لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

مخالفان حکومت سوریه: ایران شریک جرم حکومت اسد است


اعضای شورای ملی سوریه.
اعضای شورای ملی سوریه.
شورای ملی سوریه، از گروه‌های اصلی مخالف دولت بشار اسد، روز جمعه ۱۲ خرداد، گفت که ایران «میلیاردها دلار پول از طریق بانک‌های لبنان و عراق» به رژیم بشار اسد می‌فرستد و «در تلاش برای افروختن شعله‌های جنگ داخلی در سوریه شریک جرم است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای ملی سوریه با انتشار بیانیه‌ای ایران را متهم کرد که «از طریق کمک نظامی به دمشق در امور داخلی سوریه دخالت می‌کند» و این گروه همچنین از اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد خواست تا در این مورد تحقیق کنند.

بنا بر این گزارش، شورای ائتلافی اپوزیسیون سوریه در بیانیه خود اظهار داشت: «به‌رغم جنایات رژیم سوریه... این‌طور که به نظر می‌آید رژیم ایران مصمم است تا از این رژیم پشتیبانی کامل نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی کند.»

این بیانیه افزود: «مداخله ایران در امور سوریه شامل تعلیم شبه‌نظامیان طرفدار حکومت در زمینه سرکوب معترضان نیز می‌شود.»

شورای ملی سوریه تهران را متهم کرد که اقدام به تأمین سلاح و فناوری‌های شناسایی و نظارت برای حکومت بشار اسد می‌کند که شامل مسلسل‌های انفجاری، توپخانه سنگین و تانک نیز می‌شود.

در بخش دیگری از بیانیه این شورا آمده‌ است: «سپاه پاسداران ایران در عملیات امنیتی به منظور برخورد با معترضان ضد رژیم [اسد] دست دارد.»

شورای ملی سوریه همچنین از اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در زمینه دست داشتن ایران در امور سوریه تحقیق کنند و افزود که «رژیم ایران در تلاش برای افروختن شعله‌های جنگ داخلی در سوریه شریک جرم است».

این ائتلاف از گروه‌های اپوزیسیون در بیانیه خود ادامه داد که شورای امنیت سازمان ملل «باید این امر را محکوم کند و گام‌های لازم را در این زمینه بردارد، و در عین حال از ارسال غیرقانونی سلاح و تجهیزات ایرانی به رژیم سوریه جلوگیری کند».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌ است که «تهران همچنین میلیاردها دلار از طریق بانک‌هایی در لبنان و عراق [برای رژیم سوریه] فرستاده تا از فروپاشی اقتصاد این رژیم جلوگیری کند».

شورای ملی سوریه همچنین ایران را متهم کرد که «در جنایاتی که حکومت سوریه مرتکب شده همدست است و در انکار مسئولیت در برابر این جنایات نیز با آن رژیم همدستی دارد».

شورای ملی سوریه روز ۲۴ شهریور سال ۹۰ از سوی حدود ۱۴۰ تن از فعالان و شخصیت‌های سیاسی سوریه در استانبول تشکیل شد. این شورا پیش از این نیز ایران را متهم به مشارکت در سرکوب مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، کرده و از تهران خواسته بود تا از حمایت حکومت او دست بکشد.

همچنین بیش از ۷۰ تن از اعضای شورای ملی سوریه در بهمن‌ماه سال ۹۰ با امضای بیانیه‌ای، حمایت خود را از آن چه مبارزه مردم ایران برای دستیابی به آزادی و دموکراسی نامیدند، ابراز داشتند.

امضاکنندگان آن بیانیه این‌گونه اظهار کردند که «رژیم‌های سوریه و ایران طی سال‌ها با یکدیگر برای سرکوب مردم این دو کشور و بی‌ثباتی منطقه پیرامون خود همکاری نزدیکی داشته‌اند.»

در هفته جاری اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تایید کرد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوریه دخالت کرده‌اند، ولی گفت که این دخالت برای جلوگیری از «کشتار مردم» بوده‌ است.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به «حضور موثر نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه» گفت: «تا وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»

اين نخستين بار است که يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران گزارش منابع غربی و دیگر منابع درباره دخالت نيروهای نظامی ايران در سوريه را تاييد می‌کند.
XS
SM
MD
LG