی ۱۰۰ تومانی است.

۱۵ تا ۱۸ درصد کاهش فروش بنزین در جایگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس سندیکای جایگاه‌داران، از کاهش ۱۵ تا ۱۸ درصدی فروش بنزین جایگاه‌ها خبر داده و افزوده که طی دور روز اخیر فروش روزانه برخی از جایگاه‌ها از ۱۰۰هزار لیتر به ۸۵ تا ۸۰ هزار لیتر رسیده‌است.

بنا ببر این گزارش مصرف گازوئیل در روز یکشنبه نسبت به روز قبلش، شنبه، کاهشی ۷۳ درصدی داشته‌است. در همین دو روز مصرف نفت سفید نیز بیش از ۹۱ درصد کاهش داشته‌است.

دو برابر و نیم شدن قیمت نان

خبرگزاری مهر: از این پس هر قرص نان لواش که تا کنون ۳۰ تومان به فروش می‌رسید به ۷۵ تومان و قیمت نان بربری نیز به ۳۱۰ تومان خواهد رسید.
قیمت آرد نیز از ۷۵ ریال در هر کیلوگرم به ۲۷۰ تا ۳۰۰ تومان در هر کیلو افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها در ایران خبر داد که یارانه نقدی نان تا دوشنبه هفته آینده به حساب خانوارها واریز می‌شود.

به گزارش روزنامه‌های مختلف از جمله همشهری، نرخ نان در برخی مناطق گلستان از جمله گرگان و گنبد از ۹ روز مانده به اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها، حدود دو برابر شد و ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشته‌است.

یارانه‌های نقدی ممکن است شامل خمس شود

به گزارش مهر، چند تن از مراجع شیعه می‌گویند که یارانه‌های مستقیم در زمانی که قابل برداشت گردد می‌تواند شامل خمس شود.

آیتالله عبدالکریم موسوی اردبیلی در پاسخ به پرسش‌هایی در مورد خمس یارانه‌های مستقیم گفت: «با توجه به اینکه هنوز مبلغ مذکور در اختیار شما قرار نگرفته، از درآمد سال خمسی گذشته محسوب نمیشود و نسبت به سال آینده چنانچه این کمک به لحاظ استمرار و مقدار بتواند بخشی از مئونه زندگی را تأمین کند و در مئونه سال مصرف نشود باید خمس آن پرداخت شود.»

بنا بر این گزارش، آیتالله ناصر مکارم شیرازی و آیتالله عبدالله جوادی آملی نیز همین نظر را دارند ولی آیتالله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع قم در پاسخ به این پرسش‌ها نوشت: «فرض سئوال خمس ندارد.»

تا کنون هشتاد و یک هزار تومان یارانه نقدی به حساب هر نفر برای دو ماه واریز شده که برداشت از این حساب که تاکنون ناممکن بوده و از این پس، به دلیل آغاز اجرای قانون، امکان‌پذیر است.

۲٫۵ تا ۵ برابر شدن قیمت گاز خانگی

به نوشته مهر، هم‌زمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بهای گاز مشترکان دهک‌های اول تا پنجم در بخش خانگی ۲٫۵ تا ۵ برابر می‌شود.

هم‌اینک بهای کف فروش گاز طبیعی به دهک‌های اول و دوم جامعه مصرف حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ ریال به ازای هر متر مکعب است که این قیمت به ۳۰۰ ریال افزایش می‌یابد.

جواد اوجی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ملی گاز گفت که پیش‌بینی می‌شود با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف گاز طبیعی ایران در بخش خانگی- تجاری حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد.

به ۱۴ میلیون نفر یارانه مستقیم «داده نمی‌شود»

محمد مدد، رئیس مرکز آمار ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری با شبکه دوم سیما گفته‌است که قرار است یارانه مستقیم به ۱۴ میلیون ایرانی که درآمدهای آنها «بالا» دانسته می‌شود پرداخت نشود.

این در حالی است که در بند الف ماده هفتم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آمده‌است: یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیر نقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به «کلیه خانوارهای کشور» به سرپرست خانوار پرداخت شود.

حذف ۴۵ درصد از یارانه برق

جام جم آنلاین و مهر: معاون وزیر نیرو گفت با برنامه دولت برای هدفمندکردن یارانه‌ها، ۴۵ درصد از یارانه برق حذف و ۵۵ درصد دیگر همچنان به مردم پرداخت می‌شود.
به گفته محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو، قیمت هر کیلووات ساعت برق خانگی در مناطق عادی ۴۵ تومان و در مناطق گرم ۱۴ تومان اعمال می‌شود.

وی روز دوشنبه گفت: «در دهک هفتم نیز اگر تنها ۱۰ درصد صرفه جویی صورت گیرد مابه‌التفاوت قبض جدید نسبت به دوره قبل از آن کمتر از ۴ هزار تومان در ماه خواهد بود بنابراین اگر یک خانوار ۴ نفره را در نظر بگیریم به ازای هر نفر هزار تومان به قیمت برق اضافه خواهد شد.»

به نوشته روزنامه ابتکار، نرخ آب خانگی شهری نیز از قیمت یارانه‌ای قبلی ۹۲۰ تومان در متر مکعب به قیمت سهمیه‌ای ۲۵۰۰ تومان می‌رسد.
XS
SM
MD
LG