لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

عراقچی: عدم حضور آمریکا در کنفرانس خلع سلاح مهم نیست


نخستین نشست خبری عباس عراقچی، سخنگوی تازه وزارت خارجه ایران. تهران، ۱۴ مه ۲۰۱۳.
نخستین نشست خبری عباس عراقچی، سخنگوی تازه وزارت خارجه ایران. تهران، ۱۴ مه ۲۰۱۳.
عباس عراقچی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، در اولین نشست خبری خود مسئله حضور نیافتن آمریکا در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی به دلیل ریاست ایران بر آن را بی‌اهمیت خواند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی در این ارتباط گفت که «ما در هر جا که لازم باشد به حضورمان در حد شرکت در مدیریت اجلاس‌ها ادامه می‌دهیم و فشارهای دیگران و عدم حضورشان برای ما مهم نخواهد بود.»

ارین پلتون، یکی از سخنگویان نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که آمریکا از حضور در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی به دلیل ریاست ایران بر آن، سر باز می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم پلتون گفته است ایران یا هر کشوری که به دلیل «برنامه‌های هسته‌ای نظامی‌اش» با تحریم روبه‌روست نباید برای مقامی رسمی در سازمان ملل متحد انتخاب شود.

۶۵ عضو کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی در هر دوره به ترتیب الفبا ریاست آن را برعهده می‌گیرند و به این ترتیب قرار است تا ریاست این کنفرانس از ۲۷ ماه مه تا ۲۳ ژوئن برعهده ایران باشد.

این کنفرانس سعی دارد تا درخصوص خلع سلاح هسته‌ای، جلوگیری از گسترش یافتن جنگ‌افزار اتمی به برنامه‌های فضایی کشورها، و توقف ساخت دیگر سلاح‌های کشتار جمعی پیمان‌هایی را در سطح بین‌المللی منعقد کند.

ایالات متحده با حضور ایران به‌ویژه در سمت ریاست در این کنفرانس مخالفت دارد اما عباس عراقچی روز سه‌شنبه در ارتباط با حضور جمهوری اسلامی گفت که: «نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو حضور قوی و موثری در همه مباحث مربوط به خلع سلاح و کنترل تسلیحات در جهان دارد و ما در همه ابتکارات حضور فعالی داریم.»

به گزارش فارس وی در ادامه گفت که: «همه کشورها اذعان می‌کنند حضور ایران در اجلاس‌های خلع سلاح، کنترل تسلیحات و اجلاس‌های مرتبط با امنیت و ثبات جهان، حضوری مؤثر و قوی بوده و ما به این حضور خود ادامه می‌دهیم.»

کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی از سال ۱۹۷۹ و در زمان جنگ سرد آغاز به‌کار کرده‌است؛ ایران ریاست این کنفرانس را از اندونزی تحویل می‌گیرد و در ماه ژوئن به عراق تحویل می‌دهد.

اعتراض آمریکا به حضور ایران در این کنفرانس مربوط به نگرانی ایالات متحده و هم‌پیمانان آن از برنامه اتمی ایران است که به باور این کشورها از شفافیت کافی برخوردار نیست.

جمهوری اسلامی ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه و اساس می‌داند و با وجود تحریم‌های سنگین بین‌المللی هم‌چنان برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG