لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

از تخلف ۱۱ میلیاردی دولت تا آموزش ۵ میمون برای سفر فضایی


 کاریکاتوری از کارتونیست روس، میخائیل زلاتکوفسکی
کاریکاتوری از کارتونیست روس، میخائیل زلاتکوفسکی
اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

«۲۱ درصد ایرانی‌ها اختلال روانی دارند»

خبرگزاری مهر، روز دوشنبه نوشت که «بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال ۸۲، اختلالات روانی در مردان ایرانی حدود ۱۶ درصد و در زنان حدود ۲۶ درصد است و به طور متوسط اختلالات روانی از شیوع ۲۱ درصدی در کشور برخوردار است.»

با این حال این خبرگزاری می‌نویسد که «وضعیت سلامت جسمی و روحی مردان ایرانی در مقایسه با زنان از وضعیت پایین‌تری برخوردار است، به طوریکه اغلب مردان ایرانی دچار یکی از انواع بیماری‌های جسمی و روانی هستند که بعضا خطرناک بوده و می‌تواند باعث کوتاهی عمر آنها شود.»

این گزارش با عنوان این‌که «مردان ایرانی با پزشک قهرند» می‌افزاید که «کار و تلاش همراه با سختی و مشقت برای یک لقمه نان که بتواند سر سفره زن و بچه ببرد، مرد خانواده را دچار انواع و اقسام بیماری‌های جسمی و روحی کرده‌است اما او غافل از عوارض ناگوار این بیماری‌ها، حاضر نیست نزد پزشک برود. این خصلت و رفتار اغلب مردانی است که بی‌توجه به بیماری خود، فقط به فکر کار و زندگی هستند.»

به نوشته این خبرگزارس، مردان ایرانی ۵ برابر بیش از زنان دچار حوادث ترافیکی می‌شوند. اعتیاد در مردان ایرانی ۱۰ برابر زنان، سقوط از بلندی در مردان ۳ برابر زنان و خودکشی، آسم، سوختگی و روان‌گسیختگی نیز در مردان ایران بیشتر از زنان است.

نیاز فوری دادگستری استان تهران به ۲۰۰ قاضی

پایگاه اطلاع‌رسانی حقوقی ایران، شنبه: علی‌رضا آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران، در همایش سراسری قضات دادگستری کل استان تهران گفت که «دادگستری استان تهران دست کم به ۲۰۰ قاضی، ۴۰۰ کارمند اداری و ۲۰۰ نیروی خدماتی نیاز فوری دارد.»

وی تعداد قضات شاغل در استان تهران در حال حاضر را ۱۴۵۸ نفر ذکر کرد و گفت که «چنانچه بخواهیم وظایف خود را تا حد قابل قبولی انجام دهیم، دادگستری استان تهران دست کم» به تعداد نیروهایی ذکر شده نیاز فوری دارد.

«تخلف ۱۱ میلیارد دلاری دولت از بودجه ۸۹»

روزنامه جمهوری اسلامی، چهارشنبه: حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، از ارائه گزارش تخلف ۱۱ میلیارد دلاری دولت از بودجه ۸۹ به صحن مجلس در هفته آینده خبر داد.

به گفته وی، کمیسیون انرژی مجلس گزارشی از انحرافات دولت در ۹ ماهه اول سال ۸۹ از قانون بودجه تهیه کرده و این انحراف نشان می‌دهد دولت نزدیک به ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار دریافتی خود از فروش نفت خام را که بخشی از آن مربوط به اسفند سال گذشته و بخشی مربوط به اختلاف قیمت تعیین شده برای نفت خام در بودجه نسبت به قیمت واقعی فروش است و باید به حساب ذخیره واریز می‌شده، واریز نکرده‌است.

۱۲۶۰ قلاده سگ در ماهشهر کشتار شدند

خبرگزاری فارس، سه‌شنبه: اسماعیل رستمی، رئیس مرکز بهداشت ماهشهر گفت: «از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و ۲۶۰ قلاده سگ ولگرد در ماهشهر معدوم شدند.»

وی افزود که «انتظار می‌رود شهرداری‌های منطقه به ویژه شهرداری ماهشهر نسبت به افزایش این آمار اقدام جدی‌تری را صورت دهند.»

پیش از این در بهمن‌ماه نیز خبرگزاری ایسنا شمار سگ‌های کشتارشده توسط مسئولان در مشهد در سال گذشته را بالغ بر ۸۹۰۰ قلاده اعلام کرد درحالی که به گفته کارشناسانی که با رسانه‌های داخلی ایران مصاحبه می‌کنند، شمار سگ‌ها در محدوده خدمات شهری مشهد به زحمت به هزار قلاده می‌رسد.

