لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

سازمان بازرسی کل، پرونده سازمان تربیت بدنی را به دادگاه فرستاد


مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، ضمن اشاره به این که «فعالیت سازمان‌ تربیت بدنی غیرقانونی است» اعلام کرد که پرونده‌ دو سازمان ملی جوانان و تربیت‌بدنی به دادگاه فرستاده شده ‌است.

وی روز چهارشنبه افزود که «در تاریخ ۱۲ دی‌ماه و با تصویب مجلس شورای اسلامی باید وزارت ورزش و جوانان شکل می‌گرفت و تاخیر از آن، عملی غیرقانونی است.»

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: «از تاریخ ۱۲ اسفندماه سال گذشته تمام اقداماتی که در حوزه سازمان تربیت ‌بدنی صورت گرفته از نظر قانونی محل اشکال و مورد تعقیب است.»

وی افزود: «در این خصوص سازمان بازرسی کل کشور برای دو سازمان ملی جوانان و تربیت‌ بدنی گزارش‌هایی به دادسرای عمومی و انقلاب، دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری ارسال کرده و منتظر است تا این محاکم پرونده‌ها را بررسی کنند.»

تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان از حوزه‌های کشمکش طولانی میان دولت و مجلس است و با وجود مخالفت دولت دهم با تشکیل چنین وزارتخانه‌ای، مجلس می‌گوید که به علت «عدم پاسخ‌گویی سازمان تربیت بدنی به مجلس» و ارتباط کنونی تمامی مسائل حتی کوچک ورزشی کشور با محمود احمدی‌نژاد، ایجاد وزارت ورزش و نظارت مستقیم مجلس بر آن لازم است.
با وجود ابلاغ مصوبه به عنوان قانون رسمی کشور به محمود احمدی‌نژاد، وی هم‌چنان از انتصاب سرپرست برای وزارتخانه ورزش سر باز می‌زند.

از سوی دیگر دولت نیز می‌گوید که برای تشکیل این وزارتخانه با دولت مشورت لازم صورت نگرفته و این تصمیم نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد.

این در حالی است که مجلس می‌گوید که در این زمینه کار کارشناسی به اندازه کافی انجام شده ‌است.

با وجود تصویب ایجاد وزارت ورزش از سوی مجلس، نهایی شدن این مصوبه از سوی شورای نگهبان، و ابلاغ این مصوبه به عنوان قانون رسمی کشور به محمود احمدی‌نژاد توسط علی لاریجانی، رئیس مجلس، آقای احمدی‌نژاد هم‌چنان از انتصاب سرپرست برای این وزارتخانه سر باز می‌زند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در این مورد گفت که محمود احمدی‌نژاد در مورد وزارت ورزش و جوانان نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فرستاده ‌است.

وی از ذکر جزئیات این نامه خودداری کرد، اما افزود که «دولت در زمینه تشکیل وزارت ورزش و جوانان منتظر نتایج این نامه‌نگاری می‌ماند».

منوط دانستن تصمیم دولت به نتیجه این نامه‌نگاری در حالی است که علی لاریجانی مصوبه ایجاد وزارت ورزش را از تاریخ سی‌ام دی‌ماه ۱۳۸۹ به عنوان قانون رسمی کشور و در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ کرده ‌است.

در پی خودداری دولت از معرفی سرپرست برای وزارت ورزش و جوانان، امیدوار رضایی، عضو هیئت رئیسه مجلس، روز ۳۱ فروردین جاری گفت که دولت قانوناً «دیگر نمی‌تواند برای وزارت ورزش و جوانان سرپرست معرفی کند».
سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران که در اختلافات دولت و مجلس گرفتار شده هشدار داده که ایران را ترک خواهد کرد.

وی افزود که «قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان باید بلافاصله پس از تصویب به مرحله اجرا گذاشته شده و سازمان‌های تربیت‌بدنی و ملی جوانان نیز منحل می‌شدند. در حال حاضر از زمان قانونی تشکیل وزارت ورزش و جوانان سه ماه گذشته و با این حساب، دولت به زمان پایانی تعیین سرپرست برای این وزارتخانه هم رسیده ‌است».

مجلس هم‌اینک ادامه فعالیت سازمان تربیت بدنی را غیرقانونی می‌داند و کلیه قراردادها، توافقات و پرداخت‌هایی که ذیل عنوان سازمان تربیت بدنی انجام می‌شود را بی‌اعتبار دانسته‌ است.

در این میان، کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران، نیز در اختلافات دولت و مجلس ایران گرفتار شده‌ است.

وی و دستیارانش که هنوز قسط اول قراردادهای خود را دریافت نکرده‌اند به فدراسیون فوتبال هشدار داده‌اند که تا چند روز دیگر منتظر دریافت حقوق خود می‌مانند، در غیر این‌ صورت ایران را ترک خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG