لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

مشاور اوباما: آمریکا آماده وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران است


گری سیمور، مشاور ارشد دولت باراک اوباما در امور کنترل تسلیحاتی
گری سیمور، مشاور ارشد دولت باراک اوباما در امور کنترل تسلیحاتی
یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی گفت که دولت اوباما و هم‌پیمانان اروپایی آن آماده‌اند تا در صورتی که از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطمئن نشوند تحریم‌های مضاعفی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گَری سِیمور، مشاور ارشد دولت باراک اوباما در امور کنترل تسلیحات، این مطلب را روز جمعه در جریان همایش «مقابله با تهدید ایران» که به میزبانی «بنیاد دفاع از کشورهای دموکراتیک» برگزار شد بیان کرد.

بنا بر این گزارش، گری سیمور در این نشست در ارتباط با ایران گفت: «ما و هم‌پیمانان‌مان مصمم هستیم تا تحریم‌ها را حفظ کرده و حتی میزان فشار آنها را افزایش دهیم.»

مشاور ارشد کنترل تسلیحات در دولت باراک اوباما افزود: «لازم است به ایران این پیام را برسانیم که چنان چه از مذاکرات جدی خودداری کند تحریم‌ها هم همچنان افزایش پیدا خواهد کرد و تا زمانی که نگرانی‌های ما کاملاً رفع نشده این تحریم‌ها هم لغو نخواهد شد.»

اظهارات مشاور ارشد دولت ایالات متحده در امور کنترل تسلیحات و جنگ‌افزار کشتار جمعی سه روز پس از آن بیان می‌شود که آخرین دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه موسوم به ۱+۵ نتیجه روشنی در بر نداشته و طرفین این گفت‌وگوها موافقت کرده‌اند تا سال آینده در ترکیه جلسه‌ای دیگر داشته ‌باشند.

کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند در این گفت‌وگوها به نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بپردازد.

گری سیمور روز جمعه در ادامه گفت تنها راهی که ایران می‌تواند از زیر بار تحریم‌ها به در آید این است که «همکاری» کند.

وی تصریح کرد: «ایران می‌تواند با انجام تعهدات بین‌المللی خود، بهره زیادی ببرد و از سوی دیگر هم می‌تواند از طریق ادامه فعالیت در مسیر دست‌یابی به جنگ‌افزار هسته‌ای بهایی فزاینده برای آن بپردازد.»

وی اضافه کرد: «انتخاب، دست آخر با ایران است، اما ما باید ایران را مجبور به انتخاب کنیم.»

بریتانیا نیز روز جمعه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در حد امکان به تشدید تحریم‌های جمهوری اسلامی بپردازد تا ایران را از «تداوم نقض تحریم صادرات سلاح به خارج از کشور» منصرف کند.

روز جمعه، هم‌زمان با ارائه گزارش کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد در مورد تداوم نقض تحریم صادرات جنگ‌افزار توسط ایران، کشورهای غربی ایران را متهم کردند که با به‌کارگیری تمهیدات «پیچیده و ترکیبی» در تجارت سلاح و مواد منفجره دست دارد.

ایران بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در سال ۲۰۰۷ از تهیه و صادرات انواع جنگ‌افزار و اقلام مرتبط به آن منع شده است.

ایران هم‌اینک در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود با چهار دور از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو است و افزون بر این، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر قدرت‌ها نیز تحریم‌های جداگانه و مضاعفی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.

تازه‌ترین دور تحریم‌های شورای امنیت در ماه ژوئن به تصویب رسید.
XS
SM
MD
LG