لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

علی لاریجانی: آماده قطع صادرات نفت به اروپا هستیم


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در پاسخ به درخواست محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، برای در دستور کار قرار گرفتن سریع دو طرح دوفوریتی برای قطع صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا گفت که «مجلس آماده قطع صادرات نفت به اروپاست».

اتحادیه اروپا می‌کوشد از طریق توقف خرید نفت از ایران، جمهوری اسلامی را وادار به شفاف‌سازی بیشتر در زمینه برنامه هسته‌ای بکند، ولی مقام‌های ایرانی می‌گویند که قصد دارند با توقف فوری صدور نفت به این اتحادیه «در این فصل سرما» ضربه متقابلی به کشورهای این اتحادیه وارد آورند.

وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا دو هفته پیش بر سر ممنوعیت هرگونه قرارداد جدید برای خرید یا انتقال نفت خام ایران به این قاره به توافق رسیدند.

با این حال به منظور کاهش فشار اقتصادی بیشتر بر آن دسته از کشورهای اروپایی که از ایران نفت وارد می‌کنند به آنها تا یکم ژوئیه سال ۲۰۱۲ یعنی تا تابستان آینده فرصت داده شد که به قراردادهای موجود خود با ایران پایان دهند.

اما به گزارش خبرگزاری فارس، کریمی قدوسی این تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا را «بنا به خواسته» اسرائیل و دولت آمریکا دانست و از هیئت رئیسه مجلس خواست که در اولین فرصت دو طرح دوفوریتی که مجلس برای قطع صادرات نفت به اتحادیه اروپا تهیه کرده‌ را در دستور کار قرار دهد تا، به گفته او، «بار دیگر قدرت ملت ایران را زورگویان عالم ببینند».

نماینده مشهد در ادامه اظهار داشت: «مجلس در طرح‌های یاد شده فرصت ۱۰ روزه برای اروپا در نظر گرفته و امیدواریم همان طور که رئیس مجلس در مصاحبه‌ خود اشاره کردند و گفتند که نمایندگان مصمم‌ هستند که در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند و به سرعت در این زمینه یک اقدام صورت گیرد.»

به گزارش فارس، علی لاریجانی در پاسخ به تذکر کریمی قدوسی گفت: «موضوعی که شما مطرح کردید، بحث مطرحی در مجلس است و نمایندگان هم نگاه بسیار دقیقی به این موضوع و حوادث جاری در این رابطه دارند.»

وی افزود: «کمیسیون امنیت ملی هم در این زمینه فعال شده و قطعا لازم است که در مقابل این گونه افکار غیرعقلانی که اروپایی‌ها در مورد نفت ایران دارند، یک پاسخ درخوری به آنها داده شود.»

علی لاریجانی در پایان اظهار داشت: «مجلس این آمادگی را دارد و بنده دیروز هم این موضوع را اعلام کردم؛ امیدوارم که کمیسیون مربوطه با سرعت بیشتری این موضوع را بررسی کرده و گزارش خود را به مجلس ارائه دهد.»

احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، نیز روز یک‌شنبه در واکنش به تحریم‌های نفتی اروپا، ضمن تأکید بر آمادگی ایران برای «قطع فوری» صادرات نفت به اروپا هشدار داد که شرکت‌های اروپایی یا باید قراردادهای نفتی بلندمدت با ایران منعقد کنند، یا هم‌ اکنون خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کنند.

روز جمعه موید حسینی صدر، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره قطع فوری صدور نفت به اتحادیه اروپا گفت: «این تصمیم در شرایط کنونی و فصل سرما در اروپا قطعا ضربه زیادی را متوجه دولت‌های اروپایی خواهد کرد» و اروپایی‌ها با این طرح «متوجه قدرت جمهوری اسلامی ایران» خواهند شد.

اتحادیه اروپا هم‌اینک دومین واردکننده بزرگ نفت خام از ایران است و در این میان یونان، اسپانیا و ایتالیا از خریداران اصلی نفت خام ایران در اتحادیه اروپا هستند.

کشورهای اروپایی برای پیدا کردن جایگزین برای نفت ایران، چشم به کشورهای نفت‌خیزی نظیر عربستان دوخته‌اند.

اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه خبر داد که گزارش عدم اقناع سؤال‌کنندگان از رئیس جمهور به هیئت رئیسه مجلس رسید و بر اساس اعلام رسمی مجلس، محمود احمدی‌نژاد باید حداکثر تا ۱۸ اسفندماه برای پاسخ به این سوالات به صحن مجلس شورای اسلامی بیاید.

بنا بر این گزارش، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی گزارش عدم رضایت نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس جمهور از پاسخ‌های فرستادگان وی درباره سوالات اعلام وصول شد.

تعدادی از نمایندگان طرح سؤال از رئیس جمهور را تیر ماه امسال به جریان انداخته بودند. این طرح نهایتا آذر ماه با ۷۹ امضا اعلام وصول شد.

روز یک‌شنبه مصطفی رضاحسینی، سخنگوی طراحان سؤال از رئیس جمهوری ایران به مهر گفت که پرسش درباره ۱۱ روز خانه‌نشینی محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر بازگشت وزیر اطلاعات به کابینه، نحوه عزل منوچهر متکی، وزیر خارجه پیشین دولت دهم و پرداخت نشدن اعتبارات مترو از مباحثی است که درصورت قطعی شدن حضور رئیس جمهوری اسلامی در صحن مجلس، از او پرسیده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG