لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

کاخ سفید افشای اسناد جدید در ویکی‌لیکس را «به شدیدترین وجه» محکوم کرد


رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید
رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید
کاخ سفید روز یک‌شنبه در واکنش به افشای اسناد دیپلماتیک توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس این اقدام را «به شدیدترین وجه» محکوم کرد و آن را «عملی بی‌فکر و خطرناک» نامید که جان افراد را در سراسر جهان به خطر می‌اندازد.

وب‌سایت ویکی‌لیکس بار دیگر روز یک‌شنبه هزاران صفحه از «اسناد محرمانه» ایالات متحده را منتشر کرد که در آن اسنادی در مورد روابط خارجی آمریکا و هم‌چنین موضوعاتی مربوط به ایران دیده می‌شود.

در این اسناد که تعداد آنها بیش از ۲۵۰ هزار سند ذکر شده، مواردی چون «درخواست چند کشور عربی از آمریکا برای حمله به ایران»، «قاچاق سلاح از ایران به حزب‌الله لبنان در درون آمبولانس‌ها»، «بررسی صلاحیت دیپلمات‌های ایرانی در عراق توسط سفارت آمریکا در بغداد» و «دریافت موشک‌های پیشرفته کره شمالی توسط ایران» نیز به چشم می‌خورد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به این اقدام ویکی‌لیکس، در بیانیه‌ای گفت: «برای روشن شدن موضوع باید بگویم که اینگونه برملا کردن اسناد، دیپلمات‌های ما، کارشناسان اطلاعاتی و افرادی از سراسر جهان که برای کمک به پیشبرد دموکراسی و دولت شفاف به ایالات متحده می‌آیند را در خطر می‌اندازد.»

سخنگوی کاخ سفید افزود: «باراک اوباما، رئیس جمهوری، از مسئولیت‌پذیری، پاسخگو بودن و شفاف بودن دولت در کشور و در سراسر جهان حمایت می‌کند اما این اقدام بی‌فکر و خطرناک بر خلاف این هدف حرکت می‌کند.»

بیانیه رابرت گیتس در ادامه می‌افزاید: «ما برملا کردن بدون اجازه اسناد طبقه‌بندی شده و اطلاعات حساس امنیت ملی را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که در آستانه سفر به چهار کشور در آسیای میانه و خاورمیانه قرار دارد نیز قرار است روز دوشنبه در خصوص پیامدهای دیپلماتیک افشای اسناد در ویکی‌لیکس سخن بگوید.

«رضایت اسرائیل»

در همین حال بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، گرچه اسرائیل رسماً واکنشی نسبت به این اقدام ویکی‌لیکس نشان نداده ولی یکی از مقام‌های ارشد دولت اسرائیل روز دوشنبه در واکنش به افشای این اسناد به خبرگزاری فرانسه گفت که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران این مدارک نشان می‌دهد «اسرائیل کلامی دوگانه ندارد و آنچه که ما در دیدارهای خصوصی می‌گوییم در عموم هم همان را می‌گوییم.»

به گفته این مقام، اسناد افشا شده تأیید می‌کند که «همه خاورمیانه از چشم‌انداز یک ایران هسته‌ای در هراس است.»‌

موشک‌های کره شمالی در ایران

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، از اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس چنین برمی‌آید که به باور سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران موشک‌های پیشرفته‌ای از کره شمالی دریافت کرده که قادرند اهدافی را در اروپا هدف قرار دهند.

نیویورک‌تایمز از قول یک سند دیپلماتیک مورخه ۲۴ فوریه می‌نویسد که ایران تعداد ۱۹ فروند موشک از کره شمالی دریافت کرده که مدل پیشرفته‌تر موشک‌های «آر-۲۷» روسی هستند و ایران «تلاش زیادی برای تسلط بر این فناوری به خرج می‌دهد تا بتواند نسل جدیدی از موشک‌ها را بسازد.»

به نوشته این سند، مدل کره شمالی از این موشک که «بی‌ام-۲۵» نام دارد قادر به حمل کلاهک هسته‌ای و اصابت به اهدافی در فاصله سه هزار کیلومتری است. این سند می‌افزاید: «اگر این موشک از ایران شلیک شود، در تئوری، خواهد توانست اهدافی در غرب اروپا تا برلین را هدف قرار دهد، و اگر به سمت شمال غربی پرتاب شود کلاهک‌های هسته‌ای آن می‌تواند به مسکو برسد.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، با این وجود تحلیلگران می‌گویند شواهدی مبنی بر اینکه کره شمالی از فناوری کوچک‌سازی سلاح‌های هسته‌ای در ابعاد لازم برای کلاهک هسته‌ای برخوردار باشد وجود ندارد.

دیگر واکنش‌ها

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه سندیت اسناد انتشاریافته محرمانه آمریکا در ویکی‌لیکس را «تردیدآمیز» نامید. بنا بر گزارش‌ها محتوای این اسناد از رجب طیب اردوغان، چهره‌ای «ناآگاه و هوادار اسلام‌گرایان» ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا که این اسناد او را «فردی نالایق و بی‌مسئولیت» توصیف کرده‌اند اسناد ویکی‌لیکس را «خنده‌آور» دانسته است.

بنا بر گزارش‌ها، پاکستان از افشای این اسناد انتقاد کرده ولی روسیه «از واکنش عجولانه» نسبت به افشای این اسناد خودداری کرده‌است. فرانسه نیز انتشار این اسناد را «تهدیدی برای دموکراسی» عنوان کرده‌است.

کشورهای عرب خلیج فارس هنوز واکنشی به انتشار این اسناد که بخش مهمی از آن مربوط به اظهارات آنها می‌شود نشان نداده‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز تا این لحظه حاضر نشده در ارتباط با این موضوع اظهار نظر کنند.
XS
SM
MD
LG