لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

خانه سینما بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفت


نیروهای حزب اللهی در اعتراض به نقض حکم انحلال خانه سینما از سوی دیوان عدالت اداری بر روی تابلوی این خانه رنگ پاشیدند.
نیروهای حزب اللهی در اعتراض به نقض حکم انحلال خانه سینما از سوی دیوان عدالت اداری بر روی تابلوی این خانه رنگ پاشیدند.
در حالی که جدال بر سر سرنوشت خانه سینما ادامه دارد رییس هیات مدیره خانه سینما از فعالیت دوباره این نهاد سینمایی در روز یکشنبه، هفتم خردادماه، خبر داد و گفت که اولین جلسه هیات مدیره خانه سینما پس از پنج ماه برگزار شد.

فرهاد توحیدی، رییس هیات مدیره خانه سینما به خبرگزاری مهر گفته است که «حکم نقض انحلال خانه سینما توسط دیوان عدالت اداری روز شنبه ششم خردادماه به دست خندان، وکیل خانه سینما رسید و بر همین اساس امروز ما در خانه سینما مستقر شدیم».

خبر آغاز فعالیت مجدد خانه سینما در حالی منتشر می‌شود که فرهاد توحیدی روز شنبه از تعویق بازگشایی خانه سینما خبر داد و به خبرگزاری ایسنا گفته‌بود که «بازگشایی خانهٔ سینما می‌باید در فضای مطلوب و بدون تنش صورت گیرد».

روز چهارشنبه شماری از کسانی که خبرگزاری فارس آنها را «نیروهای حزب‌اللهی» معرفی کرد در برابر خانه سینما تجمع کردند و با پاشیدن رنگ به تابلو این نهاد سینمایی، شعارهایی بر در ورودی آن نوشتند.

خانه سینما با دو دهه قدمت بیش از پنج هزار عضو دارد . این نهاد سینمایی روز ۱۳ دی‌ماه سال ۹۰ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منحل شد.

وزارت ارشاد جمهوری اسلامی دلیل این اقدام را عدم انجام «تشریفات قانونی مربوط به تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری و اقدامات غیرقانونی بعدی» اعلام کرد.

وزیر ارشاد روز ۱۵ دی‌ماه ۹۰ در سخنانی با اشاره به جشن‌های خانه سینما تأکید کرد که فعالیت‌های این تشکل نه فعالیت صنفی «بلکه یک فعالیت سیاسی است.»

تصمیم وزارت ارشاد به انحلال خانه سینما اعتراض های زیادی را از سوی هنرمندان برانگیخت و ۲۰۰۰ سینماگر ایرانی با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با انحلال خانه سینما اعلام کردند.

ابهام و کشمکش در روند بازگشایی

به دنبال شکایت خانه سینما از اقدام وزارت ارشاد و درخواست از دیوان عدالت اداری برای تصمیم گیری در این زمینه، این نهاد قضایی روز دوم خرداد حکم انحلال خانه سینما را نقض کرد.

به دنبال این تصمیم هیات مدیره خانه سینما اعلام کرد که فعالیت خود را از سر می گیرد ولی وزارت ارشاد صدور حکم از سوی دیوان عدالت اداری را تکذیب کرد.

معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرد که شورای فرهنگ عمومی نیز حکم به انحلال خانه سینما داده است.

محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عدالت اداری ایران، روز دوم خرداد گفت که «دیوان، حکم وزارت ارشاد را نقض کرده و آن را پس فرستاده‌است تا این وزارتخانه مجددا درباره آن تصمیم‌گیری کند».

با این حال آقای منتظری روز پنجم خرداد گفت که حکم انحلال پابرجاست.

وی به خبرگزاری فارس گفت: حکم انحلال خانه سینما در دو مرجع مختلف («شورای فرهنگ عمومی» و «هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری وزارت ارشاد») صادر شده و خانهٔ سینما فقط از یکی از این دو مرجع شکایت کرده بود.

آقای منتظری در ادامه گفت که اگر خانه سینما شکایتی از تصمیم شورای فرهنگ عمومی به دیوان عدالت اداری ارائه نکند، انحلال خانه سینما پابرجا است.

اما فرهاد توحیدی، رییس هیات مدیره خانه سینما در مصاحبه روز یک‌شنبه ۷ خردادماه خود با خبرگزاری مهر می‌گوید: «دیوان عدالت اداری حکم ارشاد را نقض کرده‌است. این حکم انحلال را اگر شورای فرهنگ عمومی صادر کرده باشد که به خانه سینما ابلاغ نشده‌است. همچنین در چهارچوب شورای فرهنگ عمومی از سال ۷۵ چنین فعالیت‌هایی دیگر وجود ندارد و مستقیما به وزارت ارشاد برمی‌گردد.»

وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی هم‌اینک دلیل پافشاری خود بر بسته ماندن خانه سینما را «عدم وجاهت قانونی اساسنامه خانه سینما» عنوان می‌کند.

منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد روز پنجم خردادماه به ایرنا گفت که «تغییرات مکرر اساسنامه خانه سینما در سا‌ل‌های گذشته و مخصوصا ابطال شرط مهم نظارت شورای فرهنگ عمومی بر تغییرات انجام گرفته در سال ۱۳۸۷ از مهم‌ترین دلایل عدم وجاهت قانونی اساسنامه خانه سینما است.»
XS
SM
MD
LG