لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

تقدیر از صدرالدین شریعتی، محدودکننده آزادی‌های اجتماعی دانشگاه


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اخیرا در مراسمی از صدرالدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل آنچه کسب رتبه نخست اسلامی کردن دانشگاه‌ها خواند، تقدیر کرد.

صدرالدین شریعتی که از سال ۱۳۸۴، ریاست دانشگاه علامه طباطبایی را برعهده دارد، از محافظه‌کارترین رؤسای دانشگاه‌ها در ایران است و تاکنون فعالیت‌های زیادی برای محدود کردن آزادی‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها انجام داده‌است.

گزارشی در این باره در در زیر می‌خوانیم:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:25 0:00
لینک مستقیم


کامران دانشجو، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، در مراسمی با حضور بیش از ۴۰ نفر از استادان دانشگاه‌های ایران از صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، تقدیر کرد.

صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی که در کارنامه‌اش سابقه بازنشسته کردن استادان را دارد از مدافعان اصلی طرح تفکیک جنسیتی بوده‌است.

صادق شجاعی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، درباره سابقه ریاست صدرالدین شریعتی از سال ۸۴ تا کنون در دانشگاه علامه طباطبایی پیشتر به رادیو فردا چنین گفته بود: «از سال ۸۴ که آقای شریعتی رئیس دانشگاه علامه شد، محدودیت‌های مختلفی را به خصوص در دانشکده اقتصاد ایجاد کرد. چون تعدادی از استادان آنجا کسانی بودند که عضو گروه سیاسی رقیب آقای شریعتی بودند و در ساختار اقتصادی کشور در دوران آقای هاشمی و خاتمی نقش داشتند و در واقع در اردوگاه رقیب بودند. این برخوردها به ویژه با استادان شدیدتر بود. آقای شریعتی فضای علمی را بسیار تنگ‌نظرانه کرده و استادان و دانشجویان زیادی را اخراج کرده‌است و در کل هر تفکری را که مورد خوشایند آقای شریعتی نباشد از دانشگاه حذف می‌کنند و آن چه مطابق میل او است در دانشگاه اضافه می‌کنند.»

به گزارش وب‌سایت «دانشجونیوز»، پایگاه خبری دانشجویان ایران، صدرالدین شریعتی از یاران نزدیک محمود احمدی‌نژاد است و در دستوری محرمانه به رئیسان دانشکده‌های دانشگاه علامه فهرست سه‌گانه‌ای از استادان دانشگاه تهیه کرده و استادانی که از نظر او صلاحیت ندارند را در لیست سیاه قرار داده‌است و از تدریس در کلاس‌های دخترانه منع کرده‌است.

اما صدرالدین شریعتی کیست؟

صادق شجاعی، دانشجوی سابق دانشگاه علامه، به این پرسش پاسخ داده‌است: «تا آن جایی که من اطلاع دارم این آقا قبل از این که محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت شود درسال ۸۴، در همان مسجد محله آقای رئیس جمهور در نارمک امام جمعه بوده و آن زمان روابط نزدیکی با رئیس جمهور داشته‌است. اما بعد از این که با همین رانت آشنایی توانست رئیس دانشگاه علامه شود بسیار متنفذ و پرقدرت عمل کرده به شکلی که ما می‌دیدم از وزارت علوم و حتی شخص احمدی‌نژاد هم حرف‌شنوی نداشت، به عبارت دیگر ارتباطش فقط با بیت رهبری بود. تمام طرح‌هایی که قرار بود در دانشگاه‌ها عملی شود و رهبر در حرف‌های علنی خود مطرح می‌کرد از جمله اسلامی کردن دانشگاه‌ها و تفکیک جنسیتی، تمام این طرح‌ها اول در دانشگاه علامه و توسط آقای شریعتی پیاده شد.»

در آغاز سال تحصیلی ۹۰ طرح تفکیک جنسیتی در کلاس‌های دروس عمومی و اختصاصی دانشگاه علامه اجرایی شد. بیشتر دروس ارائه شده در دانشکده علوم ارتباطات و علوم اجتماعی این دانشگاه برای دانشجویان دختر و پسر تفکیک و اندک کلاس‌هایی که به صورت مشترک برای همه دانشجویان برگزار می‌شد با استادان مرد تشکیل شد. در دیگر دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبایی هم بیشتر دروس با تفکیک جنسیتی ارائه شده‌است.

سعید پیوندی، جامعه‌شناس و کارشناس مسایل آموزشی ایران و استاد دانشگاه پاریس، پیشتر درباره این که تفکیک جنسیتی یا اسلامی شدن دانشگاه‌ها چه تاثیری بر دانشگاه‌ها و علوم انسانی می‌گذارد، به رادیو فردا گفته بود: «از یک طرف سطح علمی دانشگاه‌های ما به شدت پایین می‌آید و از طرف دیگر بسیاری از استادان و پژوهشگران خوبی که در علوم انسانی کار می‌کنند یا منزوی می‌شوند و یا مجبور به کارهایی می‌شوند که در حوزه تخصصی آنها نیست که این خود به کیفیت آموزش در ایران لطمه می‌زند. نتیجه سوم هم این خواهد بود که بسیاری از پژوهشگران درجه اول ما می‌توانند بار سفر ببندند و از کشور خارج شوند همان طور که در ۳۰ سال گذشته این اتفاق رخ داده و در واقع دانشگاه‌های ما از کسانی که می‌توانستند به علوم انسانی در ایران کمک کنند تهی شود.»

کامران دانشجو، وزیر علوم، پیشتر نسبت به استفاده از واژه «تفکیک جنسیتی» انتقاد کرده بود و آن را ساخته آنچه رسانه‌های بیگانه می‌خوانند دانسته بود. آقای دانشجو گفته بود دانشگاه‌ها باید اسلامی شوند.
XS
SM
MD
LG