لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

سپاه: اسرائیل از پایگاه‌های موشکی سمنان هم در تیررس ما است


پرتاب موشک زلزال در روز دوم «رزمایش پیامبر اعظم ۶»، قم، ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱.
پرتاب موشک زلزال در روز دوم «رزمایش پیامبر اعظم ۶»، قم، ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز سه‌شنبه گفت موشک‌های ایران بر اساس اهداف آمریکا در منطقه و اسرائیل طراحی شده‌اند و «آمریکا زحمت ما را کم کرده و پایگاه‌های خود را در کشورهای اطراف مستقر کرده‌است به طوری که از فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا ۷۰۰ کیلومتری در عمق افغانستان دارای پایگاه است.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، امیرعلی حاجی‌زاده، در حاشیه «رزمایش پیامبر اعظم ۶» در پاسخ به پرسش این خبرگزاری با بیان این که «توان موشکی ایران تهدیدی برای کشورهای اروپایی نیست» اظهار داشت که موشک‌های ایران «حداکثر دو هزار کیلومتر برد دارند» و بر اساس اهداف آمریکا در منطقه و اسرائیل طراحی شده‌اند.

وی اظهار داشت که اسرائیل «۱۲۰۰ کیلومتر با ایران فاصله دارد اما در صورت بروز تهدید عملی ما قادر هستیم با موشک‌های برد دو هزار کیلومتری از سمنان و دامغان نیز این رژیم را هدف قرار دهیم.»

اشاره امیرعلی حاجی‌زاده به پایگاه‌های موشکی جمهوری اسلامی در بیابان‌های استان سمنان است که از مراکز اصلی موشکی ایران به شمار می‌آیند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه آمریکا و اسرائیل را «دشمنان فرامنطقه‌ای» جمهوری اسلامی نامید و در ادامه گفت که «ما از جانب کشورهای دیگر احساس خطر و تهدید نمی‌کنیم بنابراین نیازی به برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر موشک‌ها نداریم.»

وی هم‌چنین توضیح داد که «موشک‌های سِجیل و شهاب نوع قدر-اف از جمله موشک‌هایی هستند که قادر می‌باشند اهداف دو هزار کیلومتری را مورد اصابت قرار دهند.»

بنا به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران مرحله نخست «رزمایش پیامبر اعظم ۶» روز دوشنبه در قم با رونمایی از سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک در انجام شد و در مرحله دوم این مانور که بامداد سه‌شنبه انجام شد نیز ۱۴ موشک از نوع زلزال، شهاب یک، شهاب دو، شهاب ۳ نوع قدر-اس به سمت اهداف زمینی شلیک شدند.

«دست ما روی ماشه است»

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، در حاشیه این رزمایش با اظهار اینکه «راهبرد ما دفاعی ولی تاکتیک‌های ما تهاجمی است» افزود: «همچنان دست ما روی ماشه است ولی تعداد این ماشه‌ها ۲۰ درصد است.»

وی ادامه داد: «ما به طور طبیعی تمام اهداف و گستره دشمنانمان را در منطقه و فراتر از منطقه رهگیری و رصد می‌کنیم.»

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اعلام اینکه «به زودی شلیک موشک‌هایمان به سمت اهداف دریایی انجام خواهد شد، گفت: «به احتمال زیاد نیز شاهد پرتاب موفقیت‌آمیز این موشک‌ها خواهیم بود.»

به گزارش مهر، اصغر قلیچ‌خانی سخنگوی «رزمایش پیامبر اعظم ۶» نیز با توضیح در مورد سیلوهای موشکی گفت که «آمادگی دائم موشک‌های دوربرد به صورت عمود و آماده پرتاب بودن» از ویژگی‌های مهم این سیلوها است و فناوری ساخت و اجرای این سیلوها «کاملاً بومی» است.

وی افزود: «فن‌آوری ساخت این سیلوها از ۱۵ سال پیش در اختیار فرماندهی موشکی نیروی هوافضای سپاه بوده و با تنوع و حجم بالا، بهره‌برداری از آن برای اولین بار در این رزمایش در معرض قرار گرفت.»

اسرائیل هفته گذشته یک رزمایش پنج روزه پشت جبهه را آغاز کرد که هدف از آن، آماده کردن مردم و جامعه این کشور برای یک جنگ احتمالی اعلام شد که در آن، شهر‌ها آماج حملات همزمان موشکی «دشمن» از چند عرصه، قرار گیرد.

در آغاز این رزمایش با نام «نقطه عطف ۵»، هرچند مقامات اسرائیل صریحاً نام عوامل و کشورهای «دشمن» را ذکر نکردند، اما به باور همه ناظران، هدف از آن، آماده کردن افکار عمومی و شرایط برای احتمال درگیر شدن موشکی اسرائیل و ایران است. در چهار سال گذشته نیز چهار مانور دیگر با همین نام در اسرائیل برگزار شده بود.

با وجود تأکید ایران بر اینکه «توان موشکی ایران تهدیدی برای کشورهای اروپایی نیست»، قدرت‌های اروپایی نیز در موارد مختلف از افزایش توان موشکی ایران اظهار نگرانی کرده‌اند و به همراه آمریکا طرحی را به نام سپر موشکی برای استقرار در مناطق مختلف اروپا در برنامه خود دارند.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، آبان‌ماه گذشته گفت که سپر دفاع موشکی مشترک آمریکا و اروپا برای تهدیدهایی چون ایران است.

وی در حاشیه نشست رهبران پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در شهر لیسبون به خبرنگاران گفت: «در اسناد علنی شده ناتو به هیچ نامی، اشاره نشده است، اما بیایید رک و راست باشیم: تهدید موشکی امروز ایران است.»

ایالات متحده، نیز همچون فرانسه به طور مشخص از ایران به عنوان «تهدید» موشکی نام برده است و این سپر موشکی را برای اعضای ناتو ضروری دانسته است.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که دولت آمریکا در حال تکمیل طرح سپر دفاع ضد موشکی در خاورمیانه‌است و به گفته مقام‌های آن کشور بخشی از این طرح استقرار یک مرکز رادار پیشرفته در کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود تا علاوه بر امکانات رادار اسرائیل بتواند با هرگونه حمله موشکی احتمالی از سوی ایران مقابله کند.
XS
SM
MD
LG