لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

پانه‌تا: گزینه نظامی علیه ایران نه تنها در دسترس بلکه آماده است


لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده.
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده.
یک روز پس از آنکه رییس سازمان انرژی اتمی ایران توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را رد کرد، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که آمریکا به ایران اجازه دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای را نخواهد داد و افزود که گزینه نظامی علیه ایران نه تنها کاملاً در دسترس است بلکه آماده هم هست و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام شده‌است.

لئون پانه‌تا، روز یک‌شنبه ۷ خرداد، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» تأکید کرد: «اساس کار بر این است که نه ایالات متحده و نه جامعه جهانی قرار نیست به ایران اجازه ساخت سلاح هسته‌ای بدهند.»

وزیر دفاع آمریکا در این مصاحبه اظهار داشت: «ترجیح این است که این قضیه از راه دیپلماسی و از طریق اعمال فشار حل شود تا اینکه بخواهیم از نیروی نظامی استفاده کنیم.»

وی با اشاره به گزینه نظامی افزود: «اما معنی‌اش این نیست که آن گزینه کاملاً در دسترس نیست. نه تنها در دسترس است بلکه آماده هم هست. برای اطمینان از آماده بودن این گزینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده‌است.»

آمریکا، اسرائیل و متحدان آنها به همراه سازمان ملل متحد خواستار انجام بازدید از سایت‌های «مشکوک» هسته‌ای در ایران به‌ویژه پادگان پارچین در نزدیکی تهران هستند و از انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا در ایران که از عناصر لازم برای ساخت بمب اتم است ابراز نگرانی می‌کنند؛ این در حالی است که ایران این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌داند.

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه با اعلام اینکه «در مورد مسئله بازدید از پارچین قانع نشده‌ایم»، توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را رد کرد و هم‌چنین اعلام کرد که ایران برنامه ساخت دو نیروگاه جدید هسته‌ای دیگر را در دستور کار دارد.

یک روز پس از این اظهارات، وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» با اشاره به نگرانی‌های غرب در مورد احتمال ساخت سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی گفت که «برای جلوگیری از ساخت چنین سلاحی توسط آنها هر آنچه در توانمان هست انجام خواهیم داد.»

وی افزود: «جامعه بین‌الملل متحد شده‌است و ما تحریم‌های بسیار سنگینی علیه آنها وضع کرده‌ایم و در نتیجه... برای هرگونه پیشامد احتمالی در آن بخش از جهان آماده‌ایم.»

لئون پانه‌تا اوایل ماه جاری با همتای اسرائیلی خود اهود باراک دیدار کرد تا پیش از آغاز دومین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای که هفته گذشته میان ایران و قدرت‌های غربی در بغداد انجام شد راهبردهای آمریکا و اسرائیل را در قبال این مسایل هماهنگ کند.

در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای با ایران در جریان است و ۱+۵ در تلاش است تا در ازای ارائه تسهیلاتی به ایران، تهران را مجاب کند تا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، حدود یک‌ ماه پیش در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل گفته بود که توافق اولیه ایران مبنی بر گشودن تأسیسات هسته‌ای‌اش برای بازرسی‌های سازمان ملل، احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه ایران را منتفی نمی‌کند.

به دنبال این اظهارات وزیر دفاع اسرائیل، محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ضمن محکوم کردن این سخنان، هشدار داد که در صورت حمله، ایران نیز اقدامات دفاعی در پیش خواهد گرفت.

روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه، دان شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل نیز گفت که طرح‌های حمله احتمالی به ایران آماده شده‌اند و این گزینه «به طور کامل قابلیت اجرا دارد.»

سه روز پیش از او، ژنرال عیدو نخوشتان، فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش اسرائیل در مراسم تودیع خود گفت که این نیرو آمادگی لازم برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را داراست و تمامی تلاش او در چهار سال فرماندهی‌اش معطوف به آمادگی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بوده، اما حمله به ایران تنها منوط به دستور کادر سیاسی این کشور است.
XS
SM
MD
LG