مهدی میرهاشمی، رئیس انجمن حمایت از حیوانات مشهد اظهار نگرانی کرده‌است که «جمع‌آوری و معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد برای عده‌ای درآمدزاست و این درآمدزایی برای انجام یک‌سری تخلفات وسوسه‌انگیز است.»

آموزش ۵ میمون برای سفر به فضا

ایسنا، دوشنبه: حمید فاضلی، سرپرست سازمان فضایی ایران، خبر داد که مسئولان ایران ۵ میمون «رزوس» از جنوب شرق آسیا وارد کرده و آنها را همزمان تحت آموزش‌های خاصی از جمله ارتعاش، تحمل شتاب و حالت بی‌وزنی قرار داده‌اند.
یکی از میمون‌های تحت آموزش در ایران

حمید فاضلی، با بیان این‌که در موشک ماهواره‌بر «کاوشگر ۳» از کرم، موش و لاک‌پشت و پنج سری بافت سلولی متابولیست بدن انسان استفاده شد گفت در «کاوشگر ۴» قرار است برای آزمایش از میمون‌های بی‌هوش شده استفاده شود.

سرپرست سازمان فضایی ایران گفت که روس‌ها در آزمایش‌های فضایی اولیه خود از سگ‌های ولگرد، بدون بی‌هوشی، استفاده کردند ولی غربی‌های از میمون استفاده کرده و میمون‌ها را بی‌هوش می‌کردند تا واکنشی در جهت آسیب رساندن به خود انجام ندهد.

وی افزود که «شاید در آزمایش‌های آینده از سگ هم استفاده کنیم و حتی موجود زنده را چه میمون و چه سگ در حالت هوشیاری کامل مورد آزمایش قرار دهیم.»

حمید فاضلی اظهار داشت که «همچنین اگر محدودیت‌های ظالمانه علمی و تکنولوژیکی را که به ایران تحمیل شده‌است، بتوانیم دور بزنیم، حتما از همکاری‌های متخصصان و مشاوران خارجی استفاده می‌کنیم.»

۱۰ ویژه‌برنامه برای جلوگیری از «ایجاد تفرقه» مذهبی در تالش

خبرگزاری فارس، سه‌شنبه: حجت‌الاسلام عباس صباحی، رئیس تبلیغات اسلامی تالش، با تأکید بر اینکه «باید با راهکارهای مختلف در راستای تحکیم پایه‌های وحدت در جامعه تلاش کنیم» از برگزاری ۱۰ برنامه ویژه در مسجدهای روستاهای مناطق سنی‌نشین تالش در استان گیلان خبر داد.

وی آمریکا و انگلستان را متهم کرد که می‌خواهند «از ایجاد تفرقه بین مسلمانان و اختلاف در کشورهای اسلامی نهایت سوء‌استفاده را ببرند» و افزود که «شیعه و سنی تالش جز به وحدت فکر نمی‌کنند.»

در همین حال پیمان مهاجری جولندان، دانش‌آموخته اهل سنت دانشگاه مذاهب اسلامی و نویسنده تالشی، پیش از این در مصاحبه با «خبرگزاری تقریب»، گفت که «متأسفانه اهل سنت در منطقه تالش در موضوع استخدام در مرحله گزینش با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و حتی داشتن همه امتیازات علمی هم باعث نمی‌شود استخدام آنان در دستگاه‌های دولتی صورت گیرد.»

مهاجری افزود: «در سازمان تبلیغات اسلامی و اداره ارشاد اسلامی تالش که قاعدتا باید در حوزه وحدت اسلامی پیشگام باشند، حتی یک اهل سنت نه در تالش و نه در توابع آن مانند رضوانشهر و... به استخدام در نیامده و این جای تأسف است.»

دی‌ماه سال گذشته نیز شیخ قریشی مدیر سنی‌مذهب مدرسه دینی شهر تالش و خطیب مسجد جامع محمدیه این شهر، بازداشت شد. به گزارش سایت «سنی آنلاین»، «نیروهای نظامی پس از یورش به خانه شیخ قریشی به جمع آوری کتب و وسایل و دستگاه کامپیوتر او پرداخته و حتی سیم‌کارت‌های وی را توقیف و خود او را بازداشت کردند».

۸۰۰ هزار نفر از مشهدی‌ها حاشیه‌نشین هستند

خبرگزاری مهر، روز چهارشنبه نوشت که «مشهد دارای ۸۰۰ هزار حاشیه‌نشین در مناطق نابرخوردار است.»

پیش از این حسین سبحانی‌نیا، رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی نیز اعلام کرده‌بود که «حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار حاشیه‌نشین در مشهد به سر می‌برند که زندگی‌ آنان در سکونتگاه‌های غیررسمی، پیامدهای بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی دارد.» به گفته وی مشهد که در سال گذشته، «پایتخت معنوی ايران اسلامی» نامگذاری شد به خاطر این معضل، «در آینده درخصوص رساندن خدمات شهری به این مناطق با چالش جدی روبه‌رو است.»

وی افزود که متأسفانه حاشیه‌نشینی را در سایر شهرهای پرجمعیت استان هم به مرور مشاهده می‌کنیم. سه‌شنبه گذشته نیز ابوطالب شفقت، استاندار خراسان شمالی گفت: «۷۰ هزار نفر از جمعیت ۱۷۰ هزار نفری شهرستان بجنورد در حاشیه شهر زندگی می‌کنند.»

۴۵ روستای گلستان آب بهداشتی ندارند

خبرگزاری مهر، چهارشنبه: علیرضا خواستار، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گلستان گفت: ۴۵ روستای سطح سه استان بطور کامل فاقد آب آشامیدنی هستند.

وی افزود روستاهایی که تاسیسات آبرسانی آنها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد دچار مشکل است نیز ۱۵۷ روستا با ۵۳ هزار و ۹۸۳ نفر جمعیت است.

به گفته این مسئول روستاهایی که تأسیسات آبرسانی آنها کمتر از ۳۰ درصد دچار مشکل است ۲۴۶ روستا با ۲۸۲ هزار و ۴۳۴ نغر جمعیت است.

جمع‌آوری سالانه ۱۳۰۰ کارتن‌خواب


خبرگزاری فارس، چهارشنبه: ابوالفضل اسماعیلی، رئیس اداره آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه ۲۰ تهران گفت: «طرح ضربتی جمع‌آوری متکدیان و کارتن‌خواب‌ها در روزهای پایانی سال آغاز شد.»

وی در ادامه با اشاره به جمع‌آوری یک‌هزار و ۲۹۳ مورد کارتن خواب و متکدی در طول سال گفت: «طی ماه اخیر بیش از ۲۷۰ نفر بی‌خانمان و ۶۵ متکدی در طرح ضربتی پایان سال به گرمخانه خاوران انتقال داده شده‌است.»

۶۷ میلیارد تومان به حساب ستاد خمس و زکات کشور واریز شد

خبرگزاری مهر، چهارشنبه: حسین نبی‌لو، دبیر ستاد احیای زکات کشور با اشاره به روند رو به رشد پرداخت زکات در بین مردم گفت «طی سال گذشته ۶۷ میلیارد تومان به حساب ستاد زکات کشور واریز شده‌است.»

به گفته وی، پیشنهاد احیای امر زکات در ایران از سوی حجت‌الاسلام قرائتی به رهبر ایران ارائه شده و آیت‌الله خامنه‌ای «نیز دستوراتی را توشیح کردند.»

حسین نبی‌لو روز چهارشنبه در حضور محسن قرائتی، نماینده ولی فقیه در ستاد احیای زکات کشور و جمعی از مسئولان و پرداخت‌کنندگان نمونه زکات استان قم، از دهندگان زکات تجلیل کرد و از حوزه‌های علمیه خواست بحث زکات را جدی‌تر دنبال کنند.

۳۰ درصد صید صنعتی ایران ضایع می‌شود

ایرنا، سه‌شنبه: عباسعلی مطلبی، رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران، خبر داد که حدود ۳۰ درصد صید صنعتی کشور، پیش از عرضه به بازار، ضایع می‌شود.

وی افزود که در ایران بخش عمده‌ای از صید در مرحله عرضه به دلیل نبود روش‌های بسته‌بندی و ماندگاری، سیستم زنجیره سرد و سریع‌الفساد بودن، خود به خود از دسترس خارج می‌شود.

وی هم‌چنین اظهار داشت که صرف سرانه مصرف آبزیان در ایران حدود هفت کیلوگرم است که در مقایسه با حدود ۲۵ کیلوگرم متوسط سرانه مصرف جهانی ماهی در جوامع پیشرفته، فاصله بسیار زیادی دارد.
XS
SM
MD
LG