لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

ادامه حملات تانک‌های سوریه به شهرهای شمالی این کشور


اردوگاه پناهندگان سوری در بوینویوگون، ترکیه. ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱.
اردوگاه پناهندگان سوری در بوینویوگون، ترکیه. ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱.
گزارش‌ها حاکی است عملیات گسترده نیروهای دولتی سوریه علیه معترضان در شمال این کشور روز سه‌شنبه نیز ادامه یافته و نیروهای بشار اسد با تانک وارد شهرهای مختلف استان ادلب شده و دست کم ۶ تن را کشته‌اند.

در همین حال بنا به گزارش‌های رسیده، با وجود سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در سوریه، راهپیمایی‌ها علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور، شب سه‌شنبه نیز در شهرهای مختلف سوریه ازجمله در حلب، درعا، حمص و دمشق ادامه یافت.



با وجودی که در پی ادامه سیل ورود پناهندگان از سوریه به ترکیه، انتقادهای بین‌المللی به سرکوب‌ها توسط دولت بشار اسد شدت گرفته، اما مخالفت روسیه و چین با محکوم شدن بشار اسد باعث شده‌است که صدور قطعنامه علیه وی از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم‌چنان در بن‌بست بماند.

پناهندگانی که از سوریه به ترکیه گریخته اند، به خبرگزاری‌ها می‌گویند که در عملیات استان ادلب، شمار نظامیانی که به صف معترضان می‌پیوندند رو به افزایش است و این نظامیان می‌کوشند از شهروندان این استان علیه حملات دولتی محافظت کنند.

روایت پناهندگان سوری هم‌چنین حاکی است که گروه‌هایی از شهروندان که به اقلیت علوی تعلق دارند، به خاطر هم‌کیش بودن با حکومت علوی سوریه، با نیروهای بشار اسد همکاری کرده و به خانه‌ها و فروشگاه‌های شهر جسرالشغور و دیگر شهرهای شمالی این کشور حمله می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز روز سه‌شنبه خبر داد که در پی آغاز تظاهرات تازه در منطقه دیرالزور واقع در شرق سوریه و در نزدیکی مرز عراق، ارتش سوریه در این روز با تانک‌های خود وارد این منطقه شده‌است.

مقام‌های ترکیه می‌گویند که دوشنبه شب با عبور حدود دو هزار نفر دیگر از مرز سوریه با ترکیه، شمار پناهندگان سوری در این کشور هم‌اینک به ۸٬۵۳۸ نفر رسیده‌است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که از دوستان نزدیک بشار اسد به‌ شمار می‌آید، روز جمعه در شدیدترین واکنش خود به سرکوب‌های سوریه گفت: «متأسفانه آنها رفتاری انسانی ندارند.»
XS
SM
MD
LG