لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۷

عباسی: در مورد بازدید بازرسان آژانس از پارچین هنوز قانع نشده‌ایم


فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران.
فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید که ایران برنامه ساخت دو نیروگاه جدید هسته ای را در دستور کار دارد و با اعلام اینکه «در مورد مسئله بازدید از پارچین قانع نشده‌ایم» توقف غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را رد کرده است.

فریدون عباسی که در دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت اظهار داشت که «آژانس به دلیل فشار برخی کشورها می‌خواهد از پارچین بازدید کند اما ما هنوز در مورد این مسئله قانع نشده‌ایم زیرا در پارچین سایت هسته‌ای نداریم که بخواهیم در این مورد وارد بحث شویم.»

فریدون عباسی ادامه داد: «آنها می‌خواهند پارچین را ببینند اما ما باید قانع شویم که این مکان جزو مکان‌هایی است که باید به آژانس نشان دهیم.»

این اظهارات در حالی بیان می شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود گفته است که تصاویر ماهواره‌ای گویای گسترش فعالیت‌های «مشکوک» در پادگان پارچین، در جنوب شرق تهران، است و این نهاد از ایران خواسته است هرچه زودتر اجازه دسترسی بازرسان به این محوطه را بدهد.

گزارش تازه آژانس که هنوز عمومی نشده و در اختیار شورای حکام و برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفته، تنها یک روز پس از مذاکرات بغداد منتشر شد؛ مذاکراتی که در جریان آن گروه ۱+۵ از ایران خواست، غنی‌سازی ۲۰ درصدی خود را متوقف کند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اما روز شنبه در مورد غنی‌سازی ۲۰ درصدی نیز گفت: «ما این غنی‌سازی را برای رفع نیاز کشورمان انجام می‌دهیم و در این مورد نیز از هیچ کسی اجازه نمی‌گیریم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فریدون عباسی در سخنان خود در دانشگاه تهران با اظهار اینکه «نتایج نشست بغداد قابل پیش‌بینی بود» گفت: «اگر با رجز خواندن پیش آیند هیات مذاکره‌کننده ایرانی نیز کوتاه نمی‌آیند. دلیل ندارد ما از غنی‌سازی ۲۰ درصدی کوتاه بیاییم زیرا ما سوخت ۲۰ درصدی را به اندازه مصرف خودمان تولید می‌کنیم نه بیشتر و نه کمتر.»

ایران از سال ۲۰۱۰ غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را با توجیه ساخت صفحات سوخت هسته‌ای مورد استفاده در رآکتور آزمایشگاهی امیرآباد تهران در دستور کار خود قرار داده است، اما این پروژه با راه‌اندازی سایت زیرزمینی فُردو و آغاز به کار سانتریفوژها در دل کوه‌ با سرعت بیشتری ادامه یافت.

این موضوع نگرانی کشورهای غربی از توان ایران برای ساخت سلاح هسته ای افزایش داده است.

در یکی از آخرین ابراز نگرانی‌ها، موسسه علوم و امنیت بین الملل، تحلیلی بر پایه داده‌های گزارش تازه آژانس ارائه کرده و نوشته‌است که ایران طی پنج سال گذشته موفق به افزایش ذخایر اورانیوم کم‌غلظت خود تا میزانی شده‌است که در صورت ادامه غنی‌سازی تا درجه خلوص بالاتر قادر به تولید پنج بمب اتمی است.

نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران باعث اعمال تحریم‌های فزاینده علیه ایران و انجام دورهای مختلف مذاکرات هسته‌ای شده‌است. دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ قرار است کمتر از یک ماه دیگر در مسکو برگزار شود.

برنامه ساخت دو نیروگاه جدید

به گزارش مهر، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه هم‌چنین گفت: «قصد داریم دو نیروگاه دیگر راه‌اندازی کنیم و در سال آینده در بوشهر از نوع هزار مگاواتی شروع خواهیم کرد.»

وی توضیح بیشتری در مورد محل دقیق این نیروگاه‌ها و جزئیات آنها نداد اما اظهار داشت که برای ساخت و طراحی این نیروگاه‌ها «نیاز به استفاده از نیروهای خارجی داریم.»

نیروگاه فعلی اتمی در بوشهر که ساخت آن از ۳۷ سال پیش شروع شده هنوز موفق به تولید برق نشده‌است و فریدون عباسی نیز روز شنبه در مورد این نیروگاه گفت: «نیروگاه بوشهر در شهریورماه گذشته فعالیت‌های خود را به طور جدی آغاز کرد اما تولید برق در این نیروگاه هنوز آغاز نشده و فاز هسته‌ای باید شروع شود.»

فریدون عباسی افزود: «ما باید بتوانیم از سوخت تولید داخل در رآکتور بوشهر استفاده کنیم. البته سوخت روسی را تا سال آینده وارد کرده‌ایم و روس‌ها تا ۱۰ سال بر اساس قرارداد ما را پشتیبانی می‌کنند اما اگر بخواهیم به سمت بومی کردن رآکتور برویم باید چرخه سوخت را به طور کامل داشته باشیم.»
XS
SM
MD
LG