لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

دو شهروند کویتی متهم به جاسوسی در ایران آزاد شدند


دو شهروند کویتی که مقام‌های ایرانی پیش از این آنها را به جاسوسی متهم کرده‌بودند روز شنبه آزاد شدند و بنا بر گزارش‌ها، امیر کویت هواپیمایی را به ایران اعزام کرده تا این دو تبعه کویتی را از اهواز به کویت بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روح‌الله قهرمانی، سفیر ایران در کویت، با اعلام اینکه اتهام جاسوسی به این دو فرد صحت نداشت گفت که «اتهام دو تبعه کویتی که در ایران مورد بازجویی قرار گرفته بودند ارتکاب عملی مغایر با ویزای دریافتی بوده‌است و بعد از طی مراحل قانونی این دو نفر دیشب آزاد شدند.»

به گفته روح‌الله قهرمانی، این دو شهروند کویتی با روادید گردشگری وارد ایران شده‌بودند، «اما اقدام به انجام فعالیت رسانه‌ای و خبرنگاری و ضبط مصاحبه تلویزیونی کرده بودند که این خلاف عرف و قوانین است.»

عادل الیحیی و راعد المجید روز ۲۲ آبان، ۱۳ نوامبر، توسط مأموران امنیتی ایران در آبادان دستگیر و بازداشت شدند و در همان تاریخ عبدالله کعبی، نماینده آبادان در مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده‌بود که «دو جاسوس که هر دو تبعه کشور کویت بودند با تجهیزات کامل جاسوسی وارد کشور شده بودند.»

به گزارش همین خبرگزاری، در همان تاریخ، بهرام ایلخاص‌زاد، فرماندار ویژه آبادان نیز تأیید کرده‌بود که این دو کویتی، «با تجهیزات کامل جاسوسی در سطح شهر آبادان و از سوی مأموران وزارت اطلاعات دستگیر شده‌اند.»

اما به گزارش خبرگزاری ایسنا، سفارت ایران در کویت با انتشار بیانیه‌ای با اعلام «جاسوس نبودن» این دو شهروند کویتی گفته است: «به منظور روشن شدن افکار عمومی و جلوگیری از هرگونه تلاش برای تنش‌آفرینی در روابط برادرانه دو کشور مسلمان و همسایه از سوی بدخواهان دو ملت دوست ایران و کویت، سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد که دو شهروند کویتی بازداشت شده در ایران عملی بر خلاف روادید سیاحتی اخذ شده مرتکب شده‌اند.»

خبرگزاری دولتی چین، شینهوا، نیز روز یک‌شنبه به نقل از شیخ صباح خالد الاحمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد که ایران دو تبعه کویتی بازداشت شده در آبادان را روز شنبه آزاد کرده و این دو فرد قرار است با هواپیمای اعزامی امیر کویت به آن کشور بازگردند.

کویت در زمان بازداشت دو شهروند خود اتهامات وارده به آنها را رد کرده‌بود و با فراخواندن سفیر ایران در کویت خواستار آزادی فوری آنها شده‌بود.

ماه مارس گذشته دادگاهی در کویت دو ایرانی را به اتهام عضویت در شبکه جاسوسی برای سپاه پاسداران به اعدام محکوم کرد. ایران اتهام ایجاد شبکه جاسوسی در کویت را رد می‌کند و این ماجرا باعث تنش در روابط میان کویت و ایران شد.

صدور این حکم، اخراج تلافی‌جویانه سفرا و دیپلمات‌های دو طرف را در پی داشت که این مسئولان دو ماه بعد از آن و در پی تلاش‌های دوجانبه برای تنش‌زدایی توانستند به محل کار خود بازگردند.

عاید المناع، تحلیلگر سیاسی کویتی، در مورد علل احتمال جاسوسی سپاه پاسداران در کویت در گفت‌وگویی به رادیو فردا گفته بود که «در کشور کویت و امارات متحده عربی، پایگاه‌های ارتش آمریکا وجود دارند. ایرانی‌ها نگران این هستند که ممکن است آمریکا هر زمانی به آنها حمله کند، به همین دلیل هم سعی می‌کنند هر اطلاعاتی که می‌توانند به دست بیاورند.»

آبان‌ماه گذشته نیز بحرین سپاه پاسداران را متهم کرد که با گروهی که قصد انجام عملیات تروریستی در این شیخ‌نشین را داشتند، ارتباط داشته‌است. ایران این اتهام را رد کرده و آن را «مضحک» خواند.
XS
SM
MD
LG