لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

ایران اتهام فرانسه در مورد صدور اسلحه به سوریه را رد کرد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ایران روز سه‌شنبه اظهارات وزارت خارجه فرانسه در مورد ارسال اسلحه و مهمات توسط جمهوری اسلامی به سوریه را رد کرد و آن را نادرست دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود در این باره گفت: «اظهارات مقامات فرانسوی نادرست است و متاسفانه هر از گاهی چنین اظهارات سیاسی و بدون سند و مدرک را از مقامات برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه شاهدیم.»

وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه گفت که ایران «به طور مکرر» تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه سوریه را زیر پا گذاشته و به سوریه سلاح صادر کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در این باره گفت که «یک هیئت از کارشناسان سازمان ملل در مورد تخلفات غیرقانونی و شوکه‌کننده در ارتباط با نقض تحریم سوریه توسط ایران به شورای امنیت سازمان ملل گزارش داده‌اند».

رومن نادال افزود: «ما این تخلفات را محکوم می‌کنیم و از ایران و سوریه می‌خواهیم تا قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کنند.»

رامین مهمانپرست روز سه‌شنبه در واکنش به این اظهارات آقای نادال گفت: «بهتر است این گونه اظهارات نشود و ما کاملا با دخالت دیگر کشورها در مسائل داخلی هر کشوری مخالفیم و خود را هم متعهد به دخالت نکردن در مسائل داخلی کشورها می‌دانیم.»

وی افزود: «توصیه می‌کنیم به جای متوسل شدن به این گونه اظهارات سیاسی، شرایط منطقه را به خوبی درک کنند، تصمیم درست بگیرند و با نوع دخالت خودشان باعث نشوند مردم منطقه این نوع دخالت‌ها و تجاوزات را به حریم کشور خود در ذهن بسپارند و در عمل منافع ملی این کشورها به خطر بیفتد.»

پیش از وزارت خارجه فرانسه، مقام‌های ارشد آمریکایی نیز روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفتند که ایران برای کمک به سرکوب خونین معترضان در سوریه برای دولت این کشور مهمات می‌فرستد و این کار به ابتکار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، بخش برون‌مرزی سپاه پاسداران، انجام می‌شود.

بر اساس دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مورخه سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ وارد کردن یا صادر کردن اسلحه و مهمات توسط ایران ممنوع شده ‌است.

روز سه‌شنبه گذشته مقام‌های گمرک استان «کیلیس» ترکیه اعلام کردند که چهار کامیون حامل تسلیحات را شناسایی و متوقف کرده‌اند که ظن آن می‌رود مشغول حمل تسلیحات از ایران برای سوریه بوده‌اند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا روز پنج‌شنبه ارسال کامیون‌های حامل سلاح از ایران به سوریه را رد کرد و گفت ایران هیچ گونه سلاحی به سوریه نفرستاده‌ است.

وزارت خارجه ترکیه در واکنشی اعلام کرد تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

بان گی‌مون: شورای امنیت به طور جدی به مسئله سوریه رسیدگی کند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار آن شده ‌است که شورای امنیت به طور جدی به مسئله سوریه رسیدگی کند.

بان گی‌مون که روز دوشنبه در ابوظبی سخن می‌گفت، اظهار داشت که وضعیت سوریه «به نقطه غیر قابل قبولی رسیده‌ است» و از اعضای شورای امنیت خواست اختلافات را کنار بگذارند و مسئله سوریه را با هماهنگی و جدیت بررسی کنند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: «از بشار اسد مکرراً خواسته‌ام که قتل‌ها را متوقف کرده و به صدای مردم خود گوش کند.»

وی در مورد ده ماه سرکوب و خون‌ریزی در سوریه افزود: «رهبران باید همیشه با مردم خود مرتبط بمانند، زمانی که یک رهبر از واقعیت و از مردم جدا شد، ناگزیر چنین وضعیتی پیش می‌آید.»

سازمان ملل متحد می‌گوید از زمان آغاز اعتراض‌ها بیش از ۵ هزار غیرنظامی در سوریه کشته شده‌اند. اعتراض‌های سوریه ماه مارس سال گذشته میلادی آغاز شد.

ادامه خشونت‌ها در سوریه با وجود حضور ناظران اتحادیه عرب در این کشور، ادامه فعالیت ناظران را با شک و شبهه مواجه کرده‌ است. قرار بود شمار ناظران افزایش یابد، اما زخمی شدن ۱۱ تن از این ناظران به دنبال حمله هواداران بشار اسد به آنها در شهر لاذقیه باعث شد اعزام ناظران جدید به حال تعلیق درآید.
XS
SM
MD
LG