لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

سومین وزیر پیشنهادی ورزش نیز رای نیاورد؛ معرفی چهارمین گزینه


نصرالله سجادی، گزینه پیشنهادی وزارت ورزش که روز یک‌شنبه رای اعتماد نگرفت.
نصرالله سجادی، گزینه پیشنهادی وزارت ورزش که روز یک‌شنبه رای اعتماد نگرفت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه، ۱۹ آبان، به سومین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان نیز رای اعتماد ندادند و رییس جمهوری ایران ناچار شد که در همین روز محمود گودرزی را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی این وزارتخانه معرفی کرد.

خبر معرفی محمود گودرزی برای گرفتن رای اعتماد از مجلس را خبرگزاری «خانه ملت» بامداد یک‌شنبه اعلام کرد و «باشگاه خبرنگاران» نیز در این مورد نوشت که جلسه رای اعتماد به محمود گودرزی یکشنبه، ۲۶ آبان‌ماه، برگزار خواهد شد.

محمود گودرزی از سال ۱۳۸۷ تا کنون، ریاست دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران را برعهده دارد و چندین کتاب نیز در زمینه ورزش تالیف کرده است.

گزینه قبلی پیشنهادی دولت روحانی برای وزارتخانه ورزش، نصرالله سجادی بود که به گزارش خبرگزاری مهر، روز یک‌شنبه از مجموع ۲۵۳ رای نمایندگان مجلس، وی فقط ۱۲۴ رای موافق گرفت، در حالی‌که از مجموع آرای ماخوذه ۱۰۷ رای مخالف و ۲۲ رای ممتنع داشت.

هم اکنون محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهوری، با حفظ سمت، سرپرستی وزارت ورزش و جوانان را بر عهده دارد.

بر اساس قانون، سرپرستی وزارت ورزش و جوانان ۲۴ آبان ماه پایان می‌یابد.

نصرالله سجادی سومين وزيری بود که حسن روحانی ظرف سه ماه گذشته برای وزارت ورزش و جوانان پيشنهاد کرد. رييس جمهوری ايران نخستين بار روز ۲۶ مرداد امسال مسعود سلطانی‌فر را برای تصدی اين سمت معرفی کرد، ولی وی با ۱۱۷ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم نشد.

پس از انتصاب رضا صالحی اميری به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان، وی در ۲۷ مهر ماه به عنوان وزير پيشنهادی اين وزارتخانه به مجلس معرفی شد ولی به دنبال انتقادهای شديد نمايندگان اصول‌گرا از صلاحيت وی و طرح اتهام‌های مالی و امنيتی، آقای صالحی اميری با کسب ۱۴۱ رای مخالف، ۱۰۷ رای موافق و ۱۳ رای ممتنع نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند.

مخالفان و موافقان سجادی

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، سید محمد بیاتیان، نماینده بیجار، زهره طبیب‌زاده نوری، نماینده تهران، نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، فاطمه رهبر، نماینده تهران به عنوان مخالفین و اسماعیل جلیلی، نماینده مسجد سلیمان، سید شریف حسینی، نماینده اهواز، پیرموذن، نماینده اردبیل به عنوان موافق وزیر پیشنهادی سخنرانی کردند.

پیش از اظهارات موافقان و مخالفان حسن روحانی رییس جمهور به دفاع از نصرالله سجادی پرداخت.

به گزارش «خانه ملت»، موافقان، بیشتر بر کارنامه نصرالله سجادی و «سابقه‌ای طولانی او در آموزش و پرورش و کمیته ملی المپیک» اشاره داشتند.

در همین حال مخالفان، ازجمله محمد بیاتیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان این‌که «وزارت ورزش و جوانان نباید جولانگاه عرصه سیاسی‌کاران و کسانی که سنخیتی با حوزه جوانان و ورزش ندارند، باشد»، گفت: «سجادی در حوزه جوانان هیچ تخصصی ندارد و در بخش عدالت در تقسیم امکانات ورزشی نیز برنامه‌ای ارائه نداده است.»

در نشست علنی روز یک‌شنبه مجلس، زهره طبیب‌زاده نوری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز در مخالفت با رأی اعتماد به نصرالله سجادی بر مسئله «عدالت» تأکید کرده و گفت که: «شما در این برنامه بیان نکردید که آیا قصد برخورد با مافیای فوتبال حرفه‌ای کشور را دارید؟»

وی «مافیای فوتبال حرفه‌ای کشور» را یکی از دغدغه‌های نمایندگان دانست که موجب طرح استیضاح وزیر قبلی این وزارتخانه شد.

به گفته طبیب‌زاده نوری، نماینده تهران، «عدم تناسب و تقسیم ناعادلانه اعتبارات در میان فدراسیون‌های مختلف و تبعیض ناروا میان سرانه ورزشی شهرهای بزرگ در مقایسه با شهرهای کوچک و روستاها از اهم مشکلات حوزه ورزش ایران است» و نصرالله سجادی برنامه‌ای در این خصوص ارائه نداده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: «آیا در دوره صدارت شما برنامه‌ای وجود دارد که مدال‌آوران المپیک از شدت فقر به سیگارفروشی در سر چهارراه‌ها و میادین کشیده نشوند؟»

در همین حال نصرالله سجادی در نشست علنی روز یک‌شنبه در دفاع از خود با تاکید بر این‌که «وضعیت چندان خوبی ما در فدراسیون‌های ورزشی نداریم»، افزود: «با رانت عده‌ای خود را جزو اعضای فدراسیون قرار داده‌اند و برخی نیز با مناسب سیاسی که دارند خود را عضو این فدراسیون لحاظ کرده‌اند.»

وی با بیان این‌که «سروسامان بخشیدن به فدراسیون‌های ورزشی از اهم برنامه‌های من است»، گفت: «من قول می‌دهم پایان هر چهار سال انتخابات مدیریت فدراسیون‌ها را برگزار کنم.»
XS
SM
MD
LG