لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

روسیه: اگر به شهروندان روس حمله شود پاسخ می‌دهیم


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
وزیر خارجه روسیه با اظهار این‌که به باور او «آمریکا صحنه‌گردان اوضاع در اوکراین است» گفت که اگر منافع شهروندان روس تهدید شده یا به خاک روسیه حمله‌ای صورت بگیرد روسیه نیز در مطابقت با قوانین بین‌الملل به آن پاسخ خواهد داد.

سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» انجام داد هم‌چنین آمریکا را متهم به مداخله در بحران اوکراین کرد.

وی با اشاره به بازدید جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از کی‌یف و این‌که این بازدید با عملیات «ضد تروریستی» جدید در شرق اوکراین همراه شده گفت که «دلیلی دیده نمی‌شود که آمریکا را صحنه‌گردان این وضعیت ندانیم.»

اشاره او به سفر تازه جو بایدن به کی‌یف است که برای دیدار با مقامات اوکراینی و نشان دادن حمایت آمریکا از این کشور و انتخابات آتی‌اش انجام شده‌است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در این سفر، روز سه‌شنبه به نمایندگان پارلمان اوکراین گفت که «آمریکا در کنار اوکراین در مقابل تهدیدهای تحقیرآمیز ایستاده است.»

یک روز پس از آن، سرگئی لاوروف در ادامه واکنش خود به این تحولات به «راشا تودی» گفت: «اگر به ما حمله شود مطمئناً پاسخ خواهیم داد. اگر منافع ما، منافع قانونی ما، منافع روس‌ها مورد حمله مستقیم قرار گرفته باشد، مثل آنچه در اوستیای جنوبی رخ داد، راهی جز این نمی‌بینم که بر طبق قانون بین‌الملل به آن پاسخ بدهیم.»

اشاره سرگئی لاوروف به تحولات سال ۲۰۰۸ است؛ زمانی که مسکو برای رویارویی با ارتش گرجستان به کمک نیروهای جدایی‌طلب در منطقه اوستیای جنوبی شتافت.

لاوروف: آمریکا در نبرد ژئوپلتیک کوتاه نمی‌آید

آقای لاوروف در ادامه مصاحبه روز چهارشنبه خود گفت که «وضعیت اوکراین نمونه دیگری از کوشش واشینگتن برای پیشبرد منافعش در نبرد ژئوپلتیک است.»

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «اوکراین تنها یکی از صحنه‌هایی است که عدم تمایل آمریکا به کوتاه آمدن در نبرد ژئوپلتیک خود را نشان می‌دهد.»

او افزود: «آمریکایی‌ها حاضر نیستند بپذیرند که نمی‌توانند فقط از واشینگتن در هر نقطه از جهان صحنه‌گردان اوضاع باشند.»

تنش‌ها در اوکراین پس از آن بالا گرفت که با گریختن رئیس‌جمهوری هوادار روسیه از اوکراین دولت موقتی که مورد حمایت غرب است در کی‌یف بر سر کار آمد.

آمریکا، اتحادیه اروپا و دولت جدید اوکراین، دولت روسیه را به تحریک روس‌زبانان شرق اوکراین و مسلح کردن آن‌ها برای اشغال این مناطق متهم کرده‌اند. روسیه اما گفته به دنبال بحران در اوکراین نیست و مسائل این کشور باید توسط اوکراینی‌ها حل شود.

در ادامه این تحولات، آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین، روز ۲۸ فروردین، در ژنو سوئیس، بر روی خلع سلاح جدایی‌طلبان مسلح طرفدار روسیه در شرق اوکراین و ترک ساختمان‌های دولتی اشغال شده توسط آن‌ها توافق کردند.

پس از این توافق اما، درگیری‌های مسلحانه نزدیک شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین دست‌کم چهار برجای گذاشت، امری که خشم روسیه را در پی داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، این رویداد را «تحریکات ستیزه‌جویان» نامیده و از اوکراین خواسته‌است تا به مفاد توافق بین‌المللی برای تنش‌زدایی از وضعیت موجود پیروی کند.

در همین حال خبر می‌رسد که رئیس جمهوری موقت اوکراین روز سه‌شنبه، دوم اردیبهشت، و پس از آنکه اعلام شد پیکر یک سیاستمدار حزب وی نشانه‌هایی از شکنجه بر خود دارد، خواستار از سرگیری عملیات علیه جدایی‌طلبان در شرق اوکراین شده‌است.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، در مورد «ناتوانی مسکو در کاهش تنش در اوکراین»، «عمیقا ابراز نگرانی کرده است.»
XS
SM
MD
LG