لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

طالبان پاکستان از مذاکره صلح با دولت این کشور خبر داد


مولوی فقیر محمد، معروف به مولوی عمر، از فرماندهان ارشد طالبان پاکستان.
مولوی فقیر محمد، معروف به مولوی عمر، از فرماندهان ارشد طالبان پاکستان.
یکی از فرماندهان ارشد طالبان پاکستان برای نخستین بار تأیید کرد که این گروه در حال انجام گفت‌وگوهای صلح با دولت پاکستان است و افزود که «در این مذاکرات پیشرفت خوبی حاصل شده‌است».

مولوی فقیر محمد، که خود را «نایب رئیس طالبان پاکستان» معرفی کرده روز شنبه به خبرگزاری آسوشیدپرس گفت که افراد گروهش «با مقام‌های مربوطه دولت گفت‌وگوهای آشتی انجام داده‌اند» و افزود که «آنها پیشرفت خوبی دارند و ممکن است به‌زودی یک توافق رسمی صلح را با دولت امضا کنند».

ماه گذشته شبه‌نظامیان و مقام‌های اطلاعاتی که نخواستند نام‌شان فاش شود اعلام کردند که گفت‌وگوهای مقدماتی صلح میان طرفین جریان دارد، اما دولت و ارتش پاکستان و همچنین سخنگوی طالبان این اظهارات را تکذیب کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های دولت پاکستان هنوز در مورد خبر تأیید انجام این گفت‌وگوها از سوی گروه طالبان اظهار نظری نکرده‌اند.

قرارهای صلح که پیش از این میان طالبان پاکستان و دولت این کشور گذاشته شده‌ بود از سوی طالبان تنها برای استراحت نیروها و تجدید سازمان استفاده شده و کمکی به برقراری صلح در این کشور نکرده‌ است.

طالبان پاکستان با گروه‌های مسلحی که در افغانستان با نظامیان غربی می‌جنگند هم‌پیمانند و گاه به آنها پناه می‌دهند.

در همین حال روز دوشنبه حدود هزار نماینده از نزدیک به صد کشور جهان در شهر بن آلمان گرد هم آمدند تا در مورد آینده افغانستان و مسائل امنیتی آن بحث و گفت‌وگو کنند. پاکستان و گروه طالبان که از طرف‌های اصلی مسائل و درگیری‌ها در افغانستان هستند این کنفرانس را تحریم کرده و در آن شرکت نکردند.

ایالات متحده در نبرد خود با طالبان پاکستان از هواپیماهای بی‌سرنشین استفاده می‌کند که این امر نارضایتی زیاد مقام‌های پاکستانی را به دنبال داشته ‌است.

ایالات متحده گروه طالبان را یک گروه تروریستی می‌داند و انجام مذاکرات صلح میان دولت پاکستان با این گروه می‌تواند به افزایش تنش‌ها میان واشینگتن و اسلام‌آباد بینجامد.
XS
SM
MD
LG