لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

تظاهرات «ده‌ها هزار نفره» در شهرهای سوریه و ادامه سرکوب


یکی از راهپیمایی‌های مخالفان دولت در شهر حمات سوریه. ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱.
یکی از راهپیمایی‌های مخالفان دولت در شهر حمات سوریه. ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱.
در حالی که فعالان مخالف دولت سوریه می‌گویند نیروهای بشار اسد روز جمعه در چند شهر این کشور برای سرکوب تظاهرات ده‌ها هزار نفره به روی جمعیت آتش گشوده‌اند، اپوزیسیون سوریه از مردم معترض خواست تا طی ماه رمضان هر روز دست به اعتراض بزنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فعالان مخالفان دولت سوریه می‌گویند نیروهای دولتی روز جمعه در شهر لاذقیه در ساحل مدیترانه با شلیک گلوله جنگی به سوی راهپیمایان دست‌کم یک نفر را کشته و در چند نقطه دیگر نیز اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کردند.

به گفته این فعالان، نیروهای دولتی در این روز در شهر درعا نیز یک معترض را کشته و اقدام به ضرب و شتم معترضان در شهر بانیاس کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، با وجود سرکوب‌های شدید چند روز اخیر، راهپیمایی‌هایی نیز در حومه دمشق، حلب، ادلب، معرةالنعمان و حومه دوما به راه افتاده ‌است.

در همین حال خبرگزاری‌ها شمار شرکت‌کنندگان در «تظاهرات علیه سکوت اعراب» در شهرهای مختلف سوریه را «ده‌ها هزار نفر» ذکر کرده‌اند. راهپیمایان روز جمعه در سوریه از عدم اعتراض کشورهای همسایه به دولت سوریه انتقاد کرده و در شعارهای خود خطاب به همسایگان عرب خود فریاد زدند: «سکوت شما باعث مرگ ماست.»

از شهر دیرالزور در شرق سوریه نیز خبر می‌رسد که شمار زیادی از معترضان برای راهپیمایی به خیابان‌ها آمده‌اند؛ این در حالی است که در جریان راهپیمایی بزرگ جمعه گذشته این شهر، دست‌کم ۸ نفر کشته شدند.

فعالان سوری روز جمعه اعلام کردند که قصد دارند در تمامی شب‌های ماه رمضان هر شب از شامگاه تا بامداد به منظور هواداری از برقراری دموکراسی در سوریه دست به اعتراض بزنند.

روز جمعه هم‌چنین خبر رسید که در اثر انفجار لوله نفت در نزدیکی شهر حمص که گفته می‌شود «خرابکاران باعث آن شده‌اند» چهار نفر جان خود را از دست دادند.

نفت نشتی از این لوله هم‌اینک وارد کانال‌های آبرسانی و آب پشت سد این منطقه شده و هیچ گروهی هنوز مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته ‌است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از اواسط ماه مارس که اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه آغاز شده بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.

یک مؤسسه غیردولتی حقوق بشری می‌گوید که بر اساس ارزیابی‌هایش، از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه «هر ساعت یک نفر در این کشور ناپدید می‌شود و در حال حاضر نزدیک به سه هزار تن در سوریه مفقود شده‌اند».

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند نیروهای انتظامی سوری ممکن است در جریان سرکوب معترضان در این کشور مرتکب مواردی از جنایت علیه بشریت شده ‌باشند.
XS
SM
MD
LG