لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

معافیت ۱۰ کشور اروپایی و ژاپن از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران


ایالات متحده آمریکا اعلام کرد از آنجا که ۱۰ کشور اروپایی و ژاپن واردات نفت خود از ایران را به مقدار قابل توجهی کاهش داده‌اند این کشورها را از مقررات تحریمی علیه ایران معاف کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۵ شهریور خبر داد که کشورهای بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا، بریتانیا، و ژاپن به مدت شش ماه از مجازات‌های نقض تحریم ایران معاف شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت که تمامی کشورهای اتحادیه اروپا از تاریخ یکم ژوئیه ۲۰۱۲ دیگر نفتی از ایران نخریده‌اند و به این خاطر مشمول معافیت می‌شود.

آمارهای دولت آمریکا نشان می‌دهد که ژاپن نیز واردات نفت خود از ایران را در ماه ژوئن امسال به میزان ۳۸٫۱ درصد نسبت به ژوئن سال گذشته کاهش داده‌است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا هم‌چنین آمده است که جمعاً ۲۰ کشور خرید نفت از ایران را به طور چشمگیری کاهش داده‌اند اما چین هم‌چنان بزرگ‌ترین خریدار نفت از ایران است و پس از آن ژاپن، هند و کره جنوبی قرار دارند.

جان کری در بیانیه خود گفت که وزارت خارجه ایالات متحده در ماه دسامبر در مورد معافیت چین، هند، کره جنوبی و شش کشور دیگر مصرف‌کننده نفت ایران تصمیم خواهد گرفت.

وی افزود: «ما فشار قابل توجهی بر دولت ایران وارد کرده‌ایم و تا زمانی که آن کشور به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده برای افزایش این فشارها به همکاری با شرکای خود ادامه خواهیم داد.»

این چهارمین بار است که واشینگتن به یازده کشور یادشده معافیت شش‌ماهه اعطا می‌کند.

یک مقام ارشد آمریکایی که نامش ذکر نشده هفته گذشته به آسوشیتدپرس گفت که تحریم‌ها باعث شده تا صادرات نفت ایران از اواخر سال ۲۰۱۱ به این‌سو ۵۸ درصد کاهش پیدا کند.

وی هم‌چنین افزود که به خاطر محدودیت‌های دسترسی ایران به خدمات بانکداری هم‌اینک در حدود نیمی از درآمد ماهانه نفتی ایران در حساب‌های خارجی انباشته شده است.

مقصود از این تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه ایران واداشتن آن کشور به «شفاف‌سازی» بیشتر جهت رفع نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است؛ مقام‌های ایرانی این نگرانی‌ها را بی پایه و اساس می‌دانند.

تحریم جدید علیه چندین شرکت

در تحولی دیگر، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه خبر داد قصد دارد شبکه‌ای را که گفته می‌شود به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی کمک می‌کند تحریم کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که این شبکه متعلق به یک تاجر ایرانی به نام «سید سیدی» (سید ناصر محمد سیدی) است که مدیریت شرکتی به نام «شرکت تجاری سیما» را برعهده دارد.

بنا بر این گزارش، شبکه دیگری از شرکت‌های تحت کنترل «سید سیدی» که در امارات متحده عربی مستقر هستند مشمول تحریم‌های جدید می‌شوند و تحریم‌های جدید قرار است نمایندگی‌های شرکت ملی نفت ایران در اروپا را نیز در بر گیرد.

ایالات متحده پیش از این شرکت تجاری سیما را که به گفته مقامات آمریکایی «از طریق زد و بند با یک تاجر یونانی» برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده است را شامل تحریم‌های خود کرده‌بود.
XS
SM
MD
LG