لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

صالحی: ایران در حال بررسی نامه اشتون برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای است


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد که تهران درخواستی کتبی از سوی اتحادیه اروپا برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای با شش قدرت جهانی دریافت کرده و در حال بررسی این درخواست است.

پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، روز دوشنبه خبر داد که علی‌اکبر صالحی روز یکشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت اعلام کرد که نامه‌ای با این مضمون از کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دریافت کرده‌است.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه ایران گفته است که برای پاسخ‌دهی به این نامه در انتظار پاسخ رئیس جمهور هستیم.

وی افزود: «اگر پاسخی از آقای احمدی‌نژاد دریافت کنیم، جواب نامه خانم اشتون را ارسال خواهیم کرد.»

وزیر خارجه ایران در مورد احتمال گفت‌وگوهای هسته‌ای آینده با قدرت‌های جهانی و زمان و مکان چنین مذاکراتی توضیح بیشتری نداد.

گروه ۱+۵ متشکل از کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده به‌علاوه آلمان، ظرف یکسال گذشته دو دور مذاکرات چندجانبه هسته‌ای را با ایران برگزار کرده‌اند که دوره نخست این گفت‌وگوها در دسامبر ۲۰۱۰ در ژنو و دوره دوم، ژانویه گذشته در استانبول انجام شد.

این گفت‌وگوها بدون نتیجه‌ای ملموس به پایان رسید ولی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، پس از نشست استانبول گفت که هنوز فرصتی برای رسیدن به نتایج مثبت وجود دارد و مذاکرات هسته‌ای باید ادامه پیدا کند.

علی اکبر صالحی، اسفندماه گذشته در جریان سفری که برای سخنرانی در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو داشت با کاترین اشتون درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه یک روز پس از آن، در ژنو گفت: «در جریان دیدارهایم با خانم اشتون و وزیر خارجه ایران، البته درخصوص نیاز به ادامه مذاکرات هم صحبت کردیم.»

وی افزود: در صورتی که ایران در جهت رفع نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای خود «گام‌های مثبت واقعی» بردارد، امکان کاستن از تحریم‌های بین‌المللی وجود دارد.

غرب بر این باور است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران ماهیتی نظامی دارد و خواهان آن است که ایران با شفاف سازی در مورد برنامه هسته‌ای خود، نگرانی‌های موجود را برطرف کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود، می‌گوید که بر سر حقوق هسته‌ای خود با هیچ کشوری وارد مذاکره نخواهد شد و به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